Relacja z PROCON Indirect Forum 2018

PROCON Indirect Forum 2018 (34)

W dniach 20-21 marca w hotelu Airport Okęcie w Warszawie odbyła się kolejna edycja konferencji Procon Indirect Forum, przeznaczonej dla zakupów nieprodukcyjnych. W tym roku motywem przewodnim wydarzenia było hasło: „From cost cutting to value creation”. Zgodnie z tematem, wystąpienia koncentrowały się na sposobach tworzenia wartości działu zakupów w organizacji.

– PROCON Indirect Forum to jedyna w Polsce konferencja skupiona na zakupach ogólnych, czyli nie surowcowych, nie materiałowych. Te zakupy, często nie są w przedsiębiorstwach dobrze zorganizowane. Nie stanowią one może bardzo dużego kosztu, ale bardzo mocno wpływają na jakość pracy przedsiębiorstw – przekonywał Mateusz Borowiecki, Prezes OptiBuy.

Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele firm takich jak: Grupa LOTOS, Bayer, Big Fish, Orange, mBank czy Polpharma. Konferencję otworzył wykład gościa specjalnego – dr. Jana Vaška (Cranfield University/VSB-TU Ostrava) na temat zakupu usług profesjonalnych. Ekspert od początku nawiązał dialog z publicznością i włączył uczestników do dyskusji. Przedstawił 3 case study, na podstawie których każdy mógł zidentyfikować narzędzia do efektywnego zakupu usług profesjonalnych.

Pierwszy, konferencyjny dzień koncentrował się na zagadnieniu kreowania wartości. Wystąpienia Marcina Plichty, Dyrektora Zakupów na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Bayer i dr. Marty Zbuckiej, Dyrektor Zakupów w Grupie LOTOS dotyczyły przebudowy i zmiany wizerunku organizacji zakupowej. Eksperci tłumaczyli, dlaczego głos działu zakupowego jest ważny. Marcin Plichta przedstawił pośrednie i bezpośrednie metody badania i kreowania wizerunku działu zakupów zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz firmy. Temat dopełnił panel dyskusyjny pt. „Jak budować prestiż organizacji zakupowej w firmie” poprowadzony przez dr. Tomasza Gonsiora, Partnera OptiBuy. Paneliści -Dyrektorzy zakupów dyskutowali na temat tego, jak widziany jest dział zakupów przez resztę organizacji i w jaki sposób można wpływać na jego pozycję.

W kolejnej części uczestnicy mieli okazję wysłuchać wykładu Agnieszki Piątkowskiej dotyczącego rekrutacji do zespołu zakupowego. Trenerka kariery przedstawiła zasady procesu rekrutacji i to, na co powinni zwrócić uwagę managerowie działów i prezesi firm. Następne wystąpienie należało do Ewy Szejner, autorki książki „Negocjuj Kobieto!”. Certyfikowana negocjatorka przedstawiła koncepcję negocjacji według Jima Campa, który uważa, że „nie” w negocjacjach jest najlepszą sytuacją wyjściową, bo można je przekuć w sukces.

– Takie konferencje są bardzo potrzebne. Ze względu na to, że jest to jedyne miejsce, w którym środowisko zakupowe może wymienić się swoimi doświadczeniami, może porozmawiać o tym jakie projekty prowadzi – powiedziała Ewa Stosio, Ekspert ds. Zakupów w mBank. Przedstawiciele jednego z topowych banków w Polsce podczas konferencji pokazali znaczenie działu zakupów w rozproszonym projekcie inwestycyjnym. Swoją prezentację oparli na własnych doświadczeniach związanych z projektem „Przystanek mBank”.

Ostatnia część konferencji dotyczyła konkretnych kategorii zakupowych. Mec. Rafał Zgórzak, Prezes Eurostrateg, opowiadał o efektywnym kontraktowaniu usług prawnych. Natomiast Mariusz Krzysztoń, Manager w OptiBuy pokazał, jak wybrać odpowiedniego dostawcę usług medycznych. Na zakończenie wykład na temat przetargu na event wygłosili Robert Kruk z Polpharmy i Piotr Burdzy, Członek Stowarzyszenia Branży Eventowej. Eksperci przekonywali, że cena nie jest najważniejsze, jednakże zwracali uwagę na to, jak efektywnie wydać pieniądze na wydarzenie korporacyjne.
Drugiego dnia konferencji odbyły się trzy warsztaty zakupowe. Uczestnicy mogli wziąć udział w szkoleniu z zarządzania zespołem zakupowym, prowadzonym przez Wisławę Grabarczyk-Kostkę, psycholog biznesu i wspomnianą wcześniej Agnieszkę Piątkowską. Drugi warsztat dotyczył negocjacji z tzw. gigantem – poprowadziła Ewa Szejner. Marta Basińska, psycholog i Marlena Kryściak-Sitkowska z OptiBuy pomogły uczestnikom ostatniego szkolenia poznać podstawowe techniki negocjacyjne. Osoby, które wzięły udział w warsztatach, dzięki ćwiczeniom i testom, dowiedziały się, jakim są typem negocjatora.

Patronat merytoryczny nad konferencją objęła Akademia im. Leona Koźmińskiego, Stowarzyszenie Branży Eventowej (SBE) oraz Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML). W gronie patronów medialnych znalazły się: HRownia.pl, Outsourcing Portal, Outsourcing&More, QBusiness.pl, CEO.com.pl, GoldenLine oraz Newsrm.tv.
www.indirect.konferencja-procon.pl
www.konferencja-procon.pl