KGHM – dwie dekady na miedziowym szlaku do Chin

kghm_polska_miedz_oraz_china_minmetals_2_0

kghm_polska_miedz_oraz_china_minmetals_2_0KGHM Polska Miedź S.A. oraz China Minmetals Corporation obchodzą w tym roku 20. rocznicę wymiany handlowej. W Pekinie przedstawiciele koncernów dokonali podsumowania dotychczasowej współpracy i rozmawiali o możliwościach jej rozwoju.

– Cieszę się, że 20 lat temu zyskaliśmy tak zaufanego i prestiżowego partnera biznesowego. To między innymi dzięki współpracy z China Minmetals Corporation produkty KGHM zyskały pozycję i rozpoznawalność na chińskim rynku – powiedział Radosław Domagalski-Łabędzki, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. – Dwie dekady stabilnej wymiany handlowej pomiędzy China Minmetals Corporation a KGHM świadczą o wysokim profesjonalizmie i dużym potencjale do dalszego wzrostu wartości obu firm – dodał.

Dotychczasową współpracę z KGHM ocenił Guo Wenqing, prezes Minmetals Corporation oraz przewodniczący China Metallurgical Group Corporation. – Jesteśmy partnerami biznesowymi, ale jeszcze bardziej dobrymi przyjaciółmi. W trakcie 20-letniej współpracy wnieśliśmy ogromny wkład w rozwój relacji gospodarczych między Chinami a Polską. China Minmetals stał się największym importerem produktów KGHM w Chinach, a jego udział na rynku chińskim nieustannie wzrasta. Skala współpracy oraz jej owocne efekty są przykładem dla innych polskich oraz chińskich przedsiębiorstw – podkreślił Wenqing.

Jak zaznaczył, historia relacji obydwu przedsiębiorstw posiada wymiar nie tylko biznesowy, ale też kulturalny. – Przez te 20 lat byliśmy świadkami nieustannego umacniania przyjaźni oraz wymiany kulturowej między dwoma krajami. Obie strony podjęły się sfinansowania rewitalizacji Alei Chińskiej w warszawskich Łazienkach, a Polska dla Chin stała się swego rodzaju oknem na Europę – zaznaczył Wenqing.

kghm_polska_miedz_oraz_china_minmetals_4_0O znaczeniu współpracy z Państwem Środka mówił szef Polskiej Miedzi. – Współpraca z China Minmetals przyniosła korzyści nie tylko koncernom, ale także obu krajom. Handel obu firm sięgnął 60 procent chińskiego importu z Polski i stał się fundamentem długotrwałych oraz stabilnych relacji pomiędzy krajami – podsumował prezes Domagalski.

W spotkaniu uczestniczyli m.in. prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A Radosław Domagalski-Łabędzki oraz wiceprezes ds. rozwoju aktywów zagranicznych KGHM Michał Jezioro. Stronę chińską reprezentowali m.in. Guo Wenqing, prezes Minmetals Corporation oraz przewodniczący China Metallurgical Group Corporation, jak również pierwszy wiceprezes Dong Mingjun oraz Gao Xiaoyu, prezes China Minmetals Nonferrous Metals.

Współpraca handlowa KGHM – China Minmetals

Historia współpracy koncernów rozpoczęła się w 1997 roku wraz z zawarciem długoterminowej umowy na sprzedaż czerwonego metalu. Do końca ubiegłego roku KGHM Polska Miedź S.A. sprzedała China Minmetals Corporation blisko 881 tysięcy ton katod miedzianych na kwotę 5 miliardów USD. W tym czasie wartość obrotów handlowych wzrosła prawie dziesięciokrotnie z 28 mln USD do momentami 300 mln USD rocznie.

– Przed nami transport milionowej tony miedzi do Chin. Ten symboliczny moment zawdzięczamy rzetelności naszego partnera biznesowego oraz zaangażowaniu pracowników Polskiej Miedzi – zaznaczył prezes Domagalski.

Chiny odgrywają obecnie pierwszoplanową rolę na rynku metali nieżelaznych, w szczególności miedzi. Od początku stulecia Państwo Środka jest największym konsumentem, a od połowy ubiegłej dekady także największym producentem rafinowanej postaci czerwonego metalu.

W czerwcu 2016 roku KGHM Polska Miedź oraz China Minmetals zadeklarowały partnerstwo strategiczne na kolejne 5 lat. Firmy podpisały czwartą już umowę ramową. Zakłada ona sprzedaż firmie China Minmetals Corporation od 250 tys. do 600 tys. ton katod miedzianych w latach 2017-2021. Wartość przedmiotu umowy szacowana jest od 1 178 110 500,00 USD do 2 827 565 000,00 USD w zależności od poziomu wykorzystania opcji ilościowej.

Oczekuje się, że chiński popyt na miedź w 2018 roku będzie nadal wzrastał. Promowana przez władze Państwa Środka inicjatywa Nowego Szlaku Jedwabnego „One Belt, One Road” zakłada realizację inwestycji w infrastrukturę na obszarze obejmującym 65 krajów i 60% światowej populacji. Większość z nich dotyczy infrastruktury transportowej i energetycznej, w których czerwony metal odgrywa znaczącą rolę.