Prognozy Raiffeisen Leasing dla rynku CFM na 2017 rok

Szymon Raczkowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży CFM w Raiffeisen Leasing
Szymon Raczkowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży CFM w Raiffeisen Leasing

Ubiegły rok okazał się bardzo udany dla branży CFM. Choć na oficjalne wyniki musimy jeszcze poczekać, już teraz wiadomo, że branża zaliczyła wzrosty, zwłaszcza w obszarze wynajmu długoterminowego. Jakie trendy i zmiany przyniesie 2017 rok? Czego powinniśmy się obawiać, a gdzie szukać szans?

Komentarz Szymona Raczkowskiego, Regionalnego Dyrektora Sprzedaży CFM w Raiffeisen Leasing.

Szymon Raczkowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży CFM w Raiffeisen Leasing
Szymon Raczkowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży CFM w Raiffeisen Leasing

Już po pierwszym półroczu 2016 r. widać było, że tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego będzie wyższe niż rok wcześniej. Tylko w drugim kwartale 2016 r. branża CFM zakupiła aż o 1/3 więcej nowych aut osobowych w stosunku do poprzedniego roku. A przecież jeszcze kilka temu wynajem długoterminowy był produktem niszowym i przeznaczonym głównie dla dużych korporacji. Obecnie walczy on o miano najpopularniejszego sposobu finansowania floty i konsekwentnie zastępuje starsze formy, takie jak kredyt czy klasyczny leasing finansowy. Stabilne wzrosty utrzymują się niezmiennie od początku 2015 roku, a w 2016 roku osiągnęły rekordowe wartości. Świadczy to o tym, że branża CFM w Polsce wkroczyła w nowy etap. Mimo rekordowej popularności wynajem długoterminowy ma wciąż duże perspektywy rozwojowe. W niektórych krajach Europy Zachodniej (np. w Holandii) samochody w wynajmie stanowią prawie 80% wszystkich kupowanych nowych aut.

W 2017 roku branża CFM będzie liczyć na MŚP

Obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią trzon polskiej gospodarki, dynamicznie inwestując i poszerzając zakres swojej działalności. Potrzebują też znacznie większej liczby pojazdów i coraz chętniej korzystają z zewnętrznych form finansowania floty. Co za tym idzie, od jakiegoś czasu można zaobserwować wśród MŚP wzmożone zainteresowanie usługą wynajmu długoterminowego. Z jednej strony jest to efekt rosnącej świadomości atrakcyjności tej usługi. Z drugiej – firmy CFM otworzyły się na mniejszych klientów i zaczęły przygotowywać produkty dostosowane do ich potrzeb. Doszło do tego za sprawą swego rodzaju „nasycenia” sektora korporacji i dużych przedsiębiorców usługami CFM.  Firmy oferujące wynajem musiały przemodelować swoje oferty i poszukać nowych możliwości rozwoju sprzedaży swoich usług. Obecnie prawie każda firma CFM posiada produkt dostosowany do potrzeb oraz możliwości małych i średnich firm.

W 2017 roku możemy się spodziewać rosnącego zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród MŚP. Głównie za sprawą ciągłego rozwoju wachlarza usług polskich firm CFM i ich koncentracji na tej grupie docelowej. Można nawet pokusić się o prognozę, że wynajem długoterminowy zacznie powoli wypierać produkty leasingowe, z których dotychczas najchętniej korzystały małe i średnie przedsiębiorstwa. Jednak  proces ten potrwa zapewne kilka lat.

Ponadto w bieżącym roku, jak i kolejnych latach, firmy CFM w poszukiwaniu  nowych możliwości sprzedażowych będą koncentrowały swoje działania nie tylko na przedsiębiorcach, ale także na klientach indywidualnych. Potencjał tej grupy jest ogromny i daje pole do rozwoju nowego, perspektywicznego kanału sprzedaży dla firm CFM.