Jesienią mięso z kurczaków i indyków może wyraźnie zdrożeć

0

Od 2016 roku do połowy br. średnia cena kurczaka promowanego w sieciach handlowych prawie się nie zmieniła, pomimo ruchów w górę i w dół. Nastąpił jedynie niewielki spadek na poziomie 0,6%. Większą różnicę odnotowano w przypadku indyka. Wzrost wyniósł 12%. Jednak najbardziej widoczne rozbieżności dotyczyły kaczki. Pomiędzy rokiem 2016 a 2017 zaobserwowano podwyżkę o 20%. Z kolei, porównując ub. rok do I półrocza tego roku, zanotowano obniżkę o 11%. Tak wykazała analiza Hiper-com Poland i Instytutu Badawczego ABR SESTA. Tymczasem branża ostrzega, że jesienią oraz zimą mięso z kurczaków i indyków może wyraźnie zdrożeć, m.in. z powodu trwającej suszy i rosnących kosztów zakupu paszy.

Kurczak nie podrożał

W latach 2016-17 średnia cena promowanego kurczaka w sklepach była na poziomie 8,44 zł/kg. W I półroczu br. spadła do 8,39 zł/kg. Porównując wyniki z początku i końca okresu badawczego, widać lekki spadek, tj. o 0,6%. Jak wyjaśnia Mariusz Szymyślik, Dyrektor w Krajowej Izbie Producentów Drobiu i Pasz, w Polsce produkcja kurcząt rzeźnych rośnie z roku na rok. Obecnie w kraju wytwarza się aż o około 110% więcej mięsa brojlerów kurzych niż jeszcze 10 lat temu. Producenci, chcąc sprzedawać je z sukcesem, muszą coraz więcej eksportować i oferować na krajowym rynku w rozsądnych cenach.

Polska jest liderem w produkcji mięsa drobiowego w Unii Europejskiej, a dynamika wzrostu tego rynku jest również bardzo wysoka. Przy szybko zwiększającej się ilości produktu i mniejszym wzroście średniej konsumpcji możliwy jest dalszy spadek cen. Ważnym czynnikiem może być też coraz większa konkurencja ze strony producentów spoza UE, chociażby z Ukrainy – mówi Wiktor Hejchman, analityk w Hiper-com Poland.

Patrząc na poszczególne formaty i wahania cen, można zauważyć, że w 2016 roku średnio najtańsze kurczaki były w sieciach convenience – 7,17 zł/kg w listopadzie. Najdroższe kosztowały 11,09 zł/kg w marcu w tych samych sklepach. Różnica wyniosła 55%. W 2017 roku najniższą cenę odnotowano w styczniu też ww. kanale – 7,12 zł/kg. Najwyższa była w dyskontach – 12,94 zł/kg w grudniu. Rozbieżność to aż 82%. W I półroczu br. klienci średnio najmniej płacili również w convenience – 7,37 zł/kg w styczniu, a najwięcej w dyskontach – 12,43 zł/kg w marcu. Tym razem rozdźwięk był na poziomie 69%.

Czytaj również:  Wzrost wynagrodzeń może jeszcze przyspieszyć. Coraz dotkliwiej odczuwają to firmy

– Ponadto nasza analiza wykazała, że w całym okresie badawczym statystycznie najtańszy kurczak był w sieciach typu convenience – 7,17 zł/kg w listopadzie 2016 roku. Z kolei najwyższa średnia cena wystąpiła w dyskontach – 12,94 zł/kg w grudniu 2017 roku. Różnica to 74% – informuje Bartłomiej Niedbał, Dyrektor Zarządzający w Instytucie Badawczym ABR SESTA.