Właśnie ruszyła rekrutacja do czwartej edycji managerskiego programu Akademia Sukcesora organizowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego. Program dedykowany jest sukcesorom, którzy chcieliby rozszerzyć swoje kompetencję oraz wiedzę. Formuła programu jest unikatowa – większość zjazdów odbywa się w znanych i dużych firmach rodzinnych pod okiem Mentora – właściciela lub Prezesa danej firmy. „Na rynku polskim wciąż brakuje programów managerskich skierowanych do młodych następców z firm rodzinnych. Programów, które obok kompetencji stricte biznesowych uwzględniałyby dynamikę biznesu prowadzonego przez rodzinę i rodzinne wartości. Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć Akademię Sukcesora – program managerski, w którym sukcesorzy uczyą się od najlepszych przedsiębiorców z firm rodzinnych” – zaznacza dr Adrianna Lewandowska, lider merytoryczny programu oraz Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego”
Aby zrealizować prestiżowy program dla sukcesorów z całej Polski, organizatorzy postawili na atrakcyjne formy spotkań. Do programu zostali zaproszeni Mentorzy – przedsiębiorcy rodzinni z długoletnią tradycją i praktyką biznesu, posiadający niezwykłą, unikatową wiedzę na temat prowadzenia firmy rodzinnej. W ubiegłych edycjach byli to min. Adam Mokrysz (Mokate), Henryk Orfinger (Dr Irena Eris) czy Marcin Ochnik (Ochnik). Każdy z Mentorów będzie gospodarzem wybranego zjazdu. Dwudniowe zjazdy będą odbywać się w firmie Mentora – uczestnicy wspólnie ją zwiedzają, uczestniczą w prelekcji Mentora, a następnie przechodzą do tematyki danego zjazdu i części warsztatowej prowadzonej przez eksperta.
Tematyka spotkań jest oryginalna i wyjątkowa. Poza wykonaniem wyzwania postawionego przez Mentora, części praktycznej i warsztatowej, uczestnicy mają możliwość dyskusji oraz podjęcia tematów związanych z rolą sukcesora jako przyszłego lidera w biznesie, rodzinie i społeczeństwie. Tematy te to siła ładu rodzinnego, procesy sukcesyjne, zarządzanie konfliktem, różnice pokoleniowe i role w firmie rodzinnej, budowanie marki firmy rodzinnej. Organizatorzy chcąc zapewnić kompleksowość nauczania nie zapomnieli o trendach globalnych i lokalnych wpływających na rzeczywistość gospodarczą. Pojawią się zagadnienia z service design, innovation management czy international management.
„Na co dzień spotykam się z firmami rodzinnymi, rozmawiając z nimi o codziennych wyzwaniach i kierunkach rozwoju. Widzę zaangażowanie i pasję młodych liderów, ich determinację, chęć rozwoju i ogrom wysiłku, który wkładają w rozwój przedsiębiorstw rodziców. Widzę ich ogromny głód wiedzy i chęć nauki, ich ciągłe dążenie do bycia najlepszym” – podkreśla dr Adrianna Lewandowska.
Organizatorzy podkreślają fakt, iż dużą wartością jest spotkanie się w gronie przyjaciół, znajomych i tych, którzy mają podobną sytuację sukcesyjną. Program umożliwia spotkanie przy jednoczesnej wymianie wiedzy i doświadczeń. Z dużą dbałością dobierani są eksperci i praktycy biznesu – którzy swoją wiedzą inspirują młode pokolenie przedsiębiorców do podejmowania wyzwań związanych z prowadzeniem biznesu. Strefą nie bez znaczenia pozostaje także dbałość o rozwój osobisty kiedy sukcesorzy spotykają się z coachem i trenerem. Wykowywane są wtedy testy predyspozycji i odkrywanie talentów. Dla każdego sukcesora zostaje opracowana indywidualna ścieżka rozwoju.
Program managerski Akademia Sukcesora ma na celu stwarzanie warunków do wymiany doświadczeń i nauki oraz stworzenie społeczności sukcesorów z firm rodzinnych. „Wiemy, że jedną z unikalnych wartości jaką absolwenci wynoszą z tego programu jest nie tylko wiedza, praktyka, ale zalążek relacji międzyludzkich z innymi sukcesorami, a także z nestorami czy ekspertami” – mówi dr Adrianna Lewandowska.