Black Friday 2020 już w sieci, nie w galeriach

black friday (2)
  • Polacy kupują online coraz częściej – już nawet 87 proc. internautów robi zakupy w sieci[1], a aż 74 proc. rodaków deklaruje, że skorzysta z okazji w trakcie Black Friday[2].
  • Wraz z początkiem września wśród kobiet rośnie zainteresowanie przedmiotami z kategorii odzież i obuwie, w szczególności takimi jak botki damskie, kurtka zimowa damska, płaszcz damski, buty zimowe damskie[3].
  • Branża jubilerska mimo spadków sprzedaży ma szansę na odrobienie strat.

W tym roku Black Friday wypada 27 listopada. To amerykańskie święto zakupowe doskonale przyjęło się nad Wisłą dzięki wyjątkowym promocjom. W tym roku, z uwagi na pandemię, e-sklepy mogą przeżyć jeszcze większe oblężenie niż zwykle.

Planowanie z wyprzedzeniem

Rozwój e-commerce w Polsce zmienił nawyki Polaków. Kiedyś robiliśmy rozeznanie w sklepach stacjonarnych, jednak pandemia sprawiła, że coraz częściej sięgamy do internetu i z wyprzedzeniem szukamy rzeczy, które chcielibyśmy kupić pod koniec roku – tłumaczy Marta Nasiadka, Senior SEM Specialist w DevaGroup. Trend wyszukiwania produktów z dużym wyprzedzeniem czasowym szczególnie dobrze widoczny jest u kobiet. Jednak zainteresowanie promocjami z okazji Black Friday jest niezależne od płci – aż 74 proc. rodaków deklaruje, że skorzysta z okazji w trakcie tego święta[4].

Jak pokazuje historia wyszukiwań w Google’u na przestrzeni ostatnich lat, wraz z początkiem września, wśród kobiet rośnie zainteresowanie przedmiotami z kategorii odzież i obuwie[5], w szczególności takimi jak botki damskie, kurtka zimowa damska, płaszcz damski, buty zimowe damskie. Widoczny jest trend uzupełniania garderoby na zimę – podobnego popytu nie widać jednak w kategorii biżuteria. Zainteresowanie nią rośnie dopiero od listopada, gdy Polacy ruszają na polowanie na prezenty świąteczne.

Black Friday nadzieją dla jubilerów

Wspomniana biżuteria odnotowała przez pandemię koronawirusa znaczące spadki. Według danych Euromonitor International, w tym roku rynek jubilerski skurczy się aż o 22,3 proc. i cofnie się do poziomu sprzed kilku lat. Spadki widać we wszystkich sektorach – od biżuterii luksusowej, po tę z niższej półki[6].

Sam sektor luksusowy również nie jest w najlepszej sytuacji – jego globalna wartość może odnotować co najmniej kilkunastoprocentowy spadek, według Bain & Company ma to być od 15 do nawet 35 proc. Jednak mimo gorszej frekwencji w salonach po lockdownie sprzedaż online uratowała biżuterię.

Promocje online, nie w galeriach

Ubiegłorocznych trendów zakupowych nie można przełożyć bezpośrednio na ten rok z uwagi na pandemię. Jednak obserwując wzrost liczby Polaków kupujących online, można śmiało stwierdzić, że tegoroczny Black Friday będzie przyciągał potencjalnych kupujących częściej przed ekrany komputerów czy smartfonów niż do galerii. Nawet po zniesieniu wiosennego lockdownu centra handlowe nie są bowiem odwiedzane tłumnie[7].

– Klientom bezpieczniej jest robić zakupy w sieci. Z najnowszego badania agencji Zymetria wynika, że 87 proc. internautów kupuje online, co oznacza wzrost o 11 pkt proc. w stosunku do poprzedniego badania z 2019 r. – objaśnia Marta Nasadka.

[1] Zymetria, Study on behaviours around e-shopping, październik 2020 r.

[2] Deloitte, Zakupy świąteczne 2019. Wyniki i wnioski

[3] Analiza DevaGroup na podstawie liczby wyszukiwań w Google

[4] Deloitte, Zakupy świąteczne 2019. Wyniki i wnioski

[5] Analiza DevaGroup na podstawie liczby wyszukiwań w Google

[6] Euromonitor International, Jewellery in Poland, sierpień 2020 r.

[7] Dane CBRE, wrzesień 2020 r.