Średnie obniżki w czasie noworocznych wyprzedaży w największych sklepach e-commerce sięgnęły 7-8 proc.

Hasło „poświątecznych wyprzedaży” z roku na rok wykorzystywane jest w komunikacji z klientem przez coraz większą liczbę sklepów. Dotyczy to również sklepów internetowych, które starają się zachęcić klientów atrakcyjnymi ofertami. Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego Barometru Cenowego”, ceny w największych sklepach online z połowy stycznia 2018 roku w porównaniu z cenami z połowy listopada 2017 roku, spadły średnio o 7-8 proc. Analiza ofert 800 podmiotów branży e-commerce przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo pokazała, że wbrew intensywnej komunikacji marketingowej klientom mogło być ciężko znaleźć produkty, które faktycznie były wysoko przecenione. Jedynie w kategorii gry komputerowe ceny niektórych pozycji były obniżone o ponad 50 proc.

Eksperci analizowali w okresie pomiędzy 17 listopada 2017 (tydzień przed Black Friday) a 18 stycznia 2018 roku ceny kategorii produktów, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2017” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane przez nich prezenty dla najbliższych. Po świętach Bożego Narodzenia analiza skupiła się na ogłaszanych przez sprzedawców e-commerce noworocznych wyprzedażach. – Podobnie jak w ubiegłym roku właściciele sklepów online prowadzili bardzo intensywną komunikację marketingową, informującą o obniżkach sięgających nawet 90 proc. Klienci byli przyciągani również ofertami obniżek z okazji ferii czy promocji producenckich. Nasza analiza pokazała, że w większości wypadków były to jedynie zabiegi marketingowe – mówi Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte.

Do badania zostały wybrane najpopularniejsze produkty świąteczne z poniższych kategorii: gry komputerowe, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices oferty konkretnych produktów z tych kategorii zostały wyszukane oraz podłączone do codziennego monitoringu. Łącznie przebadano ponad 150 produktów, które znajdują się w ofercie ponad 800 sklepów online. Ocenie podlegała tylko cena bez jakości serwisu, warunków zwrotu towaru, siły marki sklepu czy kosztów transportu.

 

Noworoczne obniżki o jeden grosz

Jak wynika z analizy ośmiu sklepów internetowych, które reklamowały się naprawdę dużymi obniżkami (komunikacja obniżek cenowych w okolicach 70 proc.), w ich ofercie w okresie noworocznych wyprzedaży można było znaleźć jedynie pojedyncze produkty, których ceny spadły o więcej niż 50 proc. Najczęściej były to gry komputerowe. – Analizując strony internetowe największych sklepów komunikujących bardzo duże obniżki, nie zaobserwowaliśmy wyraźnych zależności pomiędzy rzeczywistymi ruchami cenowymi a przekazami reklamowymi. W rzeczywistości ciężko było odnaleźć artykuły, które były tak wysoko przecenione jak wynikało to z komunikatów marketingowych – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

Z analizy Deloitte i Dealavo wynika, że w porównaniu do 17 listopada ub. r. w połowie stycznia br. ceny w największych sklepach online spadły o około 7-8 proc. Dla porównania w czasie Black Friday obniżki były jeszcze bardziej symboliczne i wynosiły 1-3 proc. Po zestawieniu cen z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday, 39 proc. cen produktów zostało obniżonych (co najmniej o 1 grosz). Sklepy o najszerszym asortymencie obniżały ceny na około 50-60 proc. dostępnych produktów. – To sugeruje, że sklepy rzeczywiście obniżają ceny w trakcie noworocznych wyprzedaży. Widzimy jednak, że sklepy robią to bardzo umiejętnie: reklamami, komunikacją i niskimi cenami na wybrane produkty przyciągają klientów, a ewentualne straty nadrabiają na pozostałych produktach, których obniżki nie dotyczą lub są nieznaczne – mówi Krzysztof Boś, Starszy Konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte.

