PragmaGO zakończyła pierwszy kwartał 2024 z bardzo dobrymi rezultatami.
- 24% wzrostu (r/r) wartości sfinansowanych należności (541 mln zł)
- Z usług PragmaGO skorzystało 10 476 firm – o 26% więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
- Faktoring wygenerował 431 mln zł obrotu (wzrost o 14% r/r), skorzystało z niego 1 449 klientów (+35% r/r)
- Innowacyjne usługi embedded finance B2B wzrosły o ponad 50% r/r (144 mln zł obrotu)
„Kontynuujemy dynamiczny wzrost zarówno w kategorii faktoringu, jak i embedded finance B2B. Mocno rozwijamy digital faktoring, z którego przedsiębiorca może korzystać w pełni online – o dowolnej porze i z dowolnego miejsca. W pierwszym kwartale 2024 w zakresie tej usługi odnotowaliśmy 34% (r/r) wzrostu wartości obrotów, podczas gdy tradycyjny faktoring spadł o 3%. To dla nas potwierdzenie, że nasi klienci – mikro i mali przedsiębiorcy – potrzebują usług finansowych, które są na wyciągnięcie ręki i dają dostęp do pieniędzy 24/7” – mówi Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO.
Digital faktoring stanowi już 55% wartości obrotów faktoringu (w stosunku do 47% w analogicznym okresie w roku ubiegłym). To rozwiązanie pozwala klientowi na elastyczne dostosowanie parametrów umowy, poznanie i zatwierdzenie warunków cenowych online.
Usługi Buy Now Pay Later B2B urosły o 31% r/r pod względem wartości udzielonego finansowania (41 mln zł), a Merchant Cash Advance o 205% r/r (67 mln zł). To usługi z kategorii embedded finance B2B. Są one implementowane w środowisko partnera PragmaGO (np. na platformie marketplace czy u operatora kart płatniczych). Dzięki temu merchanci partnera zyskują dostęp do pieniędzy na dowolne wydatki firmowe. Spłata może następować w sposób automatyczny i praktycznie nieodczuwalny dla firmy – jako procent z obrotów, np. na terminalu płatniczym.
„Dzięki naszym usługom embedded finance przedsiębiorcy otrzymują propozycję finansowania tam, gdzie na co dzień prowadzą biznes. Decyzja o przyznaniu finansowania jest przez nas wydawana nawet do 3 minut. Jest to możliwe dzięki zapleczu technologicznemu dostarczanemu przez PragmaGO.tech” – dodaje Tomasz Boduszek.
W lutym PragmaGO zakupiła od funduszu 21 Concordia 100% udziałów w spółce Monevia, która jest liderem invoice discountingu.
Spółka dobrze sobie radzi również na rynku obligacji. W pierwszym kwartale 2024 roku PragmaGO zamknęła już dwie emisje złotówkowe na łączną kwotę 50 mln zł – odpowiednio z 53 i 58 proc. redukcją popytu. W kwietniu sukcesem zakończyła się również pierwsza oferta obligacji Spółki w EUR. Została ona zamknięta z 17 proc. redukcją. Zapisy złożyło 275 inwestorów. Przydzielono obligacje o łącznej wartości nominalnej 3,5 mln EUR.
Podsumowanie wyników PragmaGO w I kwartale 2024:
Wartość nominalna sfinansowanych należności (PLN) | Dynamika r/r | |
Ogółem | 541 mln | 24% |
Faktoring | 431 mln | 14% |
w tym: | ||
Digital faktoring | 235 mln | 34% |
Faktoring tradycyjny | 196 mln | -3% |
Pożyczki digital | 110 mln | 97% |
w tym m.in. | ||
Merchant Cash Advance | 67 mln | 205% |
BNPL B2B | 41 mln | 31% |
Liczba klientów | Dynamika r/r | |
Ogółem | 10 476 | 26% |
Faktoring | 1 449 | 35% |
Pożyczki digital | 9 048 | 24% |
w tym m.in. | ||
Merchant Cash Advance | 1 620 | 141% |
BNPL B2B | 7 646 | 15% |