Kupujemy mniej – jak inflacja wpłynęła na listy zakupowe Polaków

telefon ecommerce

Temat inflacji w Polsce spędza sen z powiek nie tylko ekspertów, ale przede wszystkim zwykłych konsumentów, którzy najmocniej odczuwają różnicę w cenach podczas codziennych zakupów. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, inflacja w październiku wyniosła 6,8% r/r, a ekonomiści są zgodni w kwestii jej dalszego wzrostu. Jak wszechobecne podwyżki wpłynęły na zwyczaje zakupowe Polaków? Z danych Listonic, jednej z najpopularniejszych w Polsce aplikacji do tworzenia list zakupów, wynika, że Polacy zaczęli rozważniej tworzyć listy zakupowe. W II i III kwartale 2021 r. analitycy firmy odnotowali spadki w prawie wszystkich kategoriach związanych z produktami pierwszej potrzeby.

Eksperci analizujący dane publikowane przez GUS są zdania, że wyhamowanie wzrostu inflacji nastąpi dopiero na początku przyszłego roku. Konsumenci muszą więc brać pod uwagę kolejne podwyżki cen. Obecna sytuacja już znacząco wpływa na decyzje zakupowe. Dane Listonic wyraźnie wskazują tendencję spadkową w liczbie dodań do list zakupowych praktycznie wszystkich produktów, począwszy od kwietnia 2021 r.

Kupujemy mniej niż na początku 2021 r.

Eksperci Listonic przeanalizowali dane z uwzględnieniem zmian kwartał po kwartale i wyniki nie pozostawiają złudzeń. Spadki powyżej 30%, porównując III kw. z II kw. 2021 r., zanotowały przede wszystkim warzywa konserwowe, mrożone ryby, mrożonki warzywne i owocowe oraz twarogi sernikowe. Średnio o 25% spadły wyniki owoców, płatków owsianych, miodów, ciastek zbożowych, mrożonych frytek i ziemniaków. Ponadto na listach zakupowych pojawiło się średnio o 20% mniej takich produktów jak kasze, dżemy, konfitury, marmolady, jogurty naturalne i greckie, sery białe i twarogi, a także serki topione, kanapkowe i sałatkowe. Mięso i ryby (surowe lub na wagę), a także warzywa odnotowały spadek rzędu 15%, jaja – 13%, mleko – 11%, wędliny – 10%, sery żółte – niecałe 10%, a masła – 8%.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku napojów. Porównując III i II kw. br., około 20-procentowe spadki zanotowały napoje gazowane, a także soki i nektary owocowe. Średnio o 15% zmniejszyła się liczba dodanych do list zakupowych opakowań kawy zbożowej oraz kakao w proszku i rozpuszczalnego, a także butelek wina, natomiast wody źródlanej i mineralnej – o 11%.

Analizując listy zakupowe Polaków w II i III kwartale br., widzimy tendencję do rozważniejszego planowania zawartości koszyka. Dotyczy to nie tylko produktów spożywczych, ale także innych artykułów, z których korzystamy na co dzień, takich jak tabletki do zmywarki, płyny do mycia naczyń, okien i podłóg, odświeżacze powietrza, artykuły biurowe czy papier toaletowy. W IV kw. możemy obserwować zwiększoną aktywność zakupową ze względu na Mikołajki, święta Bożego Narodzenia i Sylwestra, ale wydatki mogą okazać się mniejsze, gdy porównamy dane rok do roku – mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.

Znalazło się jednak kilka produktów, które wyłamały się ze schematu spadkowego. Największy wzrost na listach zakupowych Listonic zanotowała prasa, książki i płyty – o 45% w III kw. br. względem II kw. 2021 r. O około 20% zwiększyła się liczba batonów, o 14% – butelek octu oraz puszek napojów izotonicznych, a o 13% – kapsułek do prania.