Dlaczego marki tracą nabywców? GfK uruchamia narzędzie, które pozwala to sprawdzić

Maciej Piekarski GFK
Maciej Piekarski, Client Business Partner w GfK

Firma GfK wprowadza na polski rynek nowe narzędzie dla marketerów i działów sprzedaży – Consumer Insights Engine. Rozwiązanie pozwala markom lepiej niż dotychczas poznawać i rozumieć decyzje zakupowe konsumentów oraz m.in. odpowiada na pytanie, dlaczego i w jakich sytuacjach tracą one potencjalnych nabywców.

Consumer Insights Engine (CIE) to jedyne na świecie tak zaawansowane, cyfrowe narzędzie umożliwiające badanie ścieżki zakupowej konsumentów. Zostało ono skalibrowane w oparciu o twarde dane POS (point of sales – pochodzące z punktów sprzedaży) i pozwala porównywać ze sobą dane sprzedażowe poszczególnych brandów oraz wybranych produktów – zarówno w skali krajowej, jak i w odniesieniu do rynków na całym świecie.

Zrozumienie nabywcy receptą na wzrosty sprzedaży

CIE działa w oparciu o intuicyjną platformę online, dzięki której klienci samodzielnie wyszukują interesujące ich informacje związane z procesem decyzyjnym konsumentów. W dowolnej chwili mogą wygenerować kluczowe dane, w tym np. kto rozważał zakup produktu konkretnej marki, którzy nabywcy w ogóle nie brali jej pod uwagę oraz jakie kryteria zaważyły o finalnym wyborze oferty konkurencji.

To wszystko można zmierzyć na bardzo wysokim poziomie szczegółowości, wyodrębniając wśród konsumentów konkretne grupy nabywców z podziałem np. na płeć lub wiek. Użytkownicy mogą również zweryfikować, jak różnice w decyzjach zakupowych kształtowały się w poszczególnych kanałach sprzedaży – online lub offline – a także sprawdzić wyniki konwersji dla konkretnych sieci detalicznych. Widzą bowiem, w których sieciach ich działania są bardziej efektywne niż średnia rynkowa, a w których zupełnie przeciwnie. W konsekwencji mogą błyskawicznie dostosować swoją strategię sprzedażową i marketingową, zmieniając priorytety i kładąc większy nacisk np. na client service, aktywność reklamową czy zmianę polityki cenowej – tłumaczy Maciej Piekarski, Client Business Partner w GfK.

Dane w CIE przedstawiane są w formie czytelnych wykresów uzupełnionych opisami i pozwalają na szybkie wygenerowanie raportów w formacie .xls lub .csv. Aktualnie w polskiej wersji Consumer Insights Engine można analizować dane dla 7 kategorii produktowych: laptopów, tabletów, drukarek, telefonów, telewizorów, pralek oraz lodówek.

Gdzie sprzedawać, aby zarabiać?

Z danych CIE wynika, że w I kwartale br. dla powyższych kategorii ponad 60% zakupów nadal odbywało się w sklepach stacjonarnych, ale już za blisko 40% odpowiadały kanały zdalne („czyste” zakupy online stanowiły 25%, a click&collect 6%, podobnie jak zakupy przez telefon). Największe znaczenie kanał online (czysty online + c&c) miał dla tabletów, gdzie odpowiadał on za 50% wszystkich zakupów. Telezakupy i telesprzedaż były z kolei domeną rynku smartfonów – 9% całkowitej sprzedaży realizowane było poprzez ten kanał. Z kolei zakupy w sklepach stacjonarnych najwięcej znaczyły dla kategorii telewizorów oraz dużego AGD (pralki i lodówki), ale nawet w tych segmentach stanowiły one niespełna 70% całości.

Na bazie powyższych danych firmy mogą łatwo porównywać swoją skuteczność w poszczególnych kanałach, zarówno na tle konkurencji jak i całości rynku. Wkrótce będą mogły to robić także w innych kategoriach, ponieważ docelowo planujemy poszerzyć nasz katalog o kolejne segmenty. To pozwoli markom w jeszcze bardziej kompleksowy sposób analizować efektywność swojej sprzedaży – podsumowuje Barbara Lewicka, Senior Director w GfK.