Rewolucja otwartej bankowości nieodwracalnie zmieni banki

0

Rewolucja związana z otwartą bankowością może doprowadzić do przekształcenia banków w ekosystemy usług. Banki muszą jednak przyzwyczaić się do współpracy, by móc konkurować w nowej rzeczywistości. Na ten temat debatowali eksperci z sektora finansów i bankowości, podczas specjalnego wydarzenia zorganizowanego przez The Heart, korporacyjne centrum innowacji.

W centrum dyskusji panelowych znalazły się możliwości, jakie otwarta bankowość niesie zarówno bankom, jak i fintechom. Wśród członków panelu panuje zgoda co do tego, że współpraca jest kluczem do wychodzenia instytucji finansowych poza świat tradycyjnych produktów, takich jak kredyty czy depozyty. Wśród ekspertów wydarzenia „Innowacje i transformacje w otwartej bankowości” znaleźli się: Kim Fournais, założyciel i dyrektor generalny Saxo Banku; Piotr Widacki, dyrektor zarządzający w Banku BGŻ BNP Paribas; Antonio Pinto, członek zarządu Banku Millennium oraz Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności Banku Pekao S.A.

Kto może skorzystać

Otwarta bankowość i wiążąca się z nią koncepcja współdzielenia procesów biznesowych związanych z operacjami finansowymi ma ogromny potencjał – dzięki wykorzystaniu technologii Open API – przynosząc korzyści zarówno klientom, jak i instytucjom finansowym. Ci pierwsi mogą otrzymywać konkurencyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb oferty, na przykład pożyczki lub depozyty i używać cyfrowego ekosystemu pod kątem różnych usług. Współpracując z fintechami i otwierając swoją infrastrukturę IT na nowe technologie, banki będą mogły poszerzyć ofertę o nowe produkty i usługi, tym samym rozwijając bazę swoich klientów.

Wszystko jednak zależy od tego, czy sektor bankowy w pełni przyjmie koncepcję otwartej bankowości. Wprowadzenie unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2) było przełomowym momentem dla branży. Jednak przejście na prawdziwie otwarty sektor bankowy będzie zależeć od tego, czy technologia Open API będzie wykorzystywana tylko w minimalnym, prawnie wymaganym stopniu, czy też zostanie w pełni przyjęta i stanie się pozytywnym krokiem w kierunku pełnej cyfrowej transformacji.

Czytaj również:  IX Międzynarodowy Kongres Faktoringu 20 września 2018 r.

Otwarta bankowość ma szansę zmienić sektor bankowy na lepsze, jednak niesie również pewne ryzyko dla instytucji, które nie potrafią wdrożyć otwartych i skoncentrowanych na kliencie rozwiązań powiedział Kim Fournais, CEO i założyciel Saxo Banku, instytucji specjalizującej się w obszarze fintech i oferującej klientom transakcje i inwestycje z wykorzystaniem wielu instrumentów. Przez ostatnie 25 lat obserwowaliśmy możliwości i usługi dostępne dla dużych instytucji finansowych – wykorzystując technologię, skalowaliśmy je i udostępnialiśmy szerszej publiczności. Aby zrealizować tę wizję potrzebowaliśmy nie tylko technologii, musieliśmy być także otwarci na współpracę i partnerstwa.

– Dawniej, banki i instytucje finansowe próbowały wykorzystywać technologię do budowy całego łańcucha wartości. Kontrola nad wszystkimi jego elementami: produktami, technologią, szeroko pojętą relacją z klientami miała sens, ale obecnie banki muszą zaakceptować ekonomię opartą na dzieleniu się, zburzyć stare ściany i skupić się na kluczowych kompetencjach w swoim łańcuchu wartości podkreśla Kim Fournais.

Zaangażowanie banków