Wyniki badania IPSOS na zlecenie Frontier Estates Polska, przy współpracy wydawcy Europaproperty.com, przeprowadzone wśród przedsiębiorców, inwestorów oraz profesjonalistów na rynku nieruchomości, wyraźnie potwierdzają obserwowany już od pewnego czasu trend w segmencie powierzchni magazynowych. Ponad połowa ankietowanych oczekuje dynamicznego wzrostu popytu w kategorii miejskiej logistyki oraz widzi największy potencjał w małych powierzchniach magazynowych typu Small Business Units, zlokalizowanych w miastach.
59% ankietowanych przedsiębiorców raportuje zwiększenie sprzedaży w pierwszym kwartale 2021 w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym, tylko 11% deklaruje, że obroty spadły lub wyraźnie spadły. 32% wskazuje na zakłócenie łańcucha dostaw w związku z pandemią, a 25% ankietowanych zamierza ograniczyć wydatki w związku z niepewnością związaną z sytuacją gospodarczą. 21% respondentów zwraca uwagę na problem opóźnień w płatnościach, który obserwowali w pierwszym kwartale tego roku – mówi Krzysztof Chmielewski, Dyrektor ds. Badań w Instytucie Badania Opinii IPSOS.
Jednocześnie prawie dwie trzecie respondentów, głównie z branży e-commerce, handlu hurtowego i lekkiej produkcji uważa, że brak dostępności odpowiedniej powierzchni magazynowej ogranicza możliwość wzrostu ich biznesu.
Wyniki badania pokazują absolutną koncentrację na projektach miejskich, związanych z obsługą logistyki ostatniej mili. Ogromna większość ankietowanych jest zdania, że w perspektywie najbliższych dwóch lat lokalizacja powierzchni magazynowych blisko klientów końcowych będzie miała kluczowe znaczenie przy wyborze miejsca prowadzenia biznesu. Podobny procent profesjonalistów na rynku nieruchomości i przedsiębiorców uważa, że w perspektywie najbliższych pięciu lat infrastruktura magazynowa zbliży się do miast.
Prawie połowa ankietowanych uważa za istotne możliwość zintegrowania swojego biura z magazynem lub strefą produkcyjną i salonem sprzedaży, co może pozwolić najemcy na efektywne wykorzystanie powierzchni, obniżając istotnie niektóre koszty operacyjne. Tyle samo respondentów wskazuje jako bardzo ważne dostępność szerokopasmowego Internetu, automatyki magazynowej i infrastruktury technicznej w procesie podejmowania decyzji o wyborze centrum magazynowo – dystrybucyjnego.
Wzrost w segmencie logistyki miejskiej będzie napędzany przez bardzo duży popyt na nowoczesne powierzchnie ze strony małych oraz średnich przedsiębiorstw. Z drugiej strony podaż tego typu obiektów będzie coraz trudniejsza ze względu na rosnące ograniczenia w dostępności gruntów inwestycyjnych i konkurencję ze strony deweloperów mieszkaniowych i handlowych, którzy poszukują lokalizacji o podobnych parametrach i tym samym mocno o nie rywalizują – mówi Daniel Oponowicz, Commercial Director w Frontier Estates Polska.
Bardzo istotna według ankietowanych (66% wskazań) jest dostępność pracowników blisko planowanej inwestycji magazynowo – logistycznej. 61% ankietowanych przedsiębiorców zamierza zmienić oraz dostosować swoje istniejące powierzchnie magazynowe do nowych wymagań klientów, 51% zamierza poprawić produktywność. 23% ankietowanych planuje powiększenie istniejącej powierzchni magazynowej lub jej zmiany, co pokazuje ostrożność w podejmowaniu dalekosiężnych decyzji finansowych w obecnej sytuacji gospodarczej, pomimo dobrych prognoz na przyszłość – mówi Krzysztof Chmielewski.
Inwestujemy w miejską logistykę już od wielu lat na rynku brytyjskim. Nasze inwestycje mogą pełnić funkcję wielokanałowych miejsc kontaktu z klientami, służąc jako punkty odbioru i zwrotu, showroom-y, magazyny, małe centra logistyczne i biura wysokiej klasy. Pierwsza inwestycja Frontier Estates Polska typu SBU, zlokalizowana w Bielanach Wrocławskich jest aktualnie w fazie komercjalizacji. Frontier Park Wrocław będzie obejmował 12 lokali na ok. 9 300 m2 elastycznej powierzchni magazynowej i biznesowej z przeszkloną elewacją frontową, umożliwiającą pełnienie funkcji wystawowej i biurowej– mówi Daniel Oponowicz.
Metryczka badania
Badanie zostało przeprowadzone w Polsce, przez Instytut Badania Opinii IPSOS, w dniach 4-14 Maja 2021 roku, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie 116 firm z branży nieruchomości, e-commerce, lekkiej produkcji, handlu i logistyki magazynowej.