Small business potrzebuje biur

0

Według „Raportu o stanie sektora MSP w Polsce 2018” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,  w naszym kraju zdecydowanie dominują mikrofirmy. Ich udział w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi aż 96% i wciąż rośnie. To sprawia, że wzrasta również zapotrzebowanie na małe powierzchnie biurowe dostosowane do potrzeb small businessu.

Polskich mikrofirm jest coraz więcej – jak wynika z danych PARP, obecnie ich liczba wynosi 1,94 mln. To o 13 proc. więcej niż dziesięć lat wstecz. Własna działalność gospodarcza staje się coraz bardziej popularna, przede wszystkim dlatego, że jej założenie jest dziś o wiele łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu. Nie tylko można zarejestrować firmę w jednym okienku lub przez Internet, ale także skorzystać z dotacji na jej założenie, m.in. z Unii Europejskiej). Dodatkowo, od kwietnia 2018 r. młodzi przedsiębiorcy mogą liczyć na jeszcze więcej udogodnień. Zakładając pierwszą firmę lub otwierając nową działalność po pięciu latach, są zwolnieni z płacenia składek ZUS przez 6 miesięcy. To sprawia, że polski small business nabrał rozpędu i wszystko wskazuje na to, że ten trend utrzyma się dłużej.

Większa ilość małych przedsiębiorstw wiąże się również z rosnącym zapotrzebowaniem na nieduże powierzchni e biurowe. Według specjalistów rynku nieruchomości wciąż jest ich na rynku zbyt mało w stosunku do zapotrzebowania. – Rynek biurowy cały czas intensywnie się rozwija – mówi Krzysztof Strembicki, doradca ds. rynku komercyjnego w Verso Nieruchomości. – Dużo się buduje, cały czas powstają nowe biurowce. Jednak większość z nich to wielkie powierzchnie, powyżej 1 tys. mkw, przeznaczone dla dużych korporacji. Zdecydowanie jednak brakuje tych mniejszych, do 150 mkw. Tymczasem chętnych na nie jest coraz więcej. W tym wypadku popyt wyraźnie przewyższa podaż.

Na potrzeby mikro- i małych przedsiębiorstw coraz częściej odpowiadają deweloperzy, którzy uwzględniają w swoich planach organizację stref dla small businessu a także biura coworkingowe. Dzięki temu w wielu nowoczesnych biurowcach całe piętra zajmują mikro- i małe przedsiębiorstwa.

Czytaj również:  Konsekwencje wojen handlowych USA dla polskich przedsiębiorców

– W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku, właśnie z myślą o niewielkich firmach w naszym Parku Biznesu przy ulicy Strzegomskiej otworzyliśmy strefę small business – mówi Adam Galewski, dyrektor generalny firm Devco i BFF Investment Polska, zarządzających Wrocławskimi Parkami Biznesu. – Pod nowe przestrzenie został w całości zaadaptowany jeden z budynków kompleksu. Dla najemców przygotowaliśmy powierzchnie biurowe od 30 do 200 metrów kwadratowych, wszystkie z dostępem do zaplecza kuchennego i sanitarnego, a także sal konferencyjnych.  To już druga nasza strefa przeznaczona dla małych i średnich firm. Pierwsza, z sukcesem funkcjonuje przy ulicy Bierutowskiej.

Małe przedsiębiorstwa zwykle poszukują wygodnej przestrzeni do pracy, gdzie oprócz bieżącej działalności, mogą zaprosić kontrahentów lub zorganizować szkolenie. Pracownicy cenią sobie dobry dojazd, wygodny parking oraz możliwość skorzystania z sal konferencyjnych i zaplecza kuchennego. To wszystko zapewniają nowoczesne strefy small business, których coraz więcej będzie pojawiać się na polskim rynku biurowym.