Ray Mauritsson (CEO Axis Communications) o przyszłości monitoringu i systemach bezpieczeństwa

0
Ray Mauritsson – CEO Axis Communications
Ray Mauritsson objął stanowisko dyrektora generalnego Axis Communications w 2003 roku, z firmą związany jest od 1995 roku, piastując przez lata szereg stanowisk kierowniczych. Pierwszym zadaniem Raya Mauritssona w Axis było stworzenie nowej kategorii produktów z serwerów Axis. Następnie jako szef działu produktów magazynowych był odpowiedzialny za jego stworzenie, rozwój, sprzedaż oraz marketing. Ponadto, Mauritsson był odpowiedzialny za działalność OEM Axis (Original Equipment Manufacturer), zarządzając zespołem ds. rozwoju biznesu oraz zespołem inżynierów współpracującym z globalnymi klientami, takimi jak Canon, Toshiba i HP. Mauritsson ma tytuł magistra inżyniera fizyki, jaki uzyskał na uczelni Institute of Technology w Lund oraz Executive MBA z EFL w Lund. Mauritsson jest członkiem zarządu w HMS Industrial Networks od 2007 roku.
Ray Mauritsson – CEO Axis Communications
Ray Mauritsson objął stanowisko dyrektora generalnego Axis Communications w 2003 roku,
z firmą związany jest od 1995 roku, piastując przez lata szereg stanowisk kierowniczych.
Pierwszym zadaniem Raya Mauritssona w Axis było stworzenie nowej kategorii produktów z serwerów Axis. Następnie jako szef działu produktów magazynowych był odpowiedzialny za jego stworzenie, rozwój, sprzedaż oraz marketing. Ponadto, Mauritsson był odpowiedzialny za działalność OEM Axis (Original Equipment Manufacturer), zarządzając zespołem ds. rozwoju biznesu oraz zespołem inżynierów współpracującym z globalnymi klientami, takimi jak Canon, Toshiba i HP.
Mauritsson ma tytuł magistra inżyniera fizyki, jaki uzyskał na uczelni Institute of Technology w Lund oraz Executive MBA z EFL w Lund. Mauritsson jest członkiem zarządu w HMS Industrial Networks od 2007 roku.
  • Jak Pan sobie wyobraża ewolucję systemów bezpieczeństwa i kontroli w najbliższym czasie?

Systemy bezpieczeństwa będą jeszcze bardziej inteligentne i zintegrowane. Są one połączeniem funkcjonalności i wymiany informacji między systemami = zintegrowanymi rozwiązaniami. Standardem będą kamery połączone z innymi czujnikami. Aby efektywniej zarządzać urządzeniami, będziemy musieli być przygotowani na odpieranie cyberataków. Myślę, że będzie to ogólny trend dla kamer i wszelkiego rodzaju czujników podłączanych bezpośrednio do sieci.

  • Czy sztuczna inteligencja zmieni i jak zmieni branżę? (rozpoznawanie np. kobiet ubranych w burki).

Sztuczna inteligencja już zmieniła branżę. Wielkie firmy ochroniarskie, które monitorują obiekty na odległość, chcą osiągać maksimum wydajności i skuteczności, a sztuczna inteligencja jest czymś, co na pewno będą chcieli wdrożyć w przyszłości. Do tego czasu musimy opracować część tych rozwiązań, aby mieć pewność, że nasze platformy umożliwiają stronom trzecim dodanie tego rodzaju informacji do naszych produktów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pomoże zmniejszyć liczbę zatrudnianych osób i zastąpić część z nich automatycznymi rozwiązaniami i technologią.

  • W jakim stopniu technologia zastąpi człowieka – branża ochrony zmienia oblicze i coraz częściej korzysta z rozwiązań monitoringu zastępując fizyczną obecność.

Trudno powiedzieć, jak daleko zajdzie ten proces. Nie posiadam dokładnych danych na temat poziomu automatyzacji, ale nigdy całkowicie nie pozbędziemy się pracy ludzi, ponieważ zawsze musi  być ktoś, kto będzie w stanie ocenić sytuację albo najzwyczajniej pojechać w dane miejsce, by rozwiązać problem. Trudno zautomatyzować wszystko. Podam przykład. Duże firmy ochroniarskie deklarują, że za kilka lat chcą przenieść 20% swoich dochodów obecnie pokrywających koszty wynagrodzenia pracowników ochrony na technologię komórkową. Jednocześnie inne firmy, zamiast ograniczać liczbę pracowników ochrony, wolą dążyć ku większej wydajności pracy.

  • Jaką strategię rozwojową przyjmuje firma na najbliższe lata?

Podstawą naszej strategii jest innowacyjność i swoboda myśli twórczej, jaką dajemy naszym inżynierom. Myślę, że ważne jest również, aby nie wprowadzać innowacji w warunkach laboratoryjnych tylko opracowywać ją w kontekście dogłębnej wiedzy o rynku i potrzebach klientów. W Axis Communications dbamy o klimat, który pozwala ludziom eksperymentować. To moim zdaniem najlepsza metoda inspirująca rozwój. Częścią strategii Axis jest również zwiększenie mocy i wydajności naszych produktów dzięki nowym rozwiązaniom analitycznym, jakie dodajemy na naszych autorskich platformach.

  • Jak branża przygotowuje się do zmian w transporcie? Autonomiczne maszyny itp. Czy jest to szansa rozwoju?

Oczywiście samochody autonomiczne są wyposażone w kamery, ale nie jest to rynek, który znajduje się w centrum naszego zainteresowania, nie jesteśmy aktywni na tym polu.

  • Monitoring na drogach – jak w najbliższej przyszłości będą rozwiązywane kwestie bezpieczeństwa?

Monitoring na drogach jest stosowany z takich samych powodów, jak w każdej innej przestrzeni publicznej, gdzie użytkownicy chcą czuć się bezpiecznie. W tym celu stosowane są kamery w autobusach, pociągach itd. Monitoring na drogach daje też dodatkowe korzyści tj. analiza działania danej linii autobusowej, statystyki dotyczące natężenia ruchu w godzinach szczytu itp.

Przykładem inteligentnego rozwiązania transportowego są działania realizowane przez francuską firmę Citilog, którą niedawno zakupiliśmy. Citilog specjalizuje się w automatycznym wykrywaniu wypadków za pomocą kamer umieszczonych poza ruchem ulicznym. Są one zaprogramowane do rozpoznawania sytuacji, które nie powinny mieć miejsca w ruchu ulicznym. Np. jeśli samochód zatrzymuje się na niewłaściwym pasie lub dochodzi do innego rodzaju zakłócenia, informacja jest przesyłana do centralnego systemu zarządzania ruchem. W tym przypadku kamery nie są wykorzystywane do nadzoru, ale do poprawy efektywności ruchu ulicznego.

  • Czy Axis ma technologię, która rozpozna przy wejściu kto jest pracownikiem a kto gościem w biurze?

Takie rozwiązania są już stosowane i to na dużą skalę. Istnieją programy do rozpoznawania twarzy, a samo rozwiązanie oferuje różne funkcjonalności. Jednak skuteczność nie jest 100%, gdyż wpływają na nią liczne czynniki zewnętrzne tj. zmiana ubioru pracownika, jego gorszy dzień a przez to inny wygląd zewnętrzny, w przypadku kobiet mylący może być mocniejszy makijaż. Upłynie jeszcze trochę czasu, zanim będziemy mogli polegać tylko i wyłącznie na funkcji rozpoznawania twarzy.