Na właściwie stałym poziomie, biorąc pod uwagę np. wynik miesiąc wcześniej, prezentuje się rejestracja nowych ciągników w listopadzie tego roku. Druga podstawowa kategoria nowych maszyn rolniczych – przyczepy – zalicza tu jednak spory spadek i pod względem liczby rejestracji przedostatni miesiąc 2024 okazuje się, jak na razie, w tym segmencie najgorszy w całym roku. Bez zmian jest zaś na rynku wtórnym, gdzie Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR) notuje stały już trend wzrostowy, i to w obu kategoriach.
Zanim Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych stanie się gotowa podsumować cały rok, musi poczekać jeszcze kilka tygodni. Na razie jednak, na podstawie danych za dotychczasowe miesiące, a szczególnie za listopad, jest już w stanie stwierdzić, jak kształtują się trendy w rejestracji – a więc de facto sprzedaży – dwóch podstawowych maszyn: nowych ciągników i przyczep.
– Najprawdopodobniej obecny rok należeć będzie do gorszych. Zaobserwowana przez nas rezerwa, z jaką do inwestycji w nowy sprzęt podchodzą rolnicy, zdominowała właściwie trendy w zaopatrywaniu się w takie maszyny. Problem polega wciąż w m.in. w gromadzeniu koniecznego wkładu własnego i w wątpliwościach potencjalnych nabywców, czy obecny czas jest właściwy do nabycia nowych przyczep czy ciągników – uważa Hubert Seliwiak z PIGMiUR.
Spis treści:
Nowe ciągniki ze stałą tendencją w rejestracjach
Stałą tendencję widać w rejestracji nowych ciągników. W listopadzie br. było ich 759 czyli właściwie tyle samo, co miesiąc wcześniej (762).
– To jednak 77 szt. mniej niż w rok temu o tej samej porze. Ogółem, od początku roku zarejestrowano 7385 nowych ciągników, a więc 1577 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2023. Spadek w stosunku do tamtego czasu wynosi więc 17,6 proc. – dowiedzieć się można z listopadowego zestawienia PIGMiUR.
Jacy byli liderzy?
Pierwsze miejsce zajmuje tu dalej John Deere. Od stycznia do końca listopada br. zarejestrowano nowych 1057 ciągników tej marki. To o 416 szt. mniej niż przed rokiem. Udziały rynkowe wynoszą tu 14,3 proc. Na kolejnych miejscach plasują się Kubota, New Holland, Deutz i Case IH.
Które regiony inwestują w nowy sprzęt?
Województwo mazowieckie jest liderem, jeżeli chodzi o ilość rejestracji nowych ciągników. – W regionie tym, w okresie styczeń-listopad 2024 roku, zarejestrowano 1252 nowych ciągników. To o 306 szt. mniej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znajduje się województwo wielkopolskie z ilością 822. Trzecia pozycja przypada województwu małopolskiemu, gdzie zarejestrowano 640 szt. nowych ciągników – przeczytać można w sporządzonym na podstawie danych CEPiK raporcie PIGMiUR o rejestracji nowych maszyn w listopadzie.
Które modele są topowe? Nowe przyczepy z większym spadkiem rejestracji
Od początku roku najpopularniejszym modelem ciągnika był John Deere 6155M, którego zarejestrowano 162 szt. Drugą pozycję utrzymuje New Holland T5.90S – zarejestrowano 140 szt. tego modelu ciągnika. Trzecie miejsce – Farmtrac Tractors Europe 26 4WD z ilością 126. 119 szt. – tyle zarejestrowano modelu John Deere 6195M. Case IH Puma 150 zamyka piątkę – zarejestrowano 101 szt. tego modelu ciągnika.
– O ile w nowych ciągnikach brak jakichś spektakularnych spadków, to już w nowych przyczepach są one bardziej widoczne, bowiem w 11 miesiącu tego roku liczba ich rejestracji jest najgorsza w 2024. Jest to właściwie stały trend, jaki obserwujemy co roku na rynku przyczep rolniczych. W listopadzie z reguły rejestrowanych jest najmniej lub niemal najmniej przyczep. Przyczyny właściwie są te same, jak w przypadku ciągników i wszystkich pozostałych maszyn. Rolnicy dokonują tylko niezbędnych inwestycji, trzymając środki, by zapewnić sobie i swoim gospodarstwom bezpieczeństwo finansowe, gdyż, w ich ocenie, ogólna sytuacja nadal jest niepewna – podejrzewa Hubert Seliwiak.
W listopadzie 2024 r. zarejestrowano 335 szt. nowych przyczep rolniczych. To najmniejsza miesięczna liczba rejestracji jaką notujemy dotychczas w 2024 roku. W sumie przez jedenaście miesięcy 2024 roku zarejestrowanych zostało 4915 szt. nowych przyczep, to mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku o 903 szt. Spadek wynosi 15,5 proc.
Najpopularniejsze marki nowych przyczep. Na rynku wtórnym stały wzrost
Pronar z ilością 1238 zarejestrowanych nowych przyczep i udziałami 25,2 proc. to lider po jedenastu miesiącach tego roku. Dalej plasują się Metal-Fach, Metaltech, a następnie Wielton i Joskin.
– O ile wyniki w segmencie nowych maszyn wpisują się już raczej w tendencję spadkową, to na rynku wtórnym trend jest odwrotny. Najprawdopodobniej związane jest to ze znacznie większą ostrożnością przy dokonywaniu przez rolników inwestycji w sprzęt, a także z relatywną łatwością w gromadzeniu środków na jego zakup – stwierdza Hubert Seliwiak.
Po jedenastu miesiącach br. PIGMiUR notuje 21 818 rejestracji ciągników używanych. To o 1128 szt. więcej niż w po jedenastu miesiącach 2023 roku. Wzrost wynosi tu więc 5,4 proc.
Liderem rynku wtórnego w okresie styczeń – listopad 2024 jest John Deere. Zarejestrowano 3479 ciągników używanych tej marki, która notuje 15,9 proc udziałów w tym rynku i jest liderem w trzech kategoriach wiekowych: 3-5, 6-10 i 11-20 lat. W najstarszej kategorii, powyżej 20 lat liderem jest marka Ursus.
W tym samym czasie zarejestrowano 6306 przyczep używanych. To o 350 szt. więcej niż przed rokiem. – Oznacza to, że obecnie notujemy wzrost na rynku wtórnym o 5,9 proc – podsumowuje w swoim listopadowym raporcie PIGMiUR.