Raport Santander Bank Polska: Dystrybutorzy części samochodowych liczą na kolejny rok wzrostu sprzedaży

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Rezygnacja z zakupu nowych aut na rzecz naprawy już posiadanych oraz duża baza starych pojazdów w Polsce przełożyły się na 5% wzrost przychodów dystrybutorów części samochodowych w 2020 roku.
  • Wysoki popyt na części oraz optymalizacja kosztów pozwoliły podwyższyć rentowność dystrybutorów w 2020 roku. Ograniczona podaż nowych pojazdów może zapewnić dalszy wzrost popytu na części w 2021 roku.
  • 82% dystrybutorów części w Polsce przewiduje wzrost przychodów w 2021 roku, a ponad połowa jest zdania, że nastąpi to dzięki wzrostowi sprzedaży krajowej.

Jak wskazują miesięczne dane za 2020 rok o przychodach dystrybutorów notowanych na warszawskiej giełdzie, polski rynek dystrybucji części odczuł skutki pandemii COVID-19. Mimo to, rok zakończył się dla sektora wzrostem przychodów o 5%. Paliwem napędzającym wzrost w branży był popyt na rynku krajowym, spowodowany dużym i starym parkiem samochodowym oraz rezygnacją z zakupu nowych aut. Obserwowaliśmy wyraźne zjawisko substytucji – zakup nowego samochodu był odkładany w czasie, co wiązało się z koniecznością naprawy bądź wymiany części w posiadanym aucie. Swoją cegiełkę dołożył także import – pandemia nie zmieniła trendu obserwowanego od lat, czyli znacznej przewagi importu używanych aut osobowych nad sprzedażą nowych pojazdów.

– Mimo spadku popytu wywołanego pandemią, w 2020 roku polski park samochodowy powiększył się o 428 tysięcy nowych samochodów osobowych oraz 772 tysiące używanych aut osobowych z importu. Co istotne, pogłębia się zjawisko starzenia się parku samochodowego – średni wiek auta osobowego w Polsce to już 14,1 lat, podczas gdy średnia unijna wynosi 11,5 lat. Odłożenie w czasie zakupu nowych aut oraz starzejące się samochody to najważniejsze czynniki, które wpłynęły na rosnące przychody dystrybutorów części w 2020 roku. W bieżącym roku może dojść kolejny istotny czynnik – wyższe ceny części na skutek wysokiego popytu, problemów z ich dostępnością oraz rosnących cen surowców i transportu – wyjaśnia Martyna Dziubak, dyrektor ds. sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska.sytuacja dystrybutorów części samochodowych sytuacja dystrybutorów części samochodowych w europie

Wielkość popytu na części samochodowe zależy przede wszystkim od wielkości i struktury parku samochodowego. Z ostatnich dostępnych zaktualizowanych danych wynika, że na przełomie 2019 i 2020 roku po polskich drogach jeździło ponad 18 mln samochodów osobowych oraz prawie 3 mln samochodów dostawczych i ciężarowych. W strukturze krajowego parku, oprócz wieku pojazdów, coraz większego znaczenia nabiera segment marek. Obserwowana przez ostatnie lata wyraźnie wyższa dynamika rejestracji nowych samochodów marek premium wobec popularnych daje w dłuższej perspektywie czasowej potencjał do sprzedawania droższych części.

Pandemia sprzyjała dystrybutorom, choć spadały obroty warsztatów

Analizując dane historyczne widać zależność pomiędzy spadkiem sprzedaży pojazdów a wzrostem przychodów z napraw i serwisu pojazdów. Jednak ubiegły rok był pod tym względem wyjątkowy. Podczas gdy wolumen rejestracji aut osobowych wyraźnie spadł, zmalały również przychody warsztatów, i to aż o 19%.

Częściowo takie dane mogą wynikać z rozwoju szarej strefy, na co wskazało 62 proc. badanych przez MotoFocus.pl warsztatów. Ponadto konsumenci, szukając oszczędności, mogli częściej korzystać z mniejszych, nieautoryzowanych i nie należących do sieci warsztatów, co oznaczało niższe stawki, ale też mikrofirmy nie są zaliczane do statystyk tego sektora. Dodatkowo mniejsza mobilność oznaczała mniej napraw powypadkowych, zatem niższe obroty blacharń i lakierni, które mniej wpływają na dynamikę sprzedaży części. Przedstawiciele warsztatów wskazywali też na skłonność do ograniczania przez kierowców zakresu napraw, nawet jeśli pojazd ich wymagał, a także preferowanie napraw z użyciem tańszych części.

W 2021 roku branża wrzuci 6-ty bieg?

