Konkurencyjność i rozwój polskiej branży IT

Tomasz Gibas, prezes Coders Center
Tomasz Gibas, prezes Coders Center

Polski rynek IT nadal uważany jest za stosunkowo młody, a jego średnia wartość od kilku lat wzrasta o ok. 4 proc. rocznie. Wynika to między innymi z rosnącej otwartości na ewoluujące potrzeby rynkowe, czego efektem jest konkurencyjność i rozwój firm IT.

Z ostatniego raportu firmy analitycznej IDC wynika również, że dynamika tego wzrostu w 2016 roku może być o jeden procent większa i wynosić 5 proc. rocznie. Z kolei według prognoz firmy badawczej FMI, do 2020 roku rynek IT w Polsce będzie wyceniany nawet na 6 mld dolarów. Te dane wskazują, że rozwija się on bardzo dynamicznie, a przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość biznesową i globalne aspiracje. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy liderem rynku. W rzeczywistości przed branżą IT w naszym kraju jeszcze długa droga, aby dołączyć do państw uważanych za najważniejsze ośrodki technologii informacyjnych.Tomasz Gibas, prezes Coders Center

Dystans technologiczny

Ranking „Bloomberg Innovation Index” wskazuje, że wśród krajów zaliczanych do światowej czołówki IT należy wymienić m.in. Koreę Południową, Japonię, Niemcy, Finlandię, Izrael czy Stany Zjednoczone. Jednak polskie firmy także przeznaczają coraz więcej środków finansowych na badania rozwojowe oraz skupiają się na rzeczywistych potrzebach klientów. Z tego względu to właśnie branża IT uznawana jest za prowodyra innowacyjności i sektor, w którym wprowadza się najwięcej nowatorskich, pionierskich produktów, o czym świadczy 23. pozycja w tym rankingu i awans o dwa miejsca w porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem.

Polskie firmy z branży IT stawiają na rozwój i innowacyjność, jednak ich ambicje nie ograniczają się jedynie do dominacji na rodzimych rynkach. Ich bezpośrednią konkurencją są międzynarodowe koncerny, z którymi trzeba walczyć o globalnego klienta. Ta walka nie jest prosta i dla wielu przedsiębiorstw w przeszłości skończyła się niepowodzeniem, jednak obecnie polskie marki są już coraz bardziej rozpoznawalne na całym świecie. Warto także pamiętać, że w rzeczywistości to konkurencja napędza rozwój całej branży – komentuje Tomasz Gibas, prezes Coders Center, firmy specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań z zakresu IT i nowych technologii.

Kluczem do sukcesu jest otwartość na zmieniające się potrzeby rynkowe, które polskie firmy zdają się dostrzegać. Nie bez powodu w naszym kraju przestaje dominować wyłącznie import, a coraz więcej uwagi skupia się na eksporcie technologii, usług i produktów. Rozwiązania technologiczne rodzimych firm trafiają do innych państw europejskich, Azji czy Ameryki.

Nie tylko niska cena

W niedalekiej przeszłości, tym co kierowało zagranicznymi inwestorami do skorzystania z usług polskich dostawców, była przede wszystkim niska cena. Obecnie ta sytuacja już się zmienia. Rodzimi specjaliści stają się coraz bardziej doceniani, głównie dzięki swoim kompetencjom, a także rozeznaniu rynkowemu. Oprogramowanie, które jest przez nich tworzone, nie tylko nie odbiega od globalnych standardów jakościowych, ale bardzo często także je wyprzedza. Przed branżą IT w Polsce jeszcze długa droga, jednak mamy już solidne podstawy, żeby uzyskiwać coraz lepsze wyniki w produkowaniu usług i rozwiązań technologicznych, co pomoże wzmocnić pozycję polskich firm na rynku IT.

Polskie firmy mogą szczycić się nie tylko konkurencyjnymi stawkami pracy. Naszą siłą są inwestycje w technologie i wdrażanie rozwiązań m.in. typu Enterprise takich producentów, jak: Sitecore, Episerver, Microsoft SharePoint, Adobe Experience Manager (wcześniej Adobe CQ), Magnolia CMS. Partnerstwa strategiczne i efektywne sieci sprzedaży są tym, co może doprowadzić firmę na sam szczyt, niezależnie od państwa, na terenie którego działa – dodaje Tomasz Gibas z Coders Center.

Polskie firmy mogą zapomnieć o kompleksie niższości, ponieważ jakość ich usług nie odbiega od międzynarodowych standardów jakości. Jednak tym co liczy się w tej branży jest przede wszystkim szybkość wprowadzania innowacyjnych pomysłów, ponieważ samo reagowanie na potrzeby rynkowe nigdy nie jest wystarczające. Jeśli polskie firmy chcą zdobyć lepszą pozycję na świecie, powinny się skupić na tym aspekcie działalności. Na szczęście wiele rodzimych przedsiębiorstw zdaje sobie z tego sprawę i właśnie dzięki temu wartość rynku IT w Polsce stale rośnie.