Koszt założenia sklepu internetowego – od czego zależy?

biznes plan

“To zależy” to najmniej precyzyjna, a zarazem najbardziej słuszna odpowiedź na niemal każde trudne pytanie –  również to, które Cię nurtuje, jeśli czytasz właśnie ten tekst. Chcesz bowiem wiedzieć, ile kosztuje sklep internetowy. Dowiedz się, od czego zależy koszt jego założenia!

Ile kosztuje sklep internetowy?

Aby obliczyć koszt założenia sklepu internetowego, musisz dowiedzieć się, ile zapłacisz za:

  1. Oprogramowanie do sprzedaży;
  2. Domenę i certyfikat SSL; 
  3. Logo i grafiki na stronę;
  4. Zatowarowanie;
  5. Zaplecze pod biznes;
  6. Dopełnienie formalności.

Oprogramowanie do sprzedaży 

Masz do wyboru trzy rozwiązania w tym zakresie: 

  • oprogramowanie dedykowane, którego koszt może wynieść nawet kilkaset tysięcy;
  • program typu Open Source, który pobierzesz (i jedynie pobierzesz!) za darmo;
  • platformę e-commerce typu SaaS w abonamencie (od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych za miesiąc).

Dedykowane rozwiązanie raczej nie będzie Ci potrzebne – stosowane jest tylko w przypadku zapotrzebowania na nietypowe, niedostępne na rynku rozwiązania. Jest też bardzo drogie we wdrożeniu i utrzymaniu, toteż wybierają je jedynie największe firmy. Rozważmy więc program typu Open Source oraz platformę e-commerce w abonamencie. 

Open Source

Koszt założenia sklepu internetowego w oparciu o oprogramowanie Open Source będzie dość wysoki. Choć sam soft jest darmowy, to przy jego instalacji i konfiguracji będzie Ci potrzebna pomoc specjalisty. Będziesz musiał też kupić wtyczki i dodatki, które pozwolą na wprowadzenie pożądanych funkcji na stronie. Koszt otworzenia sklepu w oparciu o program Open Source może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych

Dodatkowe wydatki pojawią się też na etapie prowadzenia takiego sklepu. Będziesz musiał dbać o bezpieczeństwo przepływających przez niego danych, aktualizacje oprogramowania i wtyczek oraz samodzielne naprawy awarii i błędów. Każdorazowo będziesz więc płacić za roboczogodziny specjalistów, z których usług będziesz prawdopodobnie korzystał. 

SaaS

Sklep wyposażony we wszystkie potrzebne w e-handlu funkcje, otworzysz na platformie e-commerce typu SaaS. W oprogramowaniu znajdziesz m.in. integracje z kurierami, systemami płatności i portalami zakupowymi, a także moduł bloga czy newsletter, za których wprowadzenie w Open Source musiałbyś dodatkowo zapłacić. 

Stronę internetową sklepu na platformie SaaS skonfigurujesz całkowicie samodzielnie, bez pomocy programisty. Możesz wspomagać się instrukcjami tekstowymi, tutorialami video i materiałami edukacyjnymi od dostawcy oprogramowania. Poza wskazówkami otrzymasz także praktyczne wsparcie techniczne. 

Przczytaj poradnik: https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-sklep-internetowy/

Pamiętaj, że wybór oprogramowania SaaS jest bardziej opłacalny w perspektywie długoterminowej. Platforma w abonamencie jest na bieżąco aktualizowana i rozwijana przez profesjonalny zespół, a jej dostawca naprawia wszystkie zgłaszane przez klientów błędy, czego nie doświadczysz korzystając z oprogramowania Open Source.

Dzięki oprogramowaniu w abonamencie, będziesz mógł skoncentrować się na sprzedaży i rozwoju biznesu, bez konieczności zamartwiania się aspektami technicznymi. 

Domena i certyfikat

Do uruchomienia sklepu internetowego będziesz potrzebował także domeny, czyli adresu internetowego pod Twoją witrynę. Za nowy adres od jednego z rejestratorów zapłacisz kilkanaście złotych, więc nie jest to szczególnie duży koszt. Może okazać się wyższy, jeśli będziesz chciał wykupić domenę, która była już wcześniej zarejestrowana. 

Bezpieczeństwo danych przepływających przez stronę Twojego sklepu zagwarantuje Ci certyfikat SSL. W Sky-Shop, za certyfikat szyfrowania danych z ubezpieczeniem od włamania zapłacisz 99 zł netto – jest to opłata za rok korzystania z tego zabezpieczenia. Możesz też postawić na pakiet abonamentowy z certyfikatem SSL wliczonym w cenę. 

Logo i inne grafiki 

Dobrze by było, gdyby Twój sklep internetowy wyróżniała indywidualna szata graficzna. Indywidualne grafiki, za które musiałbyś zapłacić projektantowi od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych, możesz oczywiście zastąpić płatnymi szablonami, Za szablon graficzny od Sky-Shop zapłacisz 399 zł – możesz go edytować wedle własnego pomysłu.

Jeśli masz możliwość zainwestowania większej ilości gotówki, postaw na indywidualny projekt logotypu Twojej marki. Profesjonalne logo nada jej unikalną tożsamość i pozwoli wyróżnić Twoją firmę na tle innych. Będziesz mógł wykorzystywać je na stronie i w materiałach reklamowych w sieci i poza nią, budując rozpoznawalność Twojego brandu.  

Logotyp i indywidualne grafiki dla sklepu możesz też otrzymać w pakiecie gotowy sklep internetowy od Sky-Shop. Poza projektami graficznymi na indywidualne zamówienie, otrzymasz w nim roczny abonament na oprogramowanie, szkolenie z jego obsługi oraz wybrane przez Ciebie praktyczne dodatki. 

