Indeks Union Investment: Polska i Czechy to najatrakcyjniejsze rynki handlu detalicznego w Europie

0

Union Investment opublikował właśnie kolejną edycję indeksu atrakcyjności inwestycyjnej nieruchomości handlowych (Global Retail Attractiveness Index) dla 17 kluczowych rynków na świecie. Wynika z niego, że Polska i Czechy są najatrakcyjniejszymi rynkami handlu detalicznego w Europie.

GRAI 1 GRAI 2 GRAI 3Dobre nastroje zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców podtrzymywały dobrą, bądź bardzo dobrą kondycję handlu detalicznego w II kwartale 2018 roku. Ciągły dynamiczny wzrost gospodarczy stwarza zróżnicowane i intratne okazje inwestycyjne na wielu rynkach. Jednocześnie krajobraz inwestycyjny na rynku nieruchomości handlowych stopniowo się przekształca. Przykładem zwiększenie dystansu pomiędzy przyjaznymi inwestorom rynkami o solidnych podstawach i rynkami, gdzie pierwsze sygnały ostrzegawcze pojawiły się już dwa lata temu.

Aktualny wskaźnik Global Retail Attractiveness Index (GRAI) autorstwa Union Investment za II kwartał 2018 r. pokazuje, że w Europie różnica pomiędzy rynkami osiągającymi najlepsze wyniki a tymi najsłabszymi wynosi około 20 punktów. Porównując to do danych z poprzedniej edycji (IV kwartał 2017), ta przepaść się powiększa.

Sektor nieruchomości handlowych doświadcza już teraz konsekwencji dużej niepewności po stronie inwestorów – mówi Henrike Waldburg, dyrektor zarządzania inwestycjami w handlu detalicznym w Union Investment. – Dlatego ważne jest śledzenie bardzo zróżnicowanych modeli rozwoju regionalnego i rozróżnienie rynków na te z pozytywnymi długofalowymi trendami dla inwestorów oraz te, które zmagają się z różnego rodzaju problemami natury strukturalnej. Nasz najnowszy indeks może dostarczyć cennych wskazówek w tym zakresie.

Najjaśniejsze gwiazdy: Polska i Czechy

Jednym z ważniejszych sygnałów płynących z indeksu jest fakt, że ogólnie w Europie utrzymuje się on wysoko ponad średnią, czyli na poziomie 110 punktów – mówi Henrike Waldburg. Nasz europejski indeks jest napędzany przede wszystkim przez zwiększające się zaufanie konsumentów i utrzymujący się dobry nastrój u przedsiębiorców z branży detalicznej.

Analiza GRAI wskazuje, że najatrakcyjniejszymi rynkami europejskimi w II kwartale są Polska i Czechy, a za nimi dwa kraje, które poważnie ucierpiały na skutek ostatniego kryzysu finansowego – Irlandia i Portugalia. Ponadto, w pierwszej piątce wciąż utrzymują się Niemcy. Spośród tych pięciu krajów, tylko dwa poprawiły wartość swojego indeksu rok do roku: Czechy (+5 punktów) i Polska (+4 punkty). Nasz kraj w IV kwartale 2017 roku był najwyżej oceniany w rankingu Union Investment.

Czytaj również:  Agility podsumowuje pierwszą połowę roku – dynamiczny rozwój i dwucyfrowy wzrost przychodów

Największe straty dotknęły silnych graczy z serca Europy – Niemcy i Francję – które tracą po siedem punktów. Podczas gdy spadek we Francji wynikał głównie z inflacji, Niemcy borykały się ze słabymi wynikami sprzedaży detalicznej. Kolejna zmiana w ciągu ostatniego półrocza obejmuje trzy najniższe miejsca w rankingu UE, które zajmują teraz Francja, Wielka Brytania i Belgia. Ten ostatni kraj  jest jedynym w bieżącym indeksie, który spadł poniżej poziomu 100 punktów (99 punktów). Odpowiadają za to przede wszystkim gorsze niż przeciętne nastroje wśród belgijskich przedsiębiorców z branży handlowej oraz słaby wzrost sprzedaży detalicznej.