Minimalne ceny na wybrane produkty w okresie 17 XI 2017 – 18 I 2018 w wybranych dniach (na zielono zaznaczono najniższą cenę minimalną w wybranych dniach z okresu 17 listopada 2017 do 18 stycznia 2018, a na czerwono najwyższą cenę minimalną w wybranych dniach analizowanego okresu).

 

Kategoria Produkt 17 XI 2017 24 XI 2017 (BF) 8 XII 2017 22 XII 2017 5 I 2018 18 I 2018
AGD drobne Lokówka automatyczna Babyliss C 1200E 298,99 298,99 259,00 259,00 299,00 299,00
AGD drobne Prostownica Remington Keratin Therapy S8590 159,00 159,00 159,00 159,00 159,00 159,00
AGD drobne Szczoteczka soniczna Philips Sonicare Easy Clean HX6511/50 178,89 178,99 185,00 195,00 119,99 195,00
Gry FIFA 18 – EDYCJA STANDARDOWA (GRA XBOX ONE) 215,00 195,00 215,00 195,00 179,90 138,60
Gry STAR WARS: BATTLEFRONT II (GRA PC) 181,90 181,90 181,90 98,00 98,90 93,99
Gry Titanfall 2 (PC) 69,00 59,00 49,00 58,90 53,95 69,00
Konsole Sony Playstation 4 SLIM 1TB czarny 1 298,00 1 298,00 1 349,00 1 198,00 1 198,00 1 248,00
Konsole XBOX ONE 500GB 1 099,99 1 099,99 1 099,99 1 099,99 1 099,99 1 099,99
Perfumy Giorgio Armani Acqua Di Gio Pour Homme woda toaletowa 100 ml 207,85 215,89 215,00 224,80 224,80 224,80
Perfumy Paco Rabanne Invictus woda toaletowa 100ml 207,00 207,00 207,00 225,00 195,00 195,00
Smartfony Smartfon Apple iPhone 5S 16GB Szary 1 345,00 1 279,00 1 345,00 1 199,00 1 199,00 1 199,00
Smartfony APPLE IPHONE X 64GB SREBRNY 4 975,00 4 975,00 4 975,00 4 975,00 4 729,00 4 620,00
Smartfony Smartfon Samsung Galaxy S6 32GB czarny 1 777,00 1 554,00 1 534,00 1 504,00 1 395,00 1 395,00
Smartfony Smartfon Samsung Galaxy S7 32GB Złoty 1 837,00 1 836,80 1 819,00 1 749,00 1 736,80 1 648,00
Smartfony SAMSUNG GALAXY S8 64GB SM-G950 MIDNIGHT BLACK 2 477,00 2 447,00 2 447,00 2 467,00 2 407,00 2 357,00
TV LG 43UJ6307 1 757,00 1 499,00 1 737,00 1 728,98 1 745,00 1 763,00
TV SAMSUNG UE50MU6102 2 269,35 2 199,00 2 177,10 2 129,00 2 126,98 2 095,00
Zegarki Michael Kors RUNAWAY MK5055 491,00 640,00 469,00 530,00 489,00 474,00
Zegarki Timex Retrograde T2N720 425,00 425,00 593,00 480,00 480,00 480,00

Taniejące smartfony

Eksperci Deloitte na podstawie danych Dealavo dokonali porównania cen minimalnych na każdy z 154 produktów. Jedną z kategorii, w której ceny minimalne były sukcesywnie obniżane w okresie na tydzień przed Black Friday do 18 stycznia 2018 r., były smartfony. Co ciekawe, około 30 proc. produktów było najtańszych w analizowanym okresie (do połowy stycznia) w połowie listopada, czyli na tydzień przed Black Friday. Natomiast 42,9 proc. produktów miało najniższe ceny właśnie w okresie wyprzedaży noworocznych. W ubiegłym roku było to 31,4 proc. – Patrząc na zachowania cen w ubiegłym i obecnym roku, ciężko jest dostrzec konkretny wzorzec i stwierdzić dla poszczególnych kategorii, kiedy i jakie produkty warto kupować, żeby nie przepłacić – podsumowuje Krzysztof Boś.