Zakupy przed pierwszym dzwonkiem

plecaki szkoła sklep

Nowy i pełen wyzwań rok szkolny za pasem. Niektórzy najpotrzebniejsze artykuły dla uczniów zakupili już dużo wcześniej, inni ze względu na niepewną sytuację związaną z powrotem do stacjonarnego nauczania, wstrzymywali się do ostatniej chwili z kompletowaniem wyprawki szkolnej dla swoich dzieci. Jak wyglądają tegoroczne zakupy tuż przed pierwszym dzwonkiem? Jak kształtują się zachowania konsumentów?

Wyprawka szkolna – mimo trwającej do pewnego momentu niepewności związanej z powrotem do szkół – ma się bardzo dobrze. Kupujemy dużo i chętnie. Badania CBOS z 2018 roku pokazały, że na skompletowanie potrzebnych przyborów na nowy rok szkolny dla uczniów, konsumenci wydają średnio ok. tysiąca złotych. W tym roku na wyprawkę szkolną wydamy dużo więcej niż miało to miejsce w latach poprzednich.

Klienci nie zrezygnowali w tym roku z dokonania kompleksowych zakupów przed nowym rokiem szkolnym. To, co zaobserwowaliśmy to różne podejście do tego tematu naszych klientów. Jedni zdecydowali się na kompletowanie wyprawki dla swoich pociech już w środku wakacji, inni rozkładali zakupy w czasie i systematycznie zaopatrywali się w kolejne potrzebne rzeczy i akcesoria szkolne. Jeszcze inni zdecydowali się na większe jednorazowe zakupy na sam koniec wakacji. Są też konsumenci, którzy zakupili artykuły szkolne w sklepach internetowych i odbierali swoje zamówienia u naszych najemców – mówi Andrzej Cieślik, dyrektor Portu Łódź. Centrum handlowe jest pod tym względem bardzo wdzięcznym miejscem, możemy tu kupić kompleksowo wszystko co potrzebne do szkoły w jednym miejscu i jednego dnia – dodaje dyrektor.

Badanie SW Research dla Empiku wykazało, że aż 59% konsumentów przeznacza  na tegoroczną wyprawkę szkolną znacznie większy budżet niż rok temu. Kupujemy kompleksowo, nie tylko typowe artykuły szkolne, jak plecaki, zeszyty czy podręczniki ale zaopatrujemy nasze pociechy także w nową garderobę, głównie sportową przeznaczoną do różnego rodzaju aktywności fizycznej. Dużym zainteresowaniem cieszą się też sklepy ze sprzętem elektronicznym, a także te oferujące wyposażenie do pokoju ucznia.

To, co zaobserwowaliśmy to fakt, że coraz więcej klientów wybiera się na „zakupy do szkoły” rodzinnie, spędzamy ze sobą czas, pozwalamy naszym dzieciom na podejmowanie decyzji co do zawartości wyprawki szkolnej, a na koniec po zakupach idziemy wspólnie np. lody czy korzystamy z innych atrakcji oferowanych przez centrum handlowe – podsumowuje dyrektor Portu Łódź.

Klienci na początku roku szkolnego nie zapominają także o zajęciach pozaszkolnych i pasjach swoich pociech. Rodzice zaopatrują dzieci w akcesoria dedykowane danej dziedzinie sportu. Chętnie odwiedzamy też sklepy ze sprzętem audio i wideo oraz księgarnie, w których poza tematycznymi książkami, zakupić można akcesoria do rozwijania hobby, jak np. akcesoria do malowania, czy tworzenia przestrzennych modeli z drewna oraz wiele innych elementów asortymentu pozwalającego rozwijać kreatywność i pasje dzieci.