Szkolenia – jakie najpopularniejsze w Polsce?

0

Choć szkolenia dofinansowane z Unii Europejskiej przez pewien czas nie były dostępne, rynek szkoleniowy w Polsce nie popadł w marazm. Firmy, szczególnie te większe, nie zrezygnowały z dokształcania swoich pracowników, a nawet zaczęły kierować się w stronę nowych, wcale nie darmowych, rozwiązań proponowanych przez organizatorów szkoleń.

To, jakie tematy szkoleń cieszą się większą popularnością w danym okresie, zależy od wielu czynników. Ten podstawowy, który powinien mieć największy wpływ na decyzje szkoleniowe, to aktualne potrzeby przedsiębiorstw.

Spada zainteresowanie windykacją

Firmy na różnych etapach rozwoju potrzebują rozwiązywać odmienne problemy wynikające np. z zatrudnienia nowej kadry, czy też ze zmian organizacyjnych. Drugi ważny czynnik to sytuacja finansowa przedsiębiorstwa, a często także subiektywna ocena sytuacji ekonomicznej w kraju.

– Duży wpływ na popularność niektórych szkoleń ma aktualna sytuacja gospodarcza – mówi Marcin Wrzosek – prezes firmy szkoleniowej Effect Group. – Dobrym przykładem są szkolenia z zakresu windykacji. W kryzysie był to temat cieszący się zainteresowaniem klientów, którzy mieli problemy ze ściąganiem płatności lub przygotowywali się na wypadek, gdyby takie kłopoty się pojawiły. Dzisiejszy brak zainteresowania tym tematem utwierdza nas w przekonaniu, że sytuacja w gospodarce i nastroje uległy znaczącej poprawie – dodaje.

Coraz popularniejsze szkolenia „miękkie”

Wielu ekspertów obawiało się tego, w jaki sposób firmy z branży szkoleniowej poradzą sobie w okresie przejściowym, po wyczerpaniu się puli środków na szkolenia w ramach perspektywy unijnej na lata 2007-2013, a przed uruchomieniem szkoleń ze środków na lata 2014-2020.

Okazało się jednak, że firmy nie zrezygnowały ze szkoleń pracowników, a po prostu skierowały się w stronę ofert komercyjnych. Może to świadczyć o coraz większej dojrzałości polskiego rynku i wiążącej się z tym, rosnącej świadomości przedsiębiorców i menedżerów co do znaczenia, jakie ma dla ich biznesu merytoryczne przygotowanie zatrudnionych osób.

Czytaj również:  PGNiG szkoli pracowników w wirtualnej rzeczywistości. Wykorzystanie jej w przemyśle oszczędza czas i redukuje koszty

Wskazuje na to także tematyka najpopularniejszych szkoleń, wśród których częściej niż kiedyś pojawiają się tematy „miękkie”, a nie związane ze ściśle technicznymi umiejętnościami, choć nie oznacza to, że szkolenia „twarde” przestały być potrzebne.

– Aktualnie największym zainteresowaniem cieszą się szkolenia dla działów personalnych związane zmianami w kodeksie pracy – mówi Marcin Wrzosek, którego firma ma w ofercie około 200 tematów szkoleń z większości dostępnych na rynku kategorii, przez co obserwowane przez nią tendencje mogą odzwierciedlać sytuację na całym rynku. – Na dalszych miejscach plasują się szkolenia związane z planowaniem produkcji oraz szkolenia interpersonalne dotyczące zwiększania umiejętności w obszarach związanych z komunikacją, zarządzaniem czasem, obsługą klienta, a także wzmacnianiem umiejętności kierowniczych – dodaje prezes Effect Group.

Szkolenie wyjazdowe jako alternatywa

Firmy szkoleniowe starają się na bieżąco odpowiadać na zapotrzebowanie firm. To dlatego zaproponowano klientom na przykład vouchery na usługi szkoleniowe, które pozwalają wykupić dostęp do wybranych kursów w jednym roku, a wykorzystać je na dowolne zajęcia w roku następnym.