Rekordowy kwartał XTB: 302,8 mln zł zysku i ponad 104 tys. nowych klientów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Skonsolidowany zysk netto w I kwartale 2023 r.: 302,8 mln zł, o 19,9% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku
  • Łączna liczba klientów wzrosła o 46,1% r/r, osiągając 703,9 tys.
  • Wzrost wolumenu obrotu klientów na instrumentach CFD o 18,2% r/r – z 1,56 mln do 1,85 mln lotów
  • Intensyfikacja akwizycji klientów i działań marketingowych

XTB poinformowało właśnie o wstępnych wynikach finansowych za I kwartał 2023 roku. W tym okresie XTB wypracowało rekordowy w historii firmy skonsolidowany kwartalny zysk netto: 302,8 mln zł. Istotnymi czynnikami determinującymi poziom wyników XTB w I kwartale 2023 r. były wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych, spowodowana m.in. napiętą sytuacją geopolityczną czy kryzysem bankowym. Ponadto, niewątpliwy wpływ miały działania marketingowe, który wpłynęły na znaczny wzrost liczby klientów oraz ich dużą aktywność transakcyjną.

W tych warunkach w I kwartale 2023 roku XTB wypracowało zysk netto na poziomie 302,8 mln zł wobec 252,6 mln zł zysku rok wcześniej. Oznacza to wzrost r/r o 50,2 mln zł. Przychody z działalności operacyjnej zanotowane w I kwartale 2023 roku osiągnęły wartość 531,6 mln zł (w I kwartale 2022 r.: 439,8 mln zł) przy kosztach działalności operacyjnej na poziomie 184,2 mln zł (I kw. 2022 r.: 131 mln zł).

W I kwartale XTB pozyskało 104,2 tys. nowych klientów, co oznacza wzrost łącznej ich liczby do 703,9 tys. w porównaniu z 481,9 tys. na koniec I kwartału poprzedniego roku. Na szczególną uwagę zasługuje też wzrost liczby aktywnych klientów. W I kwartale wyniosła ona 215,7 tys. w porównaniu z 149,8 tys. w I kwartale poprzedniego roku. Przełożyło się to na zwiększenie wolumenu obrotu klientów na instrumentach CFD wyrażonego w lotach – w I kwartale wzrósł on do 1,85 mln transakcji wobec 1,56 mln w analogicznym okresie 2022 roku (wzrost o 18,2%). Natomiast rentowność na lota w 1 kwartale 2023 roku wyniosła 288 zł (I kw. 2022.: 282 zł).

Omar Arnaout, prezes zarządu XTB
Omar Arnaout, prezes zarządu XTB

– Wstępne wyniki za pierwszy kwartał pod wieloma względami okazały się rekordowe. Przede wszystkim jednak cieszy mnie fakt, że udowodniliśmy powtarzalność osiąganych rezultatów w porównaniu z bardzo dobrym 2022 rokiem. Co więcej, nasza strategia oparta na rozbudowie bazy klientów i ciągłym inwestowaniu w technologię oraz nowe produkty przynosi oczekiwane rezultaty. Dzięki temu jesteśmy w stanie efektywnie wykorzystywać okresy zmienności na rynkach finansowych – komentuje Omar Arnaout, prezes zarządu XTB.

Jeśli chodzi o przychody XTB pod kątem klas instrumentów odpowiedzialnych za ich powstanie, w I kwartale 2023 r. prym wiodły CFD oparte na towarach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 48,8% wobec 30,2% rok wcześniej. W tym przypadku najzyskowniejszymi instrumentami w tej klasie CFD okazały się te oparte na notowaniach cen gazu ziemnego oraz złota. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na indeksach. Ich udział w strukturze przychodów w I kwartale 2023 r. wyniósł 45,3%, w porównaniu z 57,4% I kwartale 2022 r. Najbardziej zyskownym i instrumentami w tej klasie były CFD oparte na niemiecki indeks akcji DAX (DE30) oraz amerykańskie indeksy – US 100 i US 500. Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 4,2% wszystkich przychodów, wobec 9,4% rok wcześniej.

Koszty działalności operacyjnej w I kwartale 2023 r. ukształtowały się na poziomie 184,2 mln zł i były o 53,2 mln zł wyższe w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku (131 mln zł w I kwartale 2022 r.). Najistotniejsze zmiany odnotowano w kosztach marketingowych, w których nastąpił wzrost o 30,8 mln zł wynikający głównie z wyższych nakładów na intensywnie prowadzone w I kwartale kampanie marketingowe. W związku z dynamicznym rozwojem firmy, a tym samym wzrostem zatrudnienia, wzrost o 16,9 mln zł nastąpił również w kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych.

– W pierwszym kwartale 2023 roku skoncentrowaliśmy nasze działania na promocji rynku kapitałowego, angażując naszych ambasadorów. Te starania zaowocowały efektem w postaci rekordowej liczby pozyskanych klientów. To jednak nie koniec naszych inicjatyw. Równocześnie uruchomiliśmy projekt „Inwestuj Odpowiedzialnie” oraz nieustannie inwestujemy w darmowe materiały edukacyjne dla naszych klientów. Czasy zamkniętego świata finansów mijają, a rynek otwiera się na nowych inwestorów. Dlatego podejmujemy wszelkie działania, aby obniżyć próg wejścia dla każdej osoby, która chciałaby samodzielnie “rzucić wyzwanie rynkom”. W związku z tym, wprowadziliśmy nowy produkt, jakim są Akcje Ułamkowe. Na początku drugiego kwartału tego roku, zadebiutowały one na pierwszych rynkach, a wkrótce planujemy rozszerzyć ich ekspansję na kolejne kraje – komentuje Omar Arnaout.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Wiadomości

Smartlink Partners dołącza do akcjonariatu DistrictORG Inc, globalnego CampusuAI

Fundusz Smartlink Partners inwestuje w holding DistrictORG Inc., założony...

Monika Sypczuk obejmuje stanowisko CEO w firmie BIDads

Monika Sypczuk, doświadczona ekspertka w obszarze zarządzania złożonymi procesami...

Piotr Ruszowski przechodzi z Mondial Assistance do zarządów TUiR Allianz Polska i TU Allianz Życie

Piotr Ruszowski, obecnie dyrektor generalny Mondial Assistance, zostanie powołany...

Agnieszka Krupa nowym dyrektorem zarządzającym Allianz Partners Polska

Agnieszka Krupa zastąpi Piotra Ruszowskiego na stanowisku dyrektora zarządzającego...

ORLEN: rekordowy rok sprzedaży małego LNG

W 2024 roku Grupa ORLEN dostarczyła do klientów blisko...

Paweł Sobkiewicz dołącza do Rady Nadzorczej Medinice SA

Medinice SA, notowana na GPW spółka MedTech, ma nowego członka...

KRAM Investment zapowiada rozpoczęcie budowy trzech parków handlowych w 2025 r.

KRAM Investment planuje dynamiczną ekspansję na rynku nieruchomości komercyjnych...

Mateusz Ozór nowym dyrektorem zakładu produkcyjnego Henkel w Raciborzu

Od stycznia 2025 roku zakład produkcyjny detergentów Henkel Polska...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie