Zasady współpracy z blogerami

blog firmowy

Już od dłuższego czasu głośno jest o opłacalności współpracy z blogerami. Przestaje się mówić o tym czy warto, ale w jaki sposób to robić. By współpraca na linii bloger (lider opinii) – marka przyniosła oczekiwane efekty, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Koncepcja ogólna

Współpraca z autorami blogów, tak jak wszelkie działania z zakresu marketingu w internecie, wymaga planu. Marki preferują różne modele w tym zakresie – współpraca z kilkoma najpopularniejszymi blogami czy może z większą ilością mniejszych? Sporo zależy oczywiście od tego, na jaką współpracę pozwalają nam dostępne środki. Świadczenia dla blogerów mogą przybierać bowiem rozmaite formy, często są to pieniądze, ale w grę wchodzi również barter, gadżety do konkursów czy dodatkowa promocja bloga. Tutaj decydujący głos prawie zawsze należy do blogera. Od tego jak popularna jest jego strona, jak wiele gromadzi czytelników, a co za tym idzie jak wiele otrzymuje on propozycji, zależy to na co jest gotów się zgodzić.

Pierwszy kontakt

Przedstawiciele firm czy agencji często już przy pierwszym kontakcie zapominają, że bloger to człowiek – nie wielka tablica reklamowa. Tymczasem świadomość ta powinna nadawać rytm współpracy już na starcie, poprzez cały czas jej trwania i nawet po jej zakończeniu. Pierwszy kontakt z autorem bloga powinien być więc zindywidualizowany. Bloger w żadnym wypadku nie może być jednym z wielu odbiorców napisanej standardowo wiadomości. Warto przed napisaniem do danego blogera po prostu trochę poznać jego królestwo. Do podjęcia ostatecznych decyzji konieczna jest natomiast dobra znajomość odbiorców bloga, a raczej ich zgodności z grupą docelową marki. Niemniej jednak takie informacjieudostępnić powinien już sam bloger (konkretne dane, statystyki).

Zasady współpracy

Inicjatywa, pomysły na konkretne działania powinny wyjść od firmy / agencji. Blogerzy jednak, dzięki doświadczeniom, znajomości swoich czytelników i świadomości sposobów ich zaangażowania, są w stanie często dostarczyć wielu cennych sugestii, warto więc po prostu ich słuchać. Konieczne jest oczywiście ustalenie ramowych zasad. Twórcy lubią jednak mieć pewien margines dowolności, miejsce na inicjatywę i realizację współpracy w ten sposób, aby pozbawiona była ona znamion nachalności i nienaturalności. To ostatnie, szczególnie cenne jest też właśnie dla samych marek – mówi Katarzyna Kołodziejczyk, Key Account Manager GRUPA 365 NET. Najlepszych efektów należy bowiem oczekiwać właśnie wtedy, gdy czytelnik mimo świadomości współpracy na linii bloger – marka, będzie miał wrażenie, że autor bloga opisuje, poleca dany produkt w pełni przekonany o jego wartości i jakości.