Czy Polacy są zadowoleni ze swojego wynagrodzenia?

kadry praca pracownik

Tylko 37 proc. europejskich pracowników jest zadowolonych ze swojego całkowitego pakietu wynagrodzeń. Polacy znacznie lepiej oceniają swoją sytuację.

Aż 60 proc. polskich i europejskich pracowników uważa wynagrodzenie za najważniejszy czynnik przy wyborze pracodawcy. Jednocześnie wysokość wynagrodzenia jest również głównym powodem zmiany pracy. Mniej niż czterech na dziesięciu (37 proc.) europejskich pracowników jest zadowolonych ze swojego pakietu wynagrodzeń, podczas gdy około jedna czwarta (26 proc.) jest zdecydowanie z niego niezadowolona. Na tym tle Polacy znacznie lepiej oceniają swoją sytuację. Usatysfakcjonowanych wysokością wypłaty jest niemal 51 proc., a zdecydowane niezadowolenie deklaruje jedynie 17,5 proc.. Oprócz stałej pensji, firmy często oferują inne formy wynagrodzenia, ale nie zawsze odpowiadają one oczekiwaniom i potrzebom pracowników.

Dobra atmosfera w pracy, atrakcyjne wynagrodzenie, możliwości rozwoju czy bezpieczeństwo zatrudnienia – co sprawia, że firma jest atrakcyjnym pracodawcą dla najlepszych na rynku talentów? Dla sześciu na dziesięciu europejskich pracowników wynagrodzenie pozostaje najważniejszym kryterium wyboru organizacji, w które będą rozwijać swoją karierę. Dokładnie tyle samo polskich pracowników zadeklarowało, że wysokość wynagrodzenia jest dla nich kluczowa. Bezpieczeństwo zatrudnienia i stabilność finansowa są na drugim miejscu (42 proc.), a tuż za nimi plasuje się dobra atmosfera w pracy i relacje ze współpracownikami (41 proc.). Wśród polskich ankietowanych te czynniki miały nieco mniej wskazań – oba okazały się priorytetami dla 37 proc. pracowników. Wyżej niż europejscy koledzy oceniamy też elastyczny pakiet benefitów (13,7 proc. przy 7 proc. ogólnoeuropejskich wskazań), decyzyjność (13,7 proc. vs 10 proc.), różnorodność, równość i inkluzywność w miejscu pracy (13,3 proc. vs 9,4 proc.) oraz dbałość pracodawcy o zdrowie psychiczne i fizyczne zatrudnionych (22,7 proc. vs 16,6 proc.).

Z badań przeprowadzonych przez SD Worx wśród 18 000 pracowników zatrudnionych w ponad 5000 firmach z 18 krajów europejskich wynika, że aż 40 proc. europejskich (30 proc. wskazań wśród polskich zatrudnionych) pracowników chciałoby dodatkowych dni urlopu. Co więcej, wielu pracowników nie ma pełnego obrazu dot. wartości wszystkich składowych swojego wynagrodzenia, co może mieć istotny wpływ na ich ocenę warunków zatrudnienia.

Z naszych badań przeprowadzonych wśród pracowników wynika, że to właśnie wynagrodzenie pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze pracodawcy i odgrywa znaczącą rolę w motywacji i satysfakcji. Bardzo ważne jest dostosowanie polityki wynagradzania do indywidualnych potrzeb każdego pracownika. Polska na tle europejskiej średniej wypada naprawdę bardzo dobrze, bo, gdy tylko 18 proc. europejskich to aż 32 proc. polskich pracowników może określić skład własnego pakietu wynagrodzeń. Widzimy, jednak, że aż 43 proc. pracujących Polaków deklaruje, że chciałoby mieć dostęp do kafeteryjnego systemu benefitów, co potwierdza, oczekiwanie pracowników w zakresie indywidualnego podejścia i możliwości elastycznego wyboru spośród benefitów, które są ważną składową polityki wynagradzania.   – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead w SD Worx Poland.

Jedynie 37 proc. europejskich pracowników jest zadowolonych z przejrzystości polityki wynagradzania. Za to połowa polskich pracowników nie ma do niej zastrzeżeń.

Jak europejscy pracownicy postrzegają politykę wynagrodzeń? Czterech na dziesięciu pracowników (39 proc.) uważa, że ich organizacja zapewnia wystarczającą komunikację na temat polityki wynagradzania i wszelkich zmian, podczas gdy mniej więcej taka sama liczba (37 proc.) jest zadowolona z przejrzystości polityki wynagradzania. Tymczasem połowa polskich zatrudnionych oba aspekty uważa za satysfakcjonujące.

– Ważne, aby jasno komunikować pracownikom dane na temat ich pełnego pakietu wynagrodzeń. Tylko jedna czwarta organizacji oferuje zestawienie obejmujące wszystkie elementy wynagrodzeń, a nawet czterech na dziesięciu pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak w rzeczywistości opłacana jest ich praca. Zarządzanie informacjami o pakiecie wynagrodzeń ułatwia oprogramowanie, które przedstawia te informacje w przejrzysty i przyjazny dla użytkownika sposób – wyjaśnia Paulina Zasempa.

Czterech na dziesięciu pracowników chce dodatkowych dni urlopu Na całkowity pakiet wynagrodzeń składa się więcej niż tylko stała pensja. Europejscy pracownicy otrzymują średnio siedem różnych rodzajów wynagrodzenia. Belgia, Słowenia i Polska
przodują – statystyczny zatrudniony w tych krajach otrzymuje nawet dziewięć składników wynagrodzenia. Najmniej mają ich pracownicy we Włoszech (5), Hiszpanii (6) i Danii (6). Najczęstszymi rodzajami wynagrodzenia otrzymywanego przez pracowników są stała pensja (81 proc.), elastyczne godziny pracy (50 proc.) oraz szkolenia (39 proc.). Jedna czwarta europejskich zatrudnionych (25 proc.) otrzymuje wynagrodzenie składające się ze zmiennych składowych.

A czego tak naprawdę chcą pracownicy? Jednym z najczęściej oferowanych przez pracodawców benefitem są szkolenia. Coraz więcej pracowników ze wszystkich grup wiekowych chce się rozwijać i doskonalić zawodowo, ale jedynie 16 proc. europejskich i 19 proc. polskich pracowników postrzega je jako atrakcyjną składową wynagrodzenia.

Badanie przeprowadzone przez SD Worx pokazuje, że polscy pracownicy preferują: pensję o stałej wysokości (55 proc.), dodatkowe dni pełnopłatnego urlopu (30 proc.) i elastyczne godziny pracy (29 proc.). Tuż za podium znalazły się prezenty okolicznościowe (23 proc.), bony zakupowe i bilety na wydarzenia kulturalne (18,7 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (18 proc.) Tymczasem europejscy pracownicy woleliby bony lub dopłaty do posiłków (24 proc.) i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (20 proc.).

Informacje o badaniu

SD Worx, wiodący europejski dostawca usług HR, pomaga organizacjom w zakresie kadr i płac. SD Worx regularnie przeprowadza ankiety, aby dowiedzieć się, co naprawdę ma znaczenie dla pracodawców i pracowników. Analiza najnowszej ankiety „Navigator Series” zapewnia organizacjom kompas do poruszania się po wyzwaniach związanych z kadrami i płacami. Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2024 r. w 18 krajach europejskich: Austrii, Belgii, Chorwacji, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Irlandii, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Łącznie przebadano 5 118 firm i 18 000 pracowników. Wyniki są ważone i gwarantują wiarygodną reprezentację rynku pracy w każdym kraju.