Rynek centrów handlowych w Polsce

Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE
Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE

Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w największych miastach. Jednocześnie parki handlowe wzmacniają swoją pozycję, zaspokajając potrzeby klientów i najemców, szczególnie w mniejszych miastach, gdzie oferta handlowa jest wciąż niedoszacowana. Na koniec I kw. 2019 r. zasoby parków handlowych w Polsce wyniosły blisko 1,52 mln mkw. Przewiduje się, że do końca roku przybędzie ok. 170 000 mkw. nowej podaży.

Pierwszy raport poświęcony segmentowi polskich parków handlowych jest już dostępny. CBRE oraz Trei Real Estate Poland, autorzy najnowszej analizy rynku „Parki handlowe w Polsce” podsumowują I kw. 2019 r. i nakreślają perspektywy rozwoju dla tego sektora nieruchomości handlowych w Polsce.

W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box”, które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 000 mkw.) i stanowią 45% aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 000 –  10 000 mkw., a ich udział w rynku wynosi 41%. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 000 mkw.), formaty te stanowią tylko 14% rynku.

Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE
Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE

Projekty o powierzchni od 3 000 do 10 000 mkw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 000 mkw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 000 mkw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów. -Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

Jak szacują eksperci CBRE w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 000 mkw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 000 mkw. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.

Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro.

Jacek Wesołowski, Prezes Trei Real Estate Poland
Jacek Wesołowski, prezes Trei Real Estate Poland

Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy.

Parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/ mkw./ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/ mkw./ mies.