Blisko 7,5 miliarda złotych obrotów Grupy Muszkieterów w Polsce w 2018 roku

Marc Dherment
Marc Dherment

Grupa Muszkieterów, zrzeszająca polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami Intermarché i Bricomarché, wypracowała w 2018 roku obroty w wysokości 7,5 miliarda złotych. Jest to wynik o 5,5 proc. wyższy, czyli o blisko 400 mln złotych, w porównaniu z rokiem poprzednim. W omawianym okresie obroty Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw, oraz Bricomarché wyniosły odpowiednio powyżej 5,16 miliarda złotych i ponad 2,3 miliarda złotych. Oznacza to wzrosty kolejno o 3,4 proc. i 10,3 proc. rok do roku. Rosnące obroty Grupy to potwierdzenie mocnej pozycji Muszkieterów na rynku i dobry prognostyk na przyszłość.

Rozwój Grupy Muszkieterów w Polsce to m.in. efekt licznych inwestycji – te w ubiegłym roku wyniosły ponad 100 milionów złotych. W 2018 roku Grupa przeznaczyła tę kwotę m.in. na otwarcia nowych punktów handlowych, repozycjonowanie cen oraz promocje dla klientów obu sieci. Działania te, wsparte dużą mobilizacją zarówno ze strony właścicieli sklepów, jak i pracowników Grupy, pozwalają nam znowu cieszyć się mocnym trendem wzrostowym.

2018 rok początkiem transformacji sieci Intermarché

 W 2018 roku sieć supermarketów Intermarché wraz z przymarketowymi stacjami paliw wypracowała powyżej 5,16 miliarda złotych obrotów, co oznacza wzrost o 3,4 proc. rok do roku.

Do ubiegłorocznych sukcesów można zaliczyć otwarcie czterech nowych supermarketów: w Gnieźnie i Kosakowie koło Gdyni, a także Zbylitowskiej Górze i Tarnowcu. Te dwa ostatnie punkty powstały dzięki dołączeniu do Grupy Muszkieterów nowego przedsiębiorcy, którego supermarkety funkcjonowały dotychczas pod innym szyldem. Ponadto, mając na uwadze potrzeby i wygodę klientów, sieć przeprowadziła relokację dwóch marketów Intermarché – w Ostrowie Wielkopolskim oraz Mławie. Nowe punkty są obecnie bardziej nowoczesne, mają większe sale sprzedaży i oferują szerszą gamę produktów, co skutkuje wyraźnym wzrostem obrotów w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim.

W 2018 roku sieć umocniła także swoją pozycję lidera w segmencie przymarketowych stacji paliw poprzez otwarcie trzech kolejnych obiektów – w Rawie Mazowieckiej, Koninie i Chodzieży. Kolejnym krokiem było dla sieci poszerzenie oferty o stacje do elektrycznego ładowania samochodów. W 2018 roku Grupa Muszkieterów podjęła działania właśnie na rzecz rozwoju transportu elektrycznego w naszym kraju i otworzyła trzy stacje ładowania pojazdów elektrycznych Intermarché – w Ostródzie, Grajewie oraz Knurowie.

Marc Dherment
Marc Dherment

Rok 2018 był wymagający dla sieci Intermarché zarówno z uwagi na uwarunkowania zewnętrzne, przykładem jest wprowadzenie ograniczenia handlu w wybrane niedziele,
jak i wewnętrzne. Niemniej podjęliśmy liczne działania w zakresie m.in. polityki cenowej, asortymentowej i promocyjnej, które naszym zdaniem poprawią wyniki w kolejnych kwartałach
mówi Marc Dherment, Dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce i dodaje  Cieszymy się, że mimo wszystko udało się nam wypracować dalsze wzrosty obrotów sieci. Niebawem będziemy gotowi rozpocząć nowe pozycjonowanie marki Intermarché. Jest to wynik intensywnej, wielomiesięcznej pracy właścicieli sklepów i pracowników Grupy, podjętej po dogłębnej analizie rynku i potrzeb konsumentów. Równolegle konsekwentnie analizujemy portfel naszych obecnych lokalizacji. Natomiast idzie to w parze z systematycznym poszukiwaniem alternatywnych sposobów otwierania kolejnych supermarketów. W 2019 roku planujemy otworzyć minimum 4 nowe sklepy pod szyldem Intermarché. Co ważne jedno z tych otwarć udało nam się z sukcesem zrealizować już w styczniu tego roku. Kolejnym naszym celem będzie wprowadzanie nowych kanałów komunikacji z klientem. Planujemy także rozwijać sieć naszych stacji paliw, a także punktów, w których dostępna jest usługa Drive.

Kolejny mocny rok dla Bricomarché

Już od kilku lat sieć supermarketów typu „dom i ogród” Bricomarché prężnie się rozwija, odnotowując dwucyfrowe wzrosty. Rok 2018 także można zaliczyć do niezwykle pomyślnych. Sieć odnotowała obroty w wysokości powyżej 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost w stosunku do roku poprzedniego – również bardzo dobrego – o ponad 10 proc. Ponadto sieć sukcesywnie zwiększa swoje udziały w rynku DIY. Z danych GfK wynika, że ubiegłoroczne udziały sieci w tym rynku wynosiły blisko 11 proc.

W 2018 roku Bricomarché rozwinęło sieć punktów handlowych i otworzyło 9 nowych placówek. Sklepy powstały w: Poznaniu, Wrocławiu, Lubartowie, Gnieźnie, Świdniku, Konstantynowie Łódzkim, Dąbrowie Górniczej, Radzyniu Podlaskim, a także Wyszkowie. Oznacza to, że na koniec 2018 roku markety były dostępne dla klientów w 156 lokalizacjach. Na szczególną uwagę zasługują ubiegłoroczne otwarcia sklepów Bricomarché w Poznaniu i Wrocławiu. Są one kontynuacją zapoczątkowanej w 2017 roku strategii wchodzenia sieci do dużych miast.

Kolejnym ubiegłorocznym sukcesem sieci Bricomarché było otwarcie czterech składów budowlanych. Powstały one w Lubawie, Złocieńcu, Tarnobrzegu i Krępicach. Na koniec 2018 roku na terenie naszego kraju funkcjonowało pięć takich obiektów. Natomiast już na początku 2019 roku sieć otworzyła ostatni z zaplanowanych sześciu magazynów. Powstawanie kolejnych składów budowlanych to część konsekwentnie realizowanej strategii, mającej na celu nieustanny rozwój oferty „dom i ogród”. Wprowadzenie nowego modelu dystrybucji oferowanego asortymentu istotnie zwiększa możliwości sprzedażowe sieci. Składy budowlane pozwalają nie tylko na działalność na jeszcze większą skalę, ale co równie istotne rozwijanie portfolio produktowego.

Mamy ambitne plany wobec sieci Bricomarché. Dotyczą one zarówno otwarć kolejnych punktów sprzedaży, jak i działań z zakresu cyfryzacji. W 2019 roku planujemy otworzyć około 15 nowych supermarketów w różnych częściach Polski. Ponadto chcielibyśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom współczesnego klienta w zakresie wykorzystania dodatkowych narzędzi technologicznych. W tym celu już na początku roku klienci będą mieli możliwość podglądu ceny i dostępności danego towaru w poszczególnych sklepach naszej sieci. Rozpoczęliśmy także testy naszych rozwiązań Drive i Click&Collect. Planujemy również stworzenie obszernej bazy danych produktów, co pozwoli na wzbogacenie asortymentu naszych supermarketów o towary, które nie będą na co dzień dostępne na sklepowych półkachpodsumowuje dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.