Michał Grams: Główne trendy w Sztucznej Inteligencji

0

15 proc. światowych firm zwiększy wydatki na digital, a 25 proc. zmniejszy je i zostanie z tyłu stawki[1] – wynika z przewidywań Forrestera. Mimo to, wydatki na rynku IT mają wzrosnąć o ponad 3 proc. do poziomu 3,8 biliona dolarów[2]. Jak podkreślają eksperci TogetherData, coraz więcej firm odkrywa zalety Data Science i Sztucznej Inteligencji, która w 2019 roku stanie się bardziej zrozumiała.

Michał Grams, Współzałożyciel i Prezes Zarządu TogetherData
Michał Grams, Współzałożyciel i Prezes Zarządu TogetherData

Postępująca cyfryzacja nie jest już czymś, co rozpala wyobraźnię managerów firm. Wyzwaniem przestała być digitalizacja, a stała się maksymalizacja pochodzących z niej zysków. Stąd coraz większe zainteresowanie tematyką Big Data i Sztucznej Inteligencji. Według raportów Gartnera, wiąże się to bezpośrednio z koniecznością zyskania zaufania opinii publicznej wobec sztucznej inteligencji. Nie zmienia to faktu, że już teraz Sztuczna Inteligencja jest bardzo istotną częścią gospodarki. Według Narrative Science już około 61% firm posiadających strategię innowacji wykorzystuje SI do identyfikacji możliwości wynikających z danych, które w przeciwnym razie zostałyby zaprzepaszczone.[3]

2018 rokiem chatbotów i asystentów

Chatboty na stałe weszły już do oferty firm oferujących przeróżne strategie marketingowe. Dzięki nim obsługa klienta stała się dużo prostsza. Jak wynika z raportu McKinsey & Company oszczędności wynikające z wykorzystania tej technologii tylko w tej dziedzinie wynoszą ponad 170 milionów dolarów każdego roku. – Chatboty nadal są w fazie rozwoju. Nie ma wątpliwości, że w dużej liczbie przypadków, nadal jesteśmy w stanie rozpoznać czy rozmawiamy z botem czy człowiekiem, a rozmowy nie zawsze są płynne – mówi Michał Grams z firmy TogetherData, specjalizującej się we wdrażaniu Sztucznej Inteligencji. – Ten proces będzie ewoluował i niewykuczone, że niebawem rozmowy z Siri, Asystentem Google czy Alexą będą wyglądać tak jak w filmach sci-fi. Rozwój tej gałęzi kontaktu jest nieunikniony – nawet na obecnym etapie chatboty są niezwykle skuteczne. Szacuje się, że open rate maili to około 20 proc., wynik chatbotów oscyluje natomiast wokół 80 proc.  – dodaje.

Zaufanie największym technologicznym trendem na rok 2019

Podczas gdy Data Science i Sztuczna Inteligencja rozpoczęły już marsz do dalszego rozwoju, korzystające z tych rozwiązań firmy muszą stawić czoła wyzwaniu, jakim jest źródło pozyskiwania danych – niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wspomnianych udogodnień. W dobie Cambridge Analytica, Edwarda Snowdena i innych nadużyć, na które odpowiedzią ma być RODO, sztuczna inteligencja bazująca na pozyskanych danych musi być bardziej zrozumiała, aby zdobyć zaufanie użytkowników, którzy mają się zgodzić na oddanie swoich danych. – W tym momencie robi się wszystko, aby algorytmy SI nie były czarnymi skrzynkami, które nie są w stanie wyjaśnić swoich procesów decyzyjnych – mówi Michał Grams.

Czytaj również:  Jak technologie komunikacyjne zmieniają banki?

Kolejnym trendem na najbliższe miesiące ma być dalszy rozwój analityki rozszerzonej. Według raportów Gartnera do 2020 roku aż 40 proc. zadań związanych z Data Science będzie wykonywanych przez sztuczną inteligencję.[4] – Już teraz wręcz toniemy w danych, a sztuczna inteligencja może być kołem ratunkowym, czy nawet sonarem, który wskaże nam, które z danych mogą być wartościowe. Szacunki pokazują, że w 2025 roku Internet będzie zawierał ponad 160 zettabajtów danych – dla porównania jeden zettabajt to około tryliarda bajtów. Pomoc w wyłapywaniu tych wartościowych informacji jest niezbędna – mówi Michał Grams.

Rok 2019 ma być również krokiem naprzód jeśli chodzi o rozwój technologii immersyjnych, czyli angażujących jak najwięcej zmysłów użytkownika. Według Gartnera do 2022 roku 70 proc. przedsiębiorstw ma mieć za sobą eksperymenty związane z takimi rozwiązaniami.[5] Te technologie już istnieją, bardzo dużo osób miało już okazję skorzystania z gogli VR czy używało z aplikacji czerpiących z rzeczywistości rozszerzonej. Ten rok będzie kolejnym etapem rozwoju tych rozwiązań, nie tylko w dziedzinie rozrywki, ale i przemysłu.

Niezależnie od tego, jak wiele z tych przewidywań się sprawdzi, gwałtowny rozwój technologii używanych nie tylko w biznesie, ale i życiu codziennym jest faktem i należy spodziewać się, że będzie tylko przyspieszał, o czym świadczą liczby. Światowe wydatki przeznaczone tylko na centra przechowywania danych rosną ze 181 miliardów dolarów w 2017 roku, do poziomu 195 miliardów w 2019.

[1]https://www.cfoinnovation.com/technology/forrester-predictions-2019-digital-transformation [dostęp: 12.03.2019]

[2] https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2018-10-17-gartner-says-global-it-spending-to-grow-3-2-percent-in-2019 [dostęp: 11.03.2019]

[3] https://towardsdatascience.com/15-artificial-intelligence-ai-stats-you-need-to-know-in-2018-b6c5eac958e5 [dostęp: 11.03.2019]

[4] https://medium.com/swlh/gartner-predicts-top-strategic-it-trends-for-2019-plus-19297ccab217 [dostęp:11.03.2019]

[5] https://medium.com/swlh/gartner-predicts-top-strategic-it-trends-for-2019-plus-19297ccab217 [dostęp: 11.03.2019]