Choć niepewność co do dalszego przebiegu pandemii i jej skutków dla gospodarstw domowych jest wciąż dosyć duża, to wydaje się, że największym ograniczeniem dla sprzedaży nowych aut w 2021 roku nie będzie słaby popyt, ale niska dostępność nowych aut w wyniku problemów z dostawami podzespołów elektronicznych niezbędnych do ich produkcji. Dlatego analitycy Santander Bank Polska prognozują, że efekt substytucji, który obserwowaliśmy w 2020 roku, może się utrzymywać także w roku obecnym.

Problemy z podażą nowych aut mogą trwać nawet do 2022 r., a nasza mobilność w tym roku nie jest już tak ograniczona, jak w roku 2020. Wszelkie odłożone lub ograniczone wcześniej naprawy pojazdów, zarówno po stronie gospodarstw domowych, jak i firm, z czasem będą musiały być wykonane. Dodatkowo popytowi będą sprzyjały dobre nastroje i wyniki przemysłu czy handlu. Warto zwrócić też uwagę, że branża transportu drogowego towarów, przy dużym popycie na swoje usługi, ma obecnie problemy z nabywaniem nowych pojazdów z uwagi na ograniczoną ich podaż. To sugeruje, że konieczna będzie naprawa taboru, który w normalnych warunkach byłby zastąpiony nowym przez firmy transportowe – uważa Radosław Pelc, analityk sektorowy Santander Bank Polska.

Te prognozy potwierdzają badania ankietowe wykonane przez MotoFocus.pl. W I kwartale 2021 r aż 76% badanych dystrybutorów wskazało na wzrost przychodów w relacji do IV kwartału 2020 roku. Z kolei w okresie styczeń-maj 2021 giełdowi dystrybutorzy uzyskali znacznie wyższe przychody wobec analogicznego okresu nie tylko 2020 roku, ale też roku 2019. Natomiast w kwietniowym badaniu aż 82% dystrybutorów zakładało, że w 2021 roku sprzedaż wzrośnie, w tym 52% uważa, że będzie to możliwe dzięki wzrostowi sprzedaży krajowej, a 31% za sprawą wzrostu eksportu.sytuacja dystrybutorów części samochodowych prognoza

Ważnym czynnikiem wpływającym na popyt na części jest także dalszy wzrost bazy aut używanych. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2021 roku import używanych aut do Polski wzrósł o 28,5% rok do roku.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

EY: Polskie banki muszą postawić na technologie i dywersyfikację przychodów

Wzrost presji regulacyjnej, niepewność prawna oraz zmiany w układzie...

Allianz Trade: wzrost PKB USA w 2025 r. spadnie do 1,6%, a ryzyko recesji rośnie

Spadające zaufanie amerykańskich konsumentów każe oczekiwać spadku ich wydatków...

“America first” przyciąga fabryki, ale zniechęca inwestorów kapitałowych

Dlaczego rynki finansowe nie kupują obietnic "America First" i...

Rekordowe wyniki finansowe BYD – szybkie ładowanie i jeszcze szybszy wzrost

BYD nabiera globalnego rozpędu, osiągając rekordowe zyski, szybko rozszerzając...

Nowy impuls fiskalny w Niemczech: jak wydatki na obronę i infrastrukturę napędzą gospodarkę

Uwolnienie wydatków na obronę i infrastrukturę: jak i dlaczego...
Wiadomości

Polski rynek private equity najmocniejszy w regionie

Polski rynek private equity odnotował w ubiegłym roku dynamiczne...

Rekordowe wyniki finansowe BYD – szybkie ładowanie i jeszcze szybszy wzrost

BYD nabiera globalnego rozpędu, osiągając rekordowe zyski, szybko rozszerzając...

Allianz Trade: wzrost PKB USA w 2025 r. spadnie do 1,6%, a ryzyko recesji rośnie

Spadające zaufanie amerykańskich konsumentów każe oczekiwać spadku ich wydatków...

“America first” przyciąga fabryki, ale zniechęca inwestorów kapitałowych

Dlaczego rynki finansowe nie kupują obietnic "America First" i...

Nowy impuls fiskalny w Niemczech: jak wydatki na obronę i infrastrukturę napędzą gospodarkę

Uwolnienie wydatków na obronę i infrastrukturę: jak i dlaczego...

EY: Polskie banki muszą postawić na technologie i dywersyfikację przychodów

Wzrost presji regulacyjnej, niepewność prawna oraz zmiany w układzie...

Polskie firmy coraz śmielej wdrażają AI – które branże zyskują najwięcej?

Najnowsza edycja badania EY - Jak polskie firmy wdrażają...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie