Połączenie Spółek Tata i ThyssenKrupp

ThyssenKrupp AG
ThyssenKrupp AG

Indyjska spółka Tata Steel i niemiecki rywal ThyssenKrupp podjęły pierwszy krok ku scaleniu ich europejskich operacji stalowych.

Połączenie spowoduje utratę miejsc pracy, które zostaną podzielone między obie firmy.

Umowa ustanawiałaby drugą co do wielkości grupę produkującą stal w Europie po ArcelorMittal.

Obie firmy prowadziły negocjacje od zeszłego roku, kiedy Tata zerwała plany sprzedaży swoich operacji w Wielkiej Brytanii.

Przedsiębiorstwa podpisały akt porozumienia proponujący wspólne przedsięwzięcie prowadzące do rocznych oszczędności w wysokości do 600 milionów euro. (533 milionów funtów; 720 milionów dolarów)

Możliwe straty miejsc pracy

Partnerzy porozumienia spodziewają się, że takie posunięcie będzie wymagało redukcji zatrudnienia o około 4000 miejsc pracy, z czego połowa będzie redukcją w administracji, a połowa w produkcji.

Redukcja zatrudnienia będzie rozłożona równomiernie na dwie firmy.

W oświadczeniu dyrektor generalny spółki ThyssenKrupp, Heinrich Hiesinger, powiedział, że oba przedsiębiorstwa muszą się umocnić i stać się bardziej wydajne ze względu na rosnącą presję na import oraz nadmierną produkcję w przemyśle.

‘’Nie będziemy podejmować żadnych działań w ramach wspólnego przedsięwzięcia, których nie musielibyśmy podjąć samodzielnie’’ – mówił przewodniczący spółki.

Roy Rickhuss, przewodniczący Krajowego Komitetu ds. Związków Zawodowych, powiedział, że zagrożone miejsca pracy pełniły funkcje wspierające takie jak HR lub IT, z których większość nie miała już siedziby w Wielkiej Brytanii.

Jednakże, pomimo zapewnień, że nie będzie redukcji w możliwościach produkcyjnych Wielkiej Brytanii, przewodniczący stwierdził, że ‘’diabeł byłby w szczegółach’’.

 Analiza: Dominic O’Connell, prezenter biznesowy BBC

Podczas gdy obie strony będą dziś ostrożne w mówieniu o przyszłości, bardzo prawdopodobne jest, że to wspólne przedsięwzięcie jest tylko pomostem dla utworzenia nowej niezależnej firmy stalowej.

Źródła przemysłu stalowego mówią, że jest to logiczny kolejny krok, a wskaźnikiem jest podział 50/50 między Tata i ThyssenKrupp. Z czasem rozważą wydzielenie ich udziałów, prawdopodobnie w jeden notowany podmiot, niezależny od obu.

Jak zawsze w biznesie stalowym, czas jest wszystkim. Tata zapłaciła 6,7 mld funtów za zakup Corusa w 2007 roku pokonując zaciętą konkurencję z brazylijskiego CSN.

Ta suma wydaje się niemal niewiarygodna, biorąc pod uwagę następujący po tym spadek cen stali oraz niezmierne straty jakich doznał Corus w efekcie. Wracając jednak do czasu kiedy cena stali była wysoka, Mittal Steel, jeden z światowych konkurentów Taty oszołomił swoich konkurentów wprowadzając na rynek innego północno-europejskiego lidera – firmę Arcelor.

Koło cen stali obróci się znowu, dając spółkom Tata i ThyssenKrupp szansę na wzbogacenie się na ich wspólnym przedsięwzięciu.

­­­­­­­­­­­­­‘’Szukamy dalszych gwarancji miejsc pracy, inwestycji i przyszłej produkcji w Wielkiej Brytanii.’’ – powiedział.

‘’W pierwszej kolejności będziemy nakłaniać Tatę, aby wykazała swoje długoterminowe zaangażowanie w produkcję stali w Wielkiej Brytanii, potwierdzając, że zainwestują w remont wielkiego pieca nr 5 w Porcie Talbot.’’

‘’Jeżeli firma będzie starała się wprowadzić obowiązkowe zwolnienia, będziemy walczyć z tym używając wszelkich dostępnych środków.’’

Sekretarz ds. biznesu Greg Clark powiedział: ‘’Rząd ciężko współpracuje ze spółkami, aby zapewnić stabilną przyszłość firmie Tata Steel w Wielkiej Brytanii, jej 4000 pracowników w Porcie Talbot oraz jej łańcuchowi dostaw.’’

‘’Dzisiejsza umowa pomiędzy Tata Steel i ThyssenKrupp to ważny krok w ustanowieniu wspólnych ambicji dla Portu Talbot jako światowej klasy producenta stali ze szczególnym uwzględnieniem jakości, technologii i innowacji.’’

Silne fundamenty

Wspólne przedsięwzięcie, pod nazwą ThyssenKrupp Tata Steel, będzie dostarczało około 21 milionów ton płaskich wyrobów stali rocznie.

Firmy szacują, że wspólne przedsięwzięcie przyniosłoby obroty rzędu 15 mld euro rocznie oraz zatrudnienie dla 48 000 ludzi w 34 lokalizacjach.

Spółka miałaby swoją siedzibę w Amsterdamie w Holandii.

‘’Strategia zaproponowanego wspólnego przedsięwzięcia w Europie oparta jest na bardzo silnych podstawach i jestem pewien, że ThyssenKrupp Tata Steel będzie miała świetną przyszłość.’’ – mówił prezes Tata Steel, Natarajan Chandrasekaran, w przemówieniu.

Akt porozumienia otwiera drogę do należytej staranności, co oznacza, że obie firmy będą uważnie analizować wzajemne dokonania.

Konsolidacja podlega obu spółkom osiągającym ostateczną umowę i uzyskującym wszystkie zbiorowe zezwolenia, w tym zezwolenia zarządu oraz udziałowców.

Oczekują podpisania umowy na początku przyszłego roku i ukończenia go przed końcem 2018 roku.

Akcje w ThyssenKruppp wzrosły w środę o ponad 5%, podczas gdy akcje Tata Steel wzrosły o 1%.