Sprawdź ofertę: https://sky-shop.pl/gotowy-sklep-internetowy/

Zatowarowanie sklepu 

Jeśli chcesz oszacować koszt zatowarowania Twojego e-sklepu, zastanów się nad tym:

  • jaki model biznesowy wybierzesz (dropshipping czy sklep z zatowarowaniem);
  • skąd pozyskasz asortyment (czy będziesz mieć własny czy od producenta/hurtowni);
  • jakiego typu produkty będziesz sprzedawać (tanie, ze “średniej półki” czy drogie). 

Gdy wybierzesz dropshipping, w asortyment nie zainwestujesz nawet złotówki – zapłacisz za produkty “z dołu”, już po dokonaniu ich sprzedaży. W przypadku handlu własnymi wyrobami, zatowarowanie sklepu będzie kosztowało Cię tyle, ile ich produkcja. Kiedy zaś będziesz chciał sprzedawać np. sprzęt AGD pochodzący z hurtowni, na sam asortyment wydasz kilkadziesiąt tysięcy złotych. 

Zaplecze pod biznes 

Pomyśl też o tym, czy będziesz potrzebował:

  • magazynu (np. do przechowywania dużej ilości towaru);
  • pracowników (np. do obsługi zamówień); 
  • narzędzi do obsługi sklepu (np. komputerów z dostępem do Internetu) 

Trudno powiedzieć, ile pieniędzy musisz przygotować na te cele. Obliczeń musisz dokonać we własnym zakresie – wszystko zależy bowiem od specyfiki biznesu, jaki chcesz założyć. Gdy planujesz otworzyć sklep internetowy w dropshippingu, możesz pominąć ww. koszta w kalkulacji. Nie będziesz potrzebował magazynu, zaś z obsługą klientów poradzisz sobie sam. Zakładamy optymistycznie, że masz komputer z dostępem do sieci. 😉

Dopełnienie formalności 

Możesz założyć sklep internetowy bez firmy – pod warunkiem, że kwalifikujesz się do prowadzenia działalności nierejestrowanej, a towary, które będziesz sprzedawać, nie podlegają obowiązkowemu opodatkowaniu VAT czy konieczności posiadania koncesji lub licencji. Bez działalności gospodarczej możesz zarobić do połowy minimalnego wynagrodzenia miesięcznie – w 2021 roku jest to kwota rzędu ok. 1400 zł brutto. 

Jeśli planujesz zarobić więcej, otworzenie firmy będzie konieczne. To, ile będzie Cię to kosztowało, zależy od wybranej przez Ciebie formy prawnej. Działalność jednoosobową założysz praktycznie za darmo. Na otworzenie np. spółki z o.o. musisz przygotować jednak kilka tysięcy złotych – 5000 zł na wkład założycielski i co najmniej kilkaset złotych na notariusza i inne opłaty związane z koniecznością dokonania wpisu do KRS.

Musisz sprawdzić także, czy potrzebujesz kasy fiskalnej. W sklepie internetowym idealnie sprawdzi się zastępująca ją drukarka połączona z aplikacją do wystawiania paragonów online. Zakup nowej drukarki fiskalnej to koszt ok. kilkuset złotych. Jeśli wybierzesz urządzenie typu online, możesz odliczyć część lub całą sumę od podatku – przysługuje Ci ulga w wysokości do 700 zł. 

Podsumowanie

Reasumując, na koszt założenia sklepu internetowego wpływa wiele czynników – jest ich na tyle dużo, że trudno podać konkretne kwoty czy sumy. 

Załóżmy jednak, że chciałbyś otworzyć sklep internetowy w dropshippingu w ramach działalności nierejestrowanej lub jednoosobowej działalności gospodarczej. Wybierając platformę e-commerce Sky-Shop, możesz zbudować go samodzielnie, podobnie jak wielu innych początkujących przedsiębiorców – to łatwiejsze, niż Ci się wydaje!

W takim przypadku, zapłacisz jedynie za:

  • korzystanie z oprogramowania – 99 zł netto miesięcznie (możesz wybrać też tańszy lub droższy pakiet); 
  • moduł integracji z hurtowniami dropshipping – od 39 zł netto miesięcznie (w zależności od liczby hurtowni i częstotliwości aktualizacji danych);  
  • domenę pod Twój sklep – kilkanaście złotych netto;
  • certyfikat SSL z ubezpieczeniem od włamania – w Sky-Shop kosztuje on od 99 zł netto na rok;
  • szablon graficzny sklepu, który będziesz mógł edytować wedle własnego uznania – 399 zł netto
  • logotyp Twojej marki – od kilkudziesięciu do kilkuset złotych (na potrzeby kalkulacji przyjmijmy, że za logo zapłacisz 200 zł netto).

Suma, jaka wynika z dodania wszystkich wskazanych wyżej kosztów to jedynie 851 zł netto. Oznacza to, że całkowity koszt założenia sklepu internetowego zamyka się w kwocie około 1000 zł brutto – wraz z oprogramowaniem i innymi wydatkami, które należy ponieść, aby wystartować z tego typu biznesem. Z pewnością jesteś w stanie odłożyć takie pieniądze. 

Przez 14 dni możesz prowadzić sklep internetowy całkowicie za darmo! Załóż konto na stronie https://sky-shop.pl/, by skorzystać z niezobowiązującego okresu testowego, w trakcie którego sprawdzisz wszystkie funkcje oprogramowania. Przekonaj się, jak łatwo i tanio możesz otworzyć własny sklep internetowy.