Digitalizacja i outsourcing szansą dla transportu i logistyki

0

Deficyt pracowników oraz wzrost kosztów inwestycji i transportu to czynniki, które w ostatnich latach najbardziej dają się odczuć w polskiej branży TSL. Jak podaje raport PwC „CEE Transport & Logistics TrendBook 2019”, w ciągu najbliższych pięciu lat branżę czekają gruntowne przeobrażenia. Jednym z najważniejszych trendów będzie digitalizacja procesów operacyjnych i kontraktowych. Szansą dla firm transportowych może być outsourcing działań takich jak negocjacje zakupowe. 

Jak podaje raport PwC – 68 proc. prezesów spółek z branży transportu i logistyki na świecie spodziewa się zmian w podstawowych technologiach świadczenia usług, zaś 65 proc. oczekuje zmian w kanałach dystrybucji. Najistotniejszymi czynnikami wpływającymi na branżę mają być w najbliższej przyszłości: digitalizacja, przesunięcia w handlu międzynarodowym, nowe rozwiązania software, zmiany wewnętrzne w handlu oraz rozwój rozwiązań w obszarze maszyn i urządzeń.

Digitalizacja receptą na obniżenie kosztów i zwiększenie przychodów 

Eksperci PwC zauważają, że czynnikiem, który najbardziej wpłynie na funkcjonowanie branży transportowej w Polsce będą nowe rozwiązania cyfrowe, ale też zmiany zachowań konsumenckich. Chodzi przede wszystkim o rosnące znaczenie zakupów w sieci oraz sposób, w jaki konsumenci wchodzą w relację z firmami np. zamawiając usługi przez Internet. Zmiany te dotyczą zarówno klienta indywidualnego poszukującego taksówki, jak i firmy transportowej robiącej zamówienie pojazdów.

– W obszarze B2B problematyczne są wieloletnie nawyki i przyzwyczajenia. Właściciele firm transportowych wymieniając flotę polegali dotychczas, przede wszystkim na kontakcie osobistym oraz znajomościom w branży. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe zaczynają jednak przełamywać utarte schematy – mówi Marcin Kołaszewski, współzałożyciel platformy zakupów Exabid, z wykształcenia matematyk i informatyk. – Stworzone przez nas rozwiązanie łączy mechanizmy znane z e-commerce z rzeczywistym systemem zakupów w grupie przez co upraszcza i automatyzuje proces zakupowy oraz sprawia, że jest on znacznie tańszy – dodaje Kołaszewski.

Outsourcing upraszcza procesy i niweluje skutki odpływu pracowników 

Czytaj również:  Nieruchomości magazynowe i przemysłowe w pierwszym kwartale 2019 r.

Najpoważniejszym wyzwaniem dla polskiej branży transportowej są niedobory kadrowe. Problem dotyczy przede wszystkim kierowców, których braki ocenia się nawet na kilkadziesiąt tysięcy. Niedobory widać też w przypadku zatrudnianych w logistyce magazynowej oraz spedycji. Popyt na pracowników transportowych wywołuje presję płacową, a co za tym idzie wzrost kosztów działalności przedsiębiorstw. Koszty podnoszą dodatkowo, rosnące ceny inwestycji oraz transportu związane np. z nowymi regulacjami w zakresie prawa pracy czy zmianami umów i relacji na arenie handlu międzynarodowego.

– Dzięki rozwojowi wyspecjalizowanych usług B2B w sektorze transportowym, firmy mogą dziś jednak zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Dobrym pomysłem jest przeniesienie na zewnątrz części procesu zakupowego dotyczącej negocjacji zamówienia – tłumaczy Marcin Kołaszewski z platformy Exabid. – Dodatkowym źródłem oszczędności dla przedsiębiorstw transportowych jest dostęp do korzyści płynących z ekonomii skali. Stosowany przez nas model zakupów grupowych w ich najczystszej postaci umożliwia małym i średnim firmom zyskanie rabatów, na jakie dotychczas mogli liczyć jedynie najwięksi. – dodaje Kołaszewski.

Wymieniane w raporcie PwC trendy już teraz daje się zauważyć na polskim rynku, poczynając od modernizacji szlaków transportowych, poprzez upowszechnianie narzędzi technologicznych, na nowoczesnych rozwiązaniach zakupowych kończąc. Eksperci zauważają, że umiejętnie wykorzystana digitalizacja może przyczynić się nie tylko do uproszenia procesów czy zmiany modeli biznesowych, ale też redukować negatywne skutki braków kadrowych oraz zwiększać przychody.