Gotówkowcy i millenialsi napędzają rynek

0
Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland
Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland

Bardzo dobre półrocze na rynku pierwotnym za nami i jeśli tendencje się utrzymają – będzie tak do samego końca 2017 roku. Padł kolejny rekord w sprzedaży mieszkań. Ważną zmianą, która dokonała się w minionych miesiącach jest wyczerpanie budżetu w programie MdM. Dominowały transakcje gotówkowe. Z doświadczenia firmy Skanska wynika, że grupą nabywczą, która rośnie w siłę są millenialsi  

Program „Mieszkanie dla Młodych” cieszy się dużym zainteresowaniem rynku. Pula środków na ten cel wyczerpuje się bardzo szybko, a jednym z beneficjentów są millenialsi, czyli osoby urodzone pomiędzy początkiem lat 80., a końcem lat 90. Co czwarty z nas to millenials. To pokolenie ma swój własny styl konsumpcji. Dużo częściej korzysta z aplikacji i rozwiązań digitalowych oraz chętnie zapoznaje się z ofertami deweloperów, przedstawionymi w formie wirtualnych spacerów czy aplikacji mobilnych. To osoby, które bardzo świadomie podejmują decyzje zakupowe. Wyczerpanie budżetu programu Mieszkanie dla Młodych było niewątpliwie ważną informacją dla wielu młodych klientów, jednak nie zaburzyło stabilności rynku nieruchomości pierwotnych. Być może spowodował to fakt, że Polacy coraz częściej kupują mieszkania za gotówkę. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez NBP w 7 największych polskich miastach niemal 70 % transakcji generują „gotówkowcy”.

To było bardzo dobre półrocze na rynku mieszkaniowym. Według raportu REAS w I kwartale 2017 r. padł kolejny rekord. W 6 największych miastach sprzedano 30% więcej mieszkań, niż rok wcześniej.

Obserwując dynamikę sprzedaży na naszych inwestycjach widzimy, że zwiększyło się zaufanie społeczne do deweloperów. Nasi klienci na dobre przekonali się do zakupu nieruchomości w początkowej fazie budowy. Być może przyczyniła się do tego coraz większa dostępność nowoczesnych form prezentacji, wizualizujących powstające nieruchomości. W jednej z naszych inwestycji w Warszawie wyprzedaliśmy blisko połowę mieszkań o podwyższonym standardzie w niecałe pół roku od rozpoczęcia budowy.

Czytaj również:  NIK o programie "Mieszkanie dla młodych"

Nadal największą popularnością cieszą się mniejsze mieszkania i kawalerki, kupowane jako inwestycje pod wynajem lub na własny użytek. Ważnym parametrem stają się certyfikaty środowiskowe, gwarantujące zachowanie norm jakościowych i ekologicznych. Już ponad 40 % naszych klientów pyta, czy budowane przez nas osiedla posiadają certyfikat środowiskowy.

Jeśli tendencje z pierwszej połowy roku utrzymają się bez zmian – będzie to kolejny bardzo dobry rok na rynku pierwotnym. Warto wspomnieć o zauważalnym i dynamicznym rozwoju usług fit outu, czyli kompleksowych realizacji, obejmujących sprzedaż mieszkań, remont i aranżacje wnętrz. W tej rzeczywistości deweloper powoli staje się tzw. „one stop shop”, czyli jednym przystankiem w zrealizowaniu wielu zadań. Z naszego doświadczenia wynika, że usługę fit out-u szczególnie doceniają klienci, którzy kupują drugie lub kolejne mieszkanie w swoim życiu. To osoby, które mierzyły się już wcześniej z wyzwaniem samodzielnego remontu i aranżacją własnego M.