Najczęstsze kredyty: na mieszkanie, AGD lub samochód

Agnieszka Porębska-Kość - Nest Banku
Agnieszka Porębska-Kość - Nest Banku

Tylko połowa Polaków uważa kredyty bankowe za bezpieczne – wynika z II edycji Indeksu Bezpieczeństwa Finansowego Nest Banku. Okazuje się, że najczęściej bierzemy kredyty na nieruchomości, sprzęty AGD oraz samochody. Najmniej chętnie natomiast na święta oraz dentystę.

Indeks Bezpieczeństwa Finansowego* realizowany jest cyklicznie na zlecenie Nest Banku przez agencję badawczą SW Research. Celem badania jest śledzenie postaw i przekonań Polaków w zakresie ich bezpieczeństwa finansowego. Indeks bada, czy Polacy czują się bezpiecznie ze swoimi finansami, czy mają obawy o przyszłość oraz jak rozumieją bezpieczeństwo finansowe.

Tylko połowa Polaków ma zaufanie do kredytów

Z tegorocznej edycji Indeksu Bezpieczeństwa Finansowego Nest Banku wynika, że niespełna 51% Polaków uważa kredyty za bezpieczne – to o 18% więcej niż w ubiegłym roku. Zaufanie do kredytów rośnie, co nie oznacza, że znikają obawy związane z całym procesem kredytowym. Badani obawiają się głównie ukrytych kosztów, wysokiej marży i oprocentowania oraz negatywnego wpływu kredytu na poziom życia ich rodziny. Co ciekawe ponad 27% badanych stwierdziło, że gdyby ich bezpieczeństwo finansowe zostało zachwiane to pomocy szukaliby właśnie w banku.

Kredyt tak, ale tylko na konkretny cel

Polacy najczęściej biorą kredyty na nieruchomości, sprzęt gospodarstwa domowego i samochody. Najmniej skłonni są zaciągać pożyczkę na święta oraz usługi dentystyczne. Aż 78% badanych zadeklarowało, że nigdy nie wzięli ani nie rozważaliby pożyczki na organizację świąt. Co ciekawe prawie 48% nigdy nie skorzystałoby z kredytu na wydatki związane z pójściem dzieci do szkoły, a 55% na organizację rodzinnych uroczystości (ślub, chrzest, komunia itp.).

Kredyt online? Zdania Polaków są podzielone

Kredyt online
Okazuje się, że z kredytu udzielanego online skorzystała prawie jedna trzecia badanych (34%), a 22% rozważa taką możliwość w najbliższym czasie. Co ciekawe aż 16% Polaków wzięło kredyt online kilkukrotnie. Jednak 30% badanach zadeklarowało, że nie skorzystało i nigdy nie skorzysta z takiego rozwiązania. Czynniki sprzyjające braniu kredytu online są zróżnicowane. Dwa najważniejsze związane są z ofertą, która powinna być atrakcyjna (34%) i na preferencyjnych warunkach (29%).

Agnieszka Porębska-Kość - Nest Banku
Agnieszka Porębska-Kość – Nest Banku

Według danych Związku Banków Polskich pod koniec 2018 roku z aplikacji mobilnych na telefonie aktywnie korzystało już prawie 8,8 mln Polaków, a sam dostęp do bankowości elektronicznej posiada ponad 17 mln. Oznacza to, że co drugi aktywny użytkownik bankuje za pomocą telefonu. Polacy stają się coraz bardziej mobilni i chcą korzystać niemal ze wszystkich usług bankowych online. Z tego wynika właśnie rosnąca popularność kredytów przez Internet. W Nest Banku podjęliśmy współpracę z największymi platformami kredytowymi takimi jak FinAI, Comperia czy Lendo. Dzięki temu klient ma naprawdę szeroki dostęp do oferty kredytowej online Nest Banku. – Agnieszka Porębska-Kość, Członek Zarządu Nest Banku, odpowiedzialna za Pion Rozwoju Produktów

* Badanie zostało zrealizowane w dniach 09.04-15.04.2019 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel na próbie 1094 Polaków.