Rekordowy rok dla hoteli Orbis. Rosną ceny i frekwencja

0

Dobre warunki gospodarcze w Europie Wschodniej przełożyły się na dynamiczne wzrosty hotelowej grupy Orbis, która odnotowała rekordowe wyniki finansowe za ubiegły rok. W należących do niej hotelach wzrosły zarówno średnie ceny, jak i frekwencja, a 2016 rok zakończył się szeregiem udanych inwestycji i wprowadzeniem na rynek nowej marki hotelowej. Orbis rozpoczął również działalność w kolejnym, europejskim kraju. Spółka zapowiada, że nadchodzi dla niej okres przyspieszenia.

 Miniony rok był dla nas bardzo dobry, nie tylko ze względów finansowych, ale również pod kątem otwierania nowych hoteli, zaangażowania pracowników i zarządzania aktywami. Wszystkie cele, które założyliśmy na początku, zostały zrealizowane – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Gilles Clavie, prezes zarządu hotelowej grupy Orbis.

Dobrą passę potwierdzają wyniki finansowe za ubiegły rok. Hotelowa grupa odnotowała wzrost przychodów o 9,5 proc. rok do roku (do poziomu 1,38 mld zł) oraz bardzo wysoki wzrost EBITDA (o 18,3 proc.), który sięgnął 390 mln zł. Skonsolidowany zysk netto ukształtował się na poziomie 207 mln zł.

Frekwencja w hotelach należących do grupy Orbis zwiększyła się w ubiegłym roku o 2,4 pkt proc. (do 72,4 proc.). Średnia cena za pokój wzrosła do 233,7 zł (o 7,4 proc.). Natomiast wskaźnik RevPAR (przychody na jeden dostępny pokój, najważniejszy wskaźnik dla operatorów hotelowych) urósł o 11,2 proc. w ujęciu rocznym. Ten wzrost był widoczny we wszystkich państwach Europy Wschodniej, w których Orbis prowadzi działalność.

 To w przeważającej mierze zasługa wyższych cen, ponieważ za 60 proc. tego wzrostu odpowiadają właśnie  ceny. Jednocześnie mieliśmy rekordowo wysoką frekwencję – mówi Gilles Clavie.

Hotelowa spółka podkreśla, że w ubiegłym roku sprzyjały jej korzystne warunki gospodarcze w całym regionie, które w połączeniu z nową polityką dystrybucyjną przełożyły się na zwiększoną dynamikę. Ponadto Orbis wprowadził w 2016 roku nową kulturę organizacyjną, uprościł procesy związane z obsługą gości i w hotelach poszczególnych marek wprowadził programy zorientowane na obsługę klientów (Mercure Touch, Novotel Life Genius, ibis New Service Culture oraz Sofitel Value Based Leadership).

Czytaj również:  80% użytkowników jest otwartych na przeprowadzkę za pracą

Poprzez rozbudowę bazy hotelowej spółka wzmocniła też swoją obecność na polskim rynku. W 2016 roku otworzyła dwa własne hotele: krakowski Mercure Stare Miasto i ibis Stare Miasto w Gdańsku, z których oba mają zielone certyfikaty dla budynków energooszczędnych. Sieć powiększyła się również o hotele w modelu asset light: otwarto siedem nowych obiektów funkcjonujących na zasadach franczyzy, które oferują łącznie prawie 700 nowych pokoi hotelowych.

 Liczba nowych projektów jest duża. Mamy 31 zawartych umów na nowe hotele w naszej sieci. W tej puli znajdują się hotele w dwóch nowych krajach: Estonii oraz Bośni i Hercegowinie. Z pewnością pojawią się kolejne, to jeden z naszych celów na ten rok – mówi Gilles Clavie.