Przetwarzanie danych osobowych w marketingu tylko za zgodą

0

Zbieranie zgód na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych jest postrzegane przez wiele podmiotów jako zabezpieczenie na wypadek zarzutów nielegalnego ich wykorzystywania. Przedsiębiorcy i marketerzy często zapominają o tym, że taka zgoda może zostać odwołana w każdym momencie. Nie zmienia to jednak faktu, że zgodnie z obowiązującym prawem, takie zgody powinny zbierać wszystkie organizacje prowadzące działania marketingowe. Ekspert ODO 24 – firmy specjalizującej się w ochronie danych osobowych i bezpieczeństwie informacji radzi, jak je przygotować.

Odbieranie zgody na przetwarzanie danych osobowych od osoby, której dane dotyczą  najczęściej jest kojarzone z dwoma procesami w organizacji – rekrutacją oraz marketingiem. Do prowadzenia działań marketingowych, takich jak np. wysyłanie oferty  własnych produktów i usług drogą mailową lub telefoniczną, zawsze potrzebne są odpowiednie zgody.

Zgody są najczęściej wykorzystywanym narzędziem dającym podstawę prawną przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych. Jeżeli podmiot chce prowadzić wysyłkę oferty handlowej drogą elektroniczną powinien posiadać zgodę odbiorcy takiej wiadomości – mówi Konrad Gałaj-Emiliańczyk, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Przykład: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną wysyłanych przez (nazwa podmiotu).

Jeżeli działania marketingowe są prowadzone z wykorzystaniem połączeń telefonicznych to zgoda na nie musi zostać wyrażona osobno. Takie rozwiązanie zapobiega sytuacji, w której może powstać domniemanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w innym celu niż ten, który wynika z treści oświadczenia woli.

Przykład: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci numeru telefonu w celu otrzymywania połączeń telefonicznych mających na celu przedstawienie informacji handlowej przez (nazwa podmiotu).

Warto zaznaczyć, że w procesie pobierania danych osobowych bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą należy spełnić obowiązek informacyjny. W praktyce oznacza to, że istnieje konieczność poinformowania osoby, od której pobierana jest zgoda, o adresie siedziby i pełnej nazwie podmiotu, który to robi, celu zbierania danych, znanych mu lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych, prawie dostępu do treści jego danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej – zaznacza Konrad Gałaj-Emiliańczyk z ODO 24.

Czytaj również:  Dane na wagę prywatności i bezpieczeństwa