Quad/Graphics chce zostać liderem na europejskim rynku poligraficznym. Planuje wielomilionowe inwestycje

0

CEO Magazyn Polska

Quad/Graphics, polska spółka z amerykańskim właścicielem, która należy do największych firm poligraficznych na kontynencie, zamierza umocnić swoją pozycję w Europie. Zapowiada wielomilionowe inwestycje w rozwój technologiczny i przymierza się do ekspansji na kolejne rynki. Dzięki efektywnej organizacji jest w stanie osiągać wyniki dwukrotnie lepsze od zachodnich konkurentów.

Chcemy stać się jednym z największych i odnoszących największe sukcesy przedsiębiorstw poligraficznych w Europie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Marek Gruszecki, wiceprezes ds. finansów Quad/Graphics Europe. – Chcemy wejść do najwyższej ligi, czyli zdecydowanie zwiększyć naszą obecność w kraju, w którym druk wynaleziono, czyli w Niemczech, gdzie już jesteśmy obecni.

Spółka realizuje zlecenia zarówno dla wydawców gazet czy katalogów, jak i dla agencji reklamowych czy handlu detalicznego. Jak ocenia jej zarząd, sukces Quad/Graphics wynika z możliwości wykraczania poza złożone potrzeby najbardziej wymagających klientów. Należą do niej dwie drukarnie wyposażone w najnowocześniejsze maszyny poligraficzne w Europie. Oferuje różnorodne usługi: od przygotowania materiałów do druku, poprzez produkcję, po dystrybucję.

Dziś Quad/Graphics Europe dostarcza usługi na rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Skandynawii, Rosji, Francji oraz do krajów Europy Środkowej. By ten obszar poszerzyć, firma zapowiada wydanie wielomilionowych kwot. Finansować zamierza się ze źródeł własnych oraz z kredytów bankowych. Inwestuje głównie w infrastrukturę w Polsce, czyli swą najważniejszą drukarnię w Wyszkowie koło Warszawy. Ambitny plan rozwoju spółka zamierza zrealizować w ciągu najbliższych trzech lat.

– Żeby to zrobić, rozszerzamy naszą platformę produkcyjną, koncentrujemy się na podstawowej działalności i ciągłym udoskonalaniu, wprowadzamy metody lean continuous improvement – mówi Marek Gruszecki. Stosujemy też polskie metody polegające na usprawnieniach organizacyjnych firmy. Jesteśmy bardzo otwarci na wejście w nowe rynki, ale podejmujemy ryzyko w sposób rozsądny.

Rynek poligraficzny nie jest łatwy z racji przenoszenia przez firmy części działalności promocyjnej do internetu. Wiceprezes ds. finansów Quad/Graphics Europe liczy jednak na to, że zlokalizowanie tego typu działalności w Polsce  daje firmie  dużą przewagę konkurencyjną w tym biznesie.

Czytaj również:  Obiektywy z wbudowaną lampą to nowy trend w fotografii. To rozwiązanie szczególnie przydaje się w przypadku obiektywów makro

Rynek poligraficzny w każdym z krajów maleje, jest obarczony dużym ryzykiem, jest to trudny rynek. Rynek niemiecki jest jednak kilkakrotnie większy niż rynek polski, są tam ogromne możliwości, tym bardziej że polskie firmy czy firmy polsko-amerykańskie są w stanie konkurować i odnotowywać to, co myśmy odnotowali, czyli wzrost sprzedaży i rentowności na malejącym rynku.

Konkurencja na rynku poligraficznym jest duża, a tradycyjnych wydawnictw drukuje się coraz mniej. Internet szybko zastępuje klasyczne gazety i czasopisma, a zamiast papierowych książek, klienci coraz częściej wybierają elektroniczne.