Carpooling – nowa era transportu pracowników w firmach

0

Oszczędność czasu i pieniędzy, ułatwienie dojazdu, mniej spóźnień i absencji pracowników czy obniżenie emisji spalin do środowiska – to tylko kilka z wielu korzyści jakie może przynieść zorganizowanie carpoolingu w dużych firmach. Czym jest carpooling i jakie są jego mocne strony?

Carpooling to udostępnienie, za niewielką opłatą, wolnych miejsc w samochodzie osobom, które zmierzają w tym samym kierunku co kierowca. Idea ta przywędrowała do Polski z Europy Zachodniej i jak się okazuje zakorzeniła się w życiu codziennym Polaków. Potwierdzają to chociażby dane raportu „Nasze życie w samochodzie” przeprowadzonego w sierpniu 2016r. przez CSA Research na zlecenie marki Citroën. Wynika z niego, że statystyczny Polak korzystał z carpoolingu 533 razy w swoim życiu. Dane przedstawiają się jeszcze ciekawiej, jeśli weźmiemy pod uwagę samych kierowców. Okazuje się, że Polacy posiadający auto korzystali ze wspólnych przejazdów 798 razy, natomiast spośród osób, które codziennie prowadzą auto aż 961 razy zabierało innych podróżnych.

Wspólne podróże niosą za sobą wiele korzyści: oszczędność na paliwie, komfort podróży a w wielu przypadkach szybsze dotarcie do celu. Nic więc dziwnego, że nowe podejście do podróżowania zostało dobrze przyjęte przez Polaków. Trend ten warto także wykorzystać w dużych firmach jako nowoczesną formę przewozu pracowników – komentuje Kornelia Maciesza, YanosikTLS. – Takie rozwiązanie generuje wiele pożytku zarówno dla pracowników, jak i przedsiębiorstw – dodaje. W jaki sposób carpooling może pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy? Oto kilka przykładów.

CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu

Carpooling wpisuje się w ideę CSR, czyli koncepcję, według której na etapie prowadzenia przedsiębiorstwa uwzględnia się interesy określonych grup społecznych i podejmuje działania mające na celu ochronę środowiska. Stworzenie w firmie rozwiązania umożliwiającego umawianie się pracowników na wspólne przejazdy do pracy wpływa na oszczędności związane z dojazdami osób zatrudnionych, a także na wizerunek firmy przyjaznej środowisku. Jak pokazują wyliczenia, 1 drzewo pochłania rocznie taką ilość CO2, jaką emituje auto po przejechaniu 8 km. Zmniejszenie liczby aut na drogach wpływa zatem na zmniejszenie emisji spalin, a co za tym idzie ochronę środowiska. Takie działanie rozwiązuje również problem z miejscami parkingowymi pod gmachem firmy.

Czytaj również:  Rosną koszty pracy, kierowców brakuje - polską branżę transportową czeka spowolnienie

Dobry wizerunek na rynku pracy – Employer Branding

Zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy i dodatkowych benefitów tworzy wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy dla potencjalnych pracowników oraz zwiększa lojalność aktualnie zatrudnionych osób wobec przedsiębiorstwa. Wprowadzenie carpoolingu ma tutaj szczególne znaczenie, jeśli siedziba firmy znajduje się na obrzeżach miasta lub na terenach pozamiejskich. Stworzenie możliwości dzielenia się przejazdem pokazuje, że pracodawca nie jest obojętny na potrzeby pracowników. Takie działanie wzmacnia także więzi pomiędzy pracownikami, co wpływa również na lepszą atmosferę w pracy.

Jazda autem to mniejszy stres wśród pracowników

Jak wynika z badania „Commute survey” firmy rekrutacyjnej PageGroup, dojazd transportem publicznym wywołuje więcej stresu niż przyjazd do pracy autem. 35 proc. Polaków korzystających z transportu publicznego przyznaje się do stresu, natomiast mniejszą część pracowników, 23 proc. stresuje dotarcie do pracy autem. Wpływ na taki stan rzeczy ma głównie tłok w metrze, autobusach czy tramwajach. Niekiedy pracownicy muszą liczyć się z przesiadkami, co dodatkowo wydłuża czas dojazdu do miejsca zatrudnienia. Co ciekawe inne badania pokazują, że pracownicy, którzy dzielą się przejazdem są bardziej zadowoleni ze swojej pracy niż osoby docierające do pracy w pojedynkę.

– Wydłużony czas dojazdu do firmy wpływa na zachwianie tzw. work-life balance, czyli równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. To z kolei oznacza, że pracownicy muszą wychodzić do pracy wcześniej i wracają później do domu. Odbija się to niestety na życiu osobistym zatrudnionych – komentuje Kornelia Maciesza, YanosikTLS. – Carpooling może być zatem dobrym rozwiązaniem dla obu stron. Kierowcy oszczędzają na paliwie a pasażerowie mogą liczyć na miejsce siedzące i komfort podczas podroży. Pracodawcy natomiast zyskują wypoczętych i bardziej efektywnych pracowników – dodaje.