Data Analytics – D&A podbija rynek

analiza seo

Jak wynika z globalnego badania firmy doradczej KPMG, aż 97% przedsiębiorstw stosuje zaawansowaną analitykę danych (ang. Data Analytics – D&A) w wybranych obszarach swojej działalności. Zdecydowana większość twierdzi, że podejmuje dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukuje ryzyko biznesowe (67%).

Szybki rozwój D&A

Dynamiczny postęp techniczny w ostatnich latach przyczynił się do radykalnego rozwoju zaawansowanej analityki danych. Obecnie przedsiębiorstwa na całym świecie wykorzystują analizy własnych danych oraz danych zewnętrznych, szczególnie pozyskiwanych w internecie, do lepszego zrozumienia biznesu. Jak pokazało badanie, przeprowadzone na przełomie 2014 i 2015 roku przez KPMG wśród 830 przedstawicielach kadry kierowniczej z 15 krajów, firmy wykorzystują obecnie D&A w niemal wszystkich obszarach swojej działalności: zarządzaniu ryzykiem (97%), sprzedaży i marketingu (92%), zarządzaniu finansowym (87%), działalności badawczo rozwojowej (80%), audycie sprawozdań finansowych (77%), łańcuchu dostaw (77%), zarządzaniu podatkami (75%), zasobami ludzkimi (75%) czy alokacji kapitału (74%). Większość pozostałych planuje wprowadzenie wykorzystania D&A w tych obszarach w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednocześnie motywacja i powody wykorzystywania D&A również zaczynają się przesuwać w kierunku tworzenia wartości. Prawie połowa (47%) respondentów stwierdziła, że poprawa wydajności jest kluczowym czynnikiem ich aktywności w dziedzinie D&A, a 37% odpowiedziało, że głównym powodem aktywności w obszarze D&A jest potrzeba wzrostu sprzedaży. Tylko jeden na sześciu respondentów wskazał redukcję kosztów jako swoją główną motywację.

Zdecydowana większość dużych przedsiębiorstw inwestuje obecnie znaczące zasoby w rozwój swoich kompetencji w zakresie zaawansowanej analityki danych
– mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej i dodaje –
Przedsiębiorstwa widzą zdecydowane korzyści ze stosowania D&A. Respondenci badania KPMG wskazywali, że podejmują dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukują ryzyka biznesowe (67%).

82% respondentów wskazało, że zaawansowane analizy danych pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów. Bardzo ważną rolę odgrywa analiza danych pozyskiwanych w internecie – 72% firm stwierdziło, ze wykorzystują portale społecznościowe dla zarządzania swoimi relacjami z klientami. 42% respondentów potwierdziło też, że wykorzystują rozwiązania D&A dla przygotowania ofert lepiej adresujących potrzeby poszczególnych segmentów klientów.

Wzrost konkurencyjności w handlu detalicznym i sektorach usługowych wymusił na przedsiębiorcach zmianę podejścia do D&A. Na najbardziej konkurencyjnym rynku jakim jest USA, 50% firm wskazuje, że dzięki wykorzystaniu D&A wzrasta im sprzedaż.
– mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Kluczowa rola D&A w zarządzaniu ryzykiem

D&A jako narzędzie można wykorzystać dosłownie w każdym aspekcie funkcjonowania przedsiębiorstw. Jedną z domen gdzie D&A jest, a może być jeszcze lepiej wykorzystywane, jest zarządzanie ryzykiem. Z badania KPMG wynika, że 97% firm deklaruje wykorzystanie D&A w procesie zarządzania ryzykiem, a kolejne 2% planuje korzystać z takich narzędzi w ciągu następnych 12-24 miesięcy.

Tak powszechne wykorzystanie D&A w obszarze zarządzania ryzykiem na pierwszy rzut oka może dziwić. Aczkolwiek nie powinno – to właśnie w obszarze zarządzania ryzykiem na podstawie danych historycznych od lat budowane są modele predykcyjne. Pewnym novum jest natomiast wykorzystanie D&A do oceny ryzyka w procesach. W jaki sposób? W procesach, które zostały zautomatyzowane, których poszczególne etapy są rejestrowane w systemach, każda czynność realizowana przez uczestników procesu pozostawia ślad w systemach. Na podstawie analizy przebiegu poszczególnych transakcji w systemach można łatwo zidentyfikować obszary, gdzie łamane są zasady obowiązujące w firmie. Na tej podstawie można na bieżąco identyfikować obszary, gdzie poziom ryzyka zaczyna się podnosić i odpowiednio reagować. Reagować w momencie kiedy problem powstaje, a nie w momencie kiedy problem „eksploduje” powodując wymierne straty.
– komentuje Krzysztof Radziwon, partner, szef grupy doradczej w zakresie audytu wewnętrznej KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej
– i dodaje
Dane, ich sprawna i dobrze przemyślana analiza, będą stanowiły o pozycji firmy na rynku, o tym czy firma wykorzysta daną jej szansę. Taka teza postawiona w zeszłorocznym badaniu KPMG ‘Driving performance while managing risk. Embedding data and analytics in the business model’, pozostaje w mojej ocenie cały czas bardzo aktualna.

Wyzwania związanie z D&A

Wraz ze wzrostem stopnia zaawansowania zdolności i działań przedsiębiorstw w obszarze D&A wiele z nich zaczyna odkrywać, że największym wyzwaniem nie jest pozyskiwanie wiedzy na bazie posiadanych danych, ale wyciąganie na jej podstawie użytecznych i uwzględniających biznesowe potrzeby wniosków, które ostatecznie przynoszą namacalną i trwałą wartość dla firmy. Nasze dane pokazują, że chociaż wykorzystanie D&A staje się coraz bardziej powszechne, większość organizacji nadal zmaga się z brakiem podstawowych komponentów, niezbędnych do skutecznego przekształcania danych w wiedzę, takich jak zwiększenie wiarygodności i dostępności danych. Więcej niż połowa wszystkich respondentów stwierdziła, że wciąż ma trudności w ocenie jakości i wiarygodności swoich danych.

Głównym problemem związanym z D&A jest więc ocena przydatności i wiarygodności danych. Ma z tym problem 58% przebadanych firm. Blisko połowa respondentów (47%) zwróciła też uwagę na problemy z dostępnością odpowiednich danych. Z kolei zaledwie 14% respondentów twierdzi, że dysponuje wystarczającą ilością odpowiednio wyszkolonych pracowników, aby w sposób efektywny wykorzystywać potencjał D&A.

Olbrzymie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych analityków danych stanowi unikalną szansę dla Polski. Polska słynie na świecie z dobrej jakości kształcenia informatyków i matematyków, a polscy studenci od wielu lat wygrywają międzynarodowe konkursy informatyczne. Kluczowym wyzwaniem jest jednak dostosowanie istniejących programów edukacyjnych do kształcenia analityków danych.
– mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.