MCI inwestuje w lidera rynkowego Hojo.pl – marketplace profesjonalnych usług sprzątania

Tomasz Danis, zarządzający funduszem Internet Ventures FIZ
Tomasz Danis, zarządzający funduszem Internet Ventures FIZ

Internet Ventures FIZ, fundusz z Grupy MCI Management, którego współudziałowcem jest Krajowy Fundusz Kapitałowy, objął mniejszościowy pakiet udziałów w spółce HOJO Sp. z o.o. (HOJO.PL), platformie on-line (marketplace) umożliwiającej zamawianie profesjonalnych usług sprzątania. Spółka zostanie dokapitalizowana kwotą do 2,5 mln zł z możliwością doinwestowania przez fundusz kolejnych 4 mln zł.

HOJO.PL jest pierwszym Internetowym Brokerem Usług Sprzątania oraz największą w Polsce platformą on-line łączącą firmy sprzątające z firmami i osobami poszukującymi profesjonalnych usług sprzątania. To także największa darmowa wyszukiwarka ofert takich usług w kraju. Dzięki platformie HOJO.PL można korzystać z atrakcyjnych cenowo, a także sprawdzonych pod względem rzetelności partnerów oferujących wysokiej jakości, profesjonalne usługi sprzątania. W ostatnich trzech latach firma zanotowała ponad 10-krotny wzrost skali działalności oraz osiągnęła kilkudziesięcioprocentową marżę na sprzedaży. Inwestycja funduszu Internet Ventures pomoże spółce umocnić się na pozycji lidera rynku w kraju i przygotować model biznesowy HOJO.PL do przeniesienia na poziom międzynarodowy.

– Współpraca z funduszem MCI / Internet Ventures otwiera przed nami możliwość uzyskania wartości dodanej, w postaci „know how” technologicznego, które fundusz wniesie do spółki. Przy takim wsparciu wspólnie stworzymy jeszcze lepsze narzędzie, które pozwoli HOJO.PL zbudować serwis on-line pierwszego wyboru na rynku usług sprzątania w Polsce. Mamy ten sam cel, którym jest zwiększenie wartości rynkowej projektu i spółki. Wierzę, że doświadczenie naszych zespołów oraz kompetencje MCI / Internet Ventures w realizacji inwestycji na arenie międzynarodowej, pozwolą nam w krótkim czasie zaistnieć także na rynkach zagranicznych – powiedział Tomasz Wójkowski, Prezes HOJO Sp. z o.o.

W ostatnich latach branża usług porządkowo-czystościowych w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój. Jest to jeden z największych segmentów rynku usług na rzecz firm i instytucji, którego potencjał szacowany jest na ok. 4 mld zł, natomiast w przypadku usług dla klientów indywidualnych wartość rynku może kształtować się na poziomie ponad 1,5 mld zł (Źródło: szacunki HOJO.PL). Zapotrzebowanie na usługi sprzątania rośnie przede wszystkim ze względu na wzrost gospodarczy, bogacenie się i zmiany trybu życia społeczeństwa oraz zmianę postaw klientów instytucjonalnych, przejawiającą się większą skłonnością do wydzielania działalności wspomagającej (outsourcing). Według danych HOJO.PL, rynek usług sprzątania rośnie średniorocznie o ok. 20%.

Potencjał sektora usług sprzątania został także zauważony m.in. przez fundusze międzynarodowe. W ostatnim okresie wiodące fundusze venture capital dokonały inwestycji kapitałowych w amerykańskie podmioty Homejoy oraz Handybook.

– HOJO.PL wypracował skalowalny model biznesowy o istotnym stopniu powtarzalności i ogólnokrajowym zasięgu. Dzięki licznym przewagom konkurencyjnym spółka w krótkim czasie osiągnęła pozycję lidera w tym segmencie rynku w Polsce. Outsourcing usług sprzątania posiada, nie tylko w naszym kraju, duży potencjał wzrostu. HOJO.PL dysponuje kluczowymi atutami, aby ten potencjał wykorzystać, a w przyszłości uzyskać wiodącą pozycję w regionie i na rynku europejskim – powiedział Tomasz Danis, zarządzający funduszu Internet Ventures FIZ.

Inwestycja Internet Ventures w HOJO.PL to kolejny projekt realizowany wspólnie z Krajowym Funduszem Kapitałowym (KFK), który w roli współudziałowca kilkunastu funduszy inwestycyjnych typu venture capital, wspiera inwestowanie w młode polskie firmy napotykające na barierę finansowania swego rozwoju ze względu na wczesny etap działalności operacyjnej i niepewność odnośnie efektu ekonomicznego.