Prowadzenie firmy przez cudzoziemca a legalizacja jego pobytu

dokument

Coraz więcej cudzoziemców zamieszkujących w Polsce stara się rozpocząć działalność gospodarczą na własny rachunek. Mając na uwadze to, że możliwość prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przez obywatela spoza UE jest ograniczona, to zdecydowana większość wybiera spółkę z ograniczoną działalnością gospodarczą jako najwłaściwszą dla siebie formę prawną.

Procedura rejestracji spółki z o.o. przez cudzoziemca

Co do zasady, procedura jest niemalże identyczna jak w przypadku obywateli polskich. Wyjątkiem jest sytuacja, w której cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim. W takim wypadku konieczne jest skorzystanie z pomocy tłumacza przysięgłego w trakcie wizyty u notariusza i podpisywania umowy spółki w formie aktu notarialnego.

Alternatywnie może zostać ustanowiony pełnomocnik, który będzie występował w imieniu cudzoziemca, gdy ten przykładowo przebywa za granicą. Należy też dodać, że cudzoziemiec nie musi mieć w Polsce miejsca zamieszkania, a także czasowego lub stałego zezwolenia na pobyt.

Niemniej, konieczne jest przygotowanie umowy spółki i jej podpisanie u notariusza, a następnie przesłanie do sądu rejestrowego wraz z wypełnionymi formularzami rejestrowymi.

Zezwolenie na pobyt a pełnienie funkcji członka zarządu spółki

Częstą sytuacją jest zakładanie spółki z o.o. przez cudzoziemców, a także obejmowanie przez nich funkcji członków zarządu. Samo powołanie do pełnienia funkcji członka zarządu spółki nie powoduje jeszcze konieczności uzyskiwania zezwolenia na pobyt czasowy przez cudzoziemca.

Jednakże, gdy cudzoziemiec zamierza w Polsce przebywać, to konieczne jest zdobycie stosownych zezwoleń. Najwłaściwszym sposobem legalizacji pobytu cudzoziemca będzie uzyskanie zezwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Zezwolenie to jest też adekwatne do sytuacji, w której celem pobytu jest wykonywanie pracy poprzez pełnienie funkcji w zarządzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, którą utworzył lub której udziały objął. Dodatkowo, zezwolenie takie może zostać wydane, jeśli cudzoziemiec uzasadni swój pobyt w Polsce przez okres dłuższy niż 3 miesiące.

Procedura jest identyczna do tych, gdzie występuje inna podstawa pobytu. Różnica sprowadza się jednak do przedłożenia innych dokumentów. Na potrzeby postępowania administracyjnego w przedmiocie legalizacji pobytu czasowego konieczne może być złożenie m.in.: właściwego wniosku, 4 fotografii, kserokopii dokumentu podróży, polisy ubezpieczeniowej, dokumentu potwierdzającego miejsce zamieszkania, a także dokument potwierdzający wysokość dochodu, np. CIT-8, lub inne dokumenty poświadczające osiągnięcie dochodu nie niższego niż 12-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie, w którym przedsiębiorca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, w trzecim kwartale roku poprzedzającego złożenie wniosku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub dokumenty poświadczające zatrudnienie na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej przez okres 1 roku poprzedzającego złożenie wniosku co najmniej 2 pracowników będących obywatelami polskimi lub cudzoziemcami, o których mowa w art. 87 ust. 1 pkt 1–9 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub dokumenty poświadczające posiadanie środków pozwalających na spełnienie w przyszłości wyżej wymienionych warunków lub prowadzenie działań pozwalających na spełnienie w przyszłości tych warunków, w szczególności przyczyniających się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy. Konieczne będzie też wykazanie dochodu wyższego niż 634 zł netto miesięcznie (dla osoby samogospodarującej) lub 514 zł netto miesięcznie (dla osoby w rodzinie). Niekiedy konieczne może też być przedłożenie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Kiedy cudzoziemiec powinien wystąpić o zezwolenie na pracę, jeśli pełni funkcję członka zarządu spółki z o.o.?

Pełnienie funkcji członka zarządu spółki z o.o. wiążę się z koniecznością uzyskania zezwolenia na pracę, jeśli cudzoziemiec w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji przebywa na terytorium Polski przez okres przekraczający łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Należy też pamiętać, że zezwolenie zostanie wydane, jeśli podmiot, którego członkiem zarządu ma być cudzoziemiec:

  • w roku podatkowym poprzedzającym złożenie wniosku osiągnął dochód nie niższy niż 12-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie w trzecim kwartale roku poprzedzającego złożenie wniosku, ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie art. 90 ust. 7 ustawy oraz zatrudnia na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej roku poprzedzającego złożenie wniosku co najmniej dwóch pracowników, którzy nie podlegają obowiązkowi posiadania zezwolenia na pracę lub
  • wykaże posiadanie środków, lub prowadzenie działań pozwalających na spełnienie w przyszłości warunków określonych powyżej, w szczególności przez prowadzenie działalności przyczyniającej się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy.