Wisła Kraków przed Cracovią w rankingu biznesowym „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”

Pilka nozna. Ekstraklasa. Slask Wroclaw – Cracovia Krakow. 25.08.2017
2017.08.25 WROCLAW SPORT PILKA NOZNA LOTTO EKSTRAKLASA SEZON 2017/18 KOLEJKA 7 SLASK WROCLAW - CRACOVIA KRAKOW NZ MICHAL PROBIERZ TRENER CRACOVIA FOT JAKUB GRUCA / FOKUSMEDIA.COM.PL 2017.08.25 WROCLAW SPORT FOOTBALL LOTTO EKSTRAKLASA SEASON 2017/18 ROUND 7 SLASK WROCLAW - CRACOVIA KRAKOW FOT JAKUB GRUCA / FOKUSMEDIA.COM.PL

Wisła Kraków zajęła 5. miejsce w rankingu biznesowym „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”, przygotowanym przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa S.A. W rankingu finansowym Wisła Kraków, pomimo momentami wręcz dramatycznych problemów związanych ze zmianami właścicielskimi w sezonie 2016/2017, zajęła w tegorocznej edycji raportu „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu” 8. miejsce, notując awans o trzy lokaty. Kluczowe dla poprawy notowań Białej Gwiazdy okazały się bardzo dobrze zdywersyfikowane przychody. Na niekorzyść, tradycyjnie, przemawia najwyższy współczynnik zadłużenia w Ekstraklasie.

Prognozowane przychody krakowskiego klubu wyniosły 30,9 mln PLN. To 7. wynik w Ekstraklasie, oznaczający wzrost o 11,7% wobec 2015 r. Najistotniejszą część budżetu stanowią wpływy ze scentralizowanych praw mediowych. W sezonie 2016/2017 do kasy Wisły wpłynęło z tego tytułu 8,5 mln PLN. Podobna kwota – 8,3 mln PLN – pochodziła z tytułu sponsoringu i reklamy. Jest to 8. wynik wśród klubów Ekstraklasy.

Zauważalna jest bolesna dla finansów krakowian utrata wieloletniego sponsora, Telefoniki S.A., która jeszcze w 2015 r. zasiliła klubową kasę kwotą 5,7 mln PLN. W sezonie 2016/2017 wartość wpływów od sponsora głównego jest dużo niższa. Nieznacznie spadły także szacowane przychody z dnia meczu do poziomu 5,9 mln PLN. Pomimo tego, udział tej pozycji w przychodach wynosi aż 21,8% i jest to 2. Najwyższy wynik w lidze.

Wzrost przychodów jest w głównej mierze wynikiem działalności transferowej klubu. Z tytułu sprzedaży kart zawodniczych Wiślacy uzyskali w sezonie 2016/2017 3,8 mln PLN. Z kolei na zakup nowych zawodników Biała Gwiazda przeznaczyła 1,7 mln PLN.

Wiśle udało się również obniżyć koszty działalności operacyjnej o 500 tys. PLN. Estymowane koszty operacyjne w sezonie 2016/2017 wyniosły 30,1 mln PLN, pomimo wzrostu wynagrodzeń o 13%. Koszt wynagrodzeń samych zawodników w sezonie 2016/2017 szacowany jest na 11,7 mln PLN. Dzięki poprawie liczby zdobytych punktów wyraźnie spadły koszty operacyjne w przeliczeniu na jeden punkt – do poziomu 568 tys. PLN (w 2015 r. było to 748 tys. PLN). Analizując dalej – koszty wynagrodzeń w przeliczeniu na jeden punkt wyniosły 221 tys. PLN. To spadek o 29 tys. PLN wobec poprzedniej edycji zestawienia.

Efektem stabilizacji budżetu jest niższa prognozowana strata netto na poziomie 3,6 mln PLN – najniższa od 2011 r. Dzięki obniżeniu straty, a także podniesieniu kapitału zakładowego Wisły o ponad 60 mln PLN, poprawie uległ wskaźnik udziału kapitału obcego w kapitale całkowitym, którym mierzone jest zadłużenie. Na koniec 2016 r. wartość wskaźnika wyniosła 7,77 wobec 11,33 w 2015 r. (im niższa wartość, tym lepiej). Jednak w dalszym ciągu Biała Gwiazda notuje najgorszy odczyt wskaźnika zadłużenia na tle innych klubów Ekstraklasy.

W porównaniu z poprzednią edycją raportu wartość zobowiązań klubu spadła z poziomu 128 mln PLN do 70 mln PLN. Spadek zadłużenia przełożył się także na prognozowane koszty finansowe, które w sezonie 2016/2017 wynoszą 1,4 mln PLN przy 3,3 mln PLN za rok 2015.

Na szczególną uwagę zasługuje 2. miejsce Białej Gwiazdy pod względem dywersyfikacji przychodów i wartość wskaźnika na poziomie 0,22. W tej kategorii lepszy okazał się tylko Lech. Niski wskaźnik oznacza, że Wisła jest w stanie generować zbliżone przychody z różnych gałęzi piłkarskiego biznesu.

Poprawę zaobserwowano w przypadku płynności finansowej krakowskiego klubu. Brany pod uwagę przy tworzeniu rankingu finansowego wskaźnik płynności bieżącej wyniósł w sezonie 2016/2017 0,35, wobec 0,22 w 2015 r. W tej kategorii Wisła zajęła 12. Miejsce w stawce, co oznacza awans o dwie lokaty. Pogorszyła się jednak płynność szybka Wisły. Stosunek posiadanych środków pieniężnych do krótkoterminowych zobowiązań wyniósł 0,03 i był to 13. wynik na tle innych klubów.

Wskaźniki płynności uległy poprawie poprzez zmniejszenie zadłużenia. Zarówno stan aktywów obrotowych, jak i środków pieniężnych, zmniejszył się w porównaniu z 2015 r. W kasie klubu na koniec 2016 r. znajdowało się 600 tys. PLN, w porównaniu z 3,6 mln rok wcześniej.

Wisła Kraków tradycyjnie jest wysoko oceniana w kategoriach powiązanych z przychodami. Sytuacja bilansowa klubu plasuje go jednak w drugiej połowie stawki. W dłuższej perspektywie Białej Gwieździe potrzebna jest stabilizacja oraz pewne źródła finansowania. Tylko to może pozwolić w rozsądnym czasie zredukować wciąż potężne zadłużenie klubu.

Cracovia zwycięzcą rankingu finansowego i na 5. miejscu w rankingu biznesowym „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”

Cracovia zajęła 6. miejsce, tuż za Wisłą Kraków w tegorocznej edycji rankingu biznesowego „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”, przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa S.A. Jednak okazała się lepsza od największego rywala w finansach – Cracovia trzeci rok z rzędu znalazła się na podium rankingu finansowego. Co więcej, w tym roku po raz pierwszy Pasy okazały się zwycięzcami w tej kategorii. Klubowi udało się wypracować przychody ze sprzedaży rzędu 42,5 mln PLN. Tylko Legia, Lech i Lechia miały lepsze wyniki. Wyższe aż o 48%, w porównaniu do roku 2015, przychody w sezonie 2016/2017 pozwoliły krakowianom osiągnąć zysk netto w wysokości 1,6 mln PLN i odnotować rentowność sprzedaży na poziomie 4,9%.

Do zwycięstwa Cracovii w rankingu finansowym w znaczącym stopniu przyczyniło się zajęcie 2. miejsca w kategorii płynności finansowej. Wartość tego wskaźnika wyniosła 1,66. Pasy ustąpiły tylko Jagiellonii, która uzyskała wynik 1,92. Krakowianie pokrywają w 166% swoje zobowiązania krótkoterminowe aktywami obrotowymi. Jest to wyraźna poprawa w porównaniu z poprzednią edycją raportu, gdy wartość wskaźnika płynności wyniosła 1,23.

Nieco słabiej na tle innych klubów Pasy wypadają pod względem wskaźnika płynności szybkiej, która mówi o możliwościach natychmiastowej spłaty zobowiązań krótkoterminowych. Relacja środków pieniężnych do zobowiązań krótkoterminowych wynosi 0,18, co jest wynikiem poniżej średniej ligowej na poziomie 0,27 i daje Cracovii 7. miejsce wśród klubów Ekstraklasy.

W sezonie 2016/2017 Cracovia zanotowała najniższy udział kapitału obcego w strukturze finansowania klubu. Rezerwy i zobowiązania stanowiły tylko 0,39 wartości aktywów. Pasy poprawiły wynik z rankingu za rok 2015. Wtedy osiągnęły wartość 0,45 i zajęły 2. miejsce za KGHM Zagłębiem Lubin. W obecnej edycji rankingu krakowianie nieznacznie wygrali i zrewanżowali się Miedziowym, którzy odnotowali wynik na poziomie 0,40. Te dwa kluby wyraźnie dominują nad resztą ligi pod względem struktury finansowania aktywów. Jagiellonia, 3. w tej kategorii, odnotowała udział na poziomie 0,75, a średnia dla całej Ekstraklasy wynosi 2,16.

Wartość wskaźnika dywersyfikacji przychodów na poziomie 0,24 zapewniła Cracovii 3. miejsce w stawce, tuż za Lechem i Wisłą Kraków. Struktura przychodów krakowian jest stabilna i zrównoważona. 38% pochodzi ze sponsoringu i reklamy, w tym blisko połowa od sponsora głównego – firmy Comarch – której głównym udziałowcem jest prof. Janusz Filipiak, właściciel Cracovii. Łącznie przychody od reklamodawców wzrosły z 10,3 mln PLN w 2015 r. do 12,1 mln PLN w sezonie 2016/2017. Pod względem tej wartości Pasy ustąpiły tylko Legii, Zagłębiu, Lechowi i Lechii.

Wpływy z praw mediowych w sezonie 2016/2017 wyniosły 8,2 mln PLN, dając Cracovii 10. miejsce w Ekstraklasie. Stanowią 25,8% przychodów z podstawowej działalności operacyjnej (13. miejsce). Wpływy od Ekstraklasy były wyższe o 0,8 mln PLN, w porównaniu z danymi za rok 2015.

Niekorzystnie na wskaźnik dywersyfikacji przychodów wpłynął udział w nich przychodów ze sprzedaży biletów. Pasy zarobiły tylko 1,14 mln PLN, co było 12. wynikiem wśród klubów Ekstraklasy. Warto przypomnieć, że w 2015 r. Cracovia osiągnęła z tego tytułu 1,8 mln PLN. Udział przychodów z dnia meczu w całości wpływów wyniósł jedynie 3,57%, co stanowi najniższy wynik w lidze.

Na wysoki wynik w klasyfikacji dywersyfikacji przychodów istotny wpływ wywarła działalność transferowa Cracovii. Kluczowa była tutaj sprzedaż na początku sezonu 2016/2017 Bartosza Kapustki do Leicester City. Przychody ze sprzedaży zawodników wyniosły, głównie dzięki temu transferowi, 10,7 mln PLN. Krakowianie nie pozostawali jednak bierni na rynku transferowych zakupów, a na wzmocnienia wydali 3,9 mln PLN.

Cracovia płaciła lepiej swoim zawodnikom. Ich wynagrodzenia wzrosły o 3,5 mln PLN do poziomu 12,8 mln PLN. Przy znacznie słabszej zdobyczy punktowej w całym sezonie 2016/2017 oznacza, że każdy zdobyty punkt „płacił” graczom 328 tys. PLN. Warto zauważyć, że w 2015 r. koszt ten wyniósł zaledwie 121 tys. PLN.

Zróżnicowane przychody świadczą o stabilnej sytuacji finansowej klubu w sezonie 2016/2017, mimo przeciętnych wyników sportowych, które nie satysfakcjonowały włodarzy Pasów. Zatrudnienie Michała Probierza, który z Jagiellonią dopiero co zdobył Wicemistrzostwo Polski, może rodzić wśród kibiców Cracovii nadzieję, że również w aspekcie sportowym klub szybko dołączy do ligowej elity.