Rosnąca rola segmentu prywatnego w polskim rynku usług stomatologicznych

dentysta stomatolog

Świadczenia stomatologiczne w Polsce od wielu już lat są domeną podmiotów niepublicznych, a ich rola będzie jeszcze wzrastać w ciągu najbliższych kilku lat, wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR pt. „Rynek usług dentystycznych w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015-2020”.

Nakłady NFZ na stomatologię bez zmian

Począwszy od 2011 r. wydatki NFZ na opiekę dentystyczną w Polsce plasują się na stałym poziomie około 1,8 mld zł. Jest to kilkukrotnie mniej niż wydatki sektora prywatnego. Świadczenia stomatologiczne finansowane przez NFZ charakteryzują się niskim standardem, np. plomby światłoutwardzalne są zakładane tylko w przednich zębach, nie ma możliwości dopłaty do materiałów wyższej jakości.

PMR nie przewiduje w kolejnych latach wzrostu finansowania publicznego świadczeń stomatologicznych, co wobec wzrastających nakładów prywatnych powodować będzie dalszy spadek znaczenia płatnika publicznego w finansowaniu stomatologii.

Jednocześnie, jedynie część Polaków, którzy nie uzyskają świadczeń w ramach NFZ, zdecyduje się na leczenie prywatne. Jak wynika bowiem z różnych badań (np. badania GUS i Diagnoza Społeczna), brak pieniędzy jak najczęstszą przyczyną rezygnacji przez Polaków z leczenia zębów.

Implantologię czeka szybki rozwój

Jednym z najszybciej rozwijających się segmentów stomatologii w Polsce jest implantologia. W ciągu zaledwie kilku ostatnich lat liczba implantów wszczepionych w Polsce wzrosła więcej niż dwukrotnie i w 2014 r. wyniosła ponad 100 tys., wynika z szacunków PMR. Spadek ceny, do około 3,5 tys. zł za implant oraz wzrost popularności systemów ratalnych finansowania świadczeń stomatologicznych sprawiły, że stały się one dostępne dla większej liczby pacjentów.

Polski rynek implantów ma przed sobą duży potencjał rozwoju. Dla przykładu, w Niemczech liczba wszczepień implantów wynosi około 1 miliona rocznie. W kraju tym jest jednak możliwa refundacja implantu przez państwo, a w Polsce jest to segment wyłącznie prywatny.

Warto również podkreślić, że jest to segment najbardziej czuły na sytuację gospodarczą i zmianę dochodów ludności spośród wszystkich w stomatologii, dlatego też ewentualne spowolnienie gospodarcze odbije się na nim bardziej niż na innych sektorach.

Stomatologia polskim towarem eksportowym?

Stomatologia jest jedną z czterech głównych grup świadczeń oferowanych w ramach turystyki medycznej w Polsce. Dla pacjentów zagranicznych najczęściej wykonywane są zabiegi wysokospecjalistyczne, np. odbudowa kości, implantacje, podniesienie zatok szczękowych, skomplikowane leczenie kanałowe. Pacjenci z zagranicy najczęściej decydują się na kompleksowe leczenie w czasie jednej wizyty.

Istnieje szereg czynników rozwoju stomatologii w ramach turystyki medycznej, począwszy od dobrej opinii polskich lekarzy tej specjalizacji i coraz wyższych standardów opieki medycznej w Polsce, poprzez korzystny kurs złotego do euro, funta i dolara, aż do inkorporacje przez kraje Unii Europejskiej dyrektywy o leczeniu na terenie UE.

W związku z wejściem w życie dyrektywy transgranicznej na szybki rozwój mogą liczyć te placówki medyczne, które zainwestują w obsługę pacjentów w ich ojczystych językach oraz te, które przystosują się do europejskich standardów i będą oferowały np. odbiór dokumentacji medycznej w formie elektronicznej bezpośrednio ze strony placówki oraz umożliwią sprawne umawianie wizyt drogą elektroniczną.

Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Rynek usług dentystycznych w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015-2020”