Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce i Europie nie hamuje

Paweł Gos, prezes Exact Systems
Paweł Gos, prezes Exact Systems

Z pierwszych powakacyjnych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że salony samochodowe w Unii Europejskiej nie miały wakacji.  Zarówno w lipcu jak i sierpniu sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła, odpowiednio o 5,6% i 2,1% r/r. Również Polska kontynuuje wzrostowy trend rejestracji nowych osobówek – po ośmiu miesiącach br. możemy pochwalić się prawie 16% dynamiką r/r. Przedstawiciele Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, podkreślają, że ostatnia część roku może okazać lepsza, jeśli nie zostanie zachwiana przez konflikt na Wschodzie.

W lipcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 25 566 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,9% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. W sierpniu zaś Polacy zarejestrowali 20 003 osobówek (+4,9% r/r). Od początku roku z polskich salonów wyjechało w sumie 221 477 osobówek, co oznacza 15,7% dynamikę rok do roku[1]. Tak jak się tego spodziewaliśmy, w obu miesiącach wakacyjnych zakończyliśmy sprzedaż na poziomie wyższym niż przed rokiem. Sierpień był zdecydowanie słabszy niż lipiec, ale to wynika ze specyfiki tego miesiąca, w którym najczęściej sprzedaje się najmniej aut w ciągu całego roku – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. Na razie też nie widać dużego wpływu konfliktu za naszą wschodnią granicą na decyzje zakupowe konsumentów i firm. Polacy korzystają z nowych ofert i rabatów, które przygotowują producenci i dilerzy samochodowi – dodaje Gos.

Europa rośnie, ale nie wszędzie

Sierpień był dwunastym miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż samochodów osobowych w UE odnotowała wzrost. Europejczycy kupili ponad 688 tys. nowych osobówek, czyli o 2,1% r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Lipiec był zdecydowanie lepszy – producenci sprzedali ponad 1 mln aut osobowych (+5,6% r/r). Łącznie, po ośmiu miesiącach w UE zarejestrowano ponad 8,3 mln aut, co daje 6% dynamikę r/r.[2] Sytuacja na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie od kilku miesięcy się stabilizuje – obserwujemy comiesięczne wzrosty, ale mamy do czynienia jeszcze z niskimi wolumenami. Jednocześnie widzimy różnice między poszczególnymi krajami. I tak na zielono malują się Wielka Brytania z rekordowo niskimi stopami procentowymi i Hiszpania, w której obowiązuje system dopłat przy wymianie starego pojazdu na nowy. Czerwonym kolorem możemy zaznaczyć natomiast Włochy i Niemcy, których sprzedaż w sierpniu lekko przyhamowała – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

Od stycznia do sierpnia najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów w Niemczech (2 mln; +2,6% r/r). Na drugim miejscu znalazła się fenomenalna Wielka Brytania z 1,5 mln zarejestrowanych osobówek (+10% r/r), która od trzydziestu miesięcy z rzędu odnotowuje wzrosty. Trzecie miejsce przypadło Francji (1,2 mln; +1,6% r/r).

W Polsce liderem Skoda, w UE Volkswagen

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce była Skoda, za nią uplasowali się Volkswagen i Toyota. Numerem jeden wśród modeli pozostaje Oktavia. W Europie nadal najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z ponad 1 mln sprzedanych aut.

2014 rok zakończymy w Polsce na przyzwoitym plusie

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, uważa, że brak załamania się sprzedaży w miesiącach wakacyjnych pozwala z optymizmem patrzeć na wrzesień i ostatni kwartał tego roku. W porównaniu do pierwszego kwartału w letnich miesiącach dynamika sprzedaży czterech kółek nie była już tak wysoka, jednak końcówka roku zgodnie ze swoją specyfiką powinna być zdecydowanie lepsza. Liczymy, że w związku z licznymi premierami nowych modeli z klasy wyższej i średniej, które są planowane na ostatnie miesiące tego roku, oraz wyprzedażami roczników, które z roku na rok są wprowadzane przez dilerów coraz wcześniej, więcej klientów indywidulanych odwiedzi salony samochodowe. Podtrzymuję zdanie, że w całym 2014 r. zarejestrujemy w Polsce 310–320 tys. nowych samochodów osobowych, czyli ok. 5-10% więcej niż rok temu – ocenia przedstawiciel Exact Systems.

[1] Na podstawie danych PZPM: http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Sierpien-2014r

[2] Dane ACEA obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, poza Maltą