10 automatów do oddawania zużytych opakowań: plastikowych butelek PET, butelek szklanych i puszek aluminiowych pojawi się Warszawie. 5 recyklomatów pojawi się już przed wakacjami, a kolejne 5 na jesieni. Za programem pilotażowym stoi Coca-Cola, Miasto Stołeczne Warszawa i Fundacja Nasza Ziemia. To kolejny etap realizacji przez firmę inicjatywy ‘Świat Bez Odpadów’.
Automaty dostarczy polska firma EcoTech System, oferująca rozwiązania wspierające działania ekologiczne. Schemat działania jest prosty: każdy do maszyny będzie mógł wrzucić butelki plastikowe PET, aluminiowe puszki oraz butelki szklane. Recyklomaty są zintegrowane z aplikacją, która rejestruje każdy oddany surowiec i w zamian przyznaje ECO-punkty. ECO-punkty oddający opakowania będzie mógł wymieniać na różnego rodzaju benefity, jak np. zniżki na bilety do kina czy zniżki na kawę czy zakupy. Podobne dwie maszyny (testowe) działały już m.in. w Wieluniu.
Maszyny, które staną w stolicy to pierwsze w Polsce zewnętrzne recyklomaty, które przyjmą aż 3 frakcje odpadów: butelki PET, szkło i aluminium. Wszystkie dane o całym procesie segregacji w recyklomacie są przesyłane w trybie on-line do Centralnej Platformy ETS m.in.: ilość zebranych surowców, szacunkowa waga poszczególnych frakcji, poziom napełnienia komory poszczególną frakcją, ilość osób korzystających oraz ilość zebranych ECO-punktów przez użytkowników.
EcoTech System jest autorem innowacyjnego rozwiązania, który właśnie za pomocą aplikacji mobilnej i systemu nagród ma zwiększyć poziom segregacji odpadów w Polsce (Motywacyjny System Gospodarki Odpadami).
– W systemie motywacyjnym zachęcamy do segregacji wszystkich odpadów opakowaniowych, a recyklomat odbiera każdy rodzaj opakowania (możemy tak zdefiniować i nauczyć recyklomat, aby przyjmował dowolne opakowanie np. szklany słoik – tzw. machine learning). W systemie kaucyjnym automaty przyjmują tylko opakowania objęte kaucją – wyjaśnia Łukasz Waksmundzki z firmy EcoTech System.
Firma Coca-Cola zdaje sobie sprawę, że odpady po opakowaniach konsumenckich, szczególnie te z plastiku są dziś kwestią niezwykle ważną społecznie. Choć w Polsce butelki PET tylko ok. 6 proc. odpadów komunalnych, firma postanowiła działać. Realizując inicjatywę ‘Świat Bez Odpadów’ wspiera więc w takie rozwiązania, które mają pomóc wprowadzić tę ideę w życie, czyli m.in. maszyny, które staną niebawem w stolicy.
Równocześnie Coca-Cola ogłosiła dziś start globalnej kampanii społecznej #NEVERSETTLE. Polska jest pierwszym krajem, gdzie kampania zostanie wyemitowana. Hasło w Polsce to #WCIĄŻZMIENIAMY. Poprzez nie Coca-Cola pragnie pokazać, jak tworzy rozwiązania prośrodowiskowe i zamierza przeciwdziałać zanieczyszczeniu odpadami opakowaniowymi czy nadmiernej eksploatacji zasobów wodnych, a także podejmuje wyzwania społeczne związane z sytuacją demograficzną czy barierami na rynku pracy. Tutaj przykładem może być współpraca z Fundacją Sukces Pisany Szminką i programy Sukces to Ja czy YEP Academy, które służą aktywizacji zawodowej kobiet i młodzieży.
Inauguracja kampanii #WCIĄŻZMIENIAMY i program recyklomatów ma współgrać z celami polityki ekologicznej firmy Coca-Cola*:
– Do 2025 roku Coca-Cola będzie tworzyć opakowania, które będą w 100 proc. nadawały się do recyklingu. Co ciekawe w Polsce ten cel został już osiągnięty.
– Do 2030 roku średnio 50 proc. składu opakowań produktów Coca-Cola będą stanowiły surowce wtórne. W Polsce stanowią one ok. 8 do 10 proc. składu opakowań Coli, ale firma będzie je sukcesywnie zwiększać.
– Do 2030 r. Coca-Cola chce zbierać i przekazywać do recyklingu tyle opakowań, ile trafia od niej do rąk konsumenta. Ważne jest, by każde opakowanie trafiało do odpowiedniego pojemnika w ramach selektywnej zbiorki odpadów, by następnie mogło być przetworzone i ponownie wykorzystane.
– Produkcja puszek z recyklingu w porównaniu do produkcji z boksytu pozwala zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza aż o 95%, natomiast w przypadku wody o 97%. Co więcej, recykling 1 tony aluminium pozwala oszczędzić 4 tony boksytu, którego złoża są nieodnawialne. Chcemy nagradzać za segregację, pozytywnie wpływać na zmianę zachowań i przyzwyczajeń mieszkańców oraz zwiększać poziomy segregacji w każdym samorządzie. Coca-Cola po raz kolejny wspólnie z EcoTech System angażuje się w motywację do segregacji przy wykorzystaniu nowych technologii tak jak to miało miejsce podczas szczytu klimatycznego COP24 – mówi prezes zarządu EcoTech System Konrad Romek.