Hasło „poświątecznych wyprzedaży” z roku na rok wykorzystywane jest w komunikacji z klientem przez coraz większą liczbę sklepów. Dotyczy to również sklepów internetowych, które starają się zachęcić klientów atrakcyjnymi ofertami. Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego Barometru Cenowego”, ceny w największych sklepach online z połowy stycznia 2018 roku w porównaniu z cenami z połowy listopada 2017 roku, spadły średnio o 7-8 proc. Analiza ofert 800 podmiotów branży e-commerce przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo pokazała, że wbrew intensywnej komunikacji marketingowej klientom mogło być ciężko znaleźć produkty, które faktycznie były wysoko przecenione. Jedynie w kategorii gry komputerowe ceny niektórych pozycji były obniżone o ponad 50 proc.
Eksperci analizowali w okresie pomiędzy 17 listopada 2017 (tydzień przed Black Friday) a 18 stycznia 2018 roku ceny kategorii produktów, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2017” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane przez nich prezenty dla najbliższych. Po świętach Bożego Narodzenia analiza skupiła się na ogłaszanych przez sprzedawców e-commerce noworocznych wyprzedażach. – Podobnie jak w ubiegłym roku właściciele sklepów online prowadzili bardzo intensywną komunikację marketingową, informującą o obniżkach sięgających nawet 90 proc. Klienci byli przyciągani również ofertami obniżek z okazji ferii czy promocji producenckich. Nasza analiza pokazała, że w większości wypadków były to jedynie zabiegi marketingowe – mówi Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte.
Do badania zostały wybrane najpopularniejsze produkty świąteczne z poniższych kategorii: gry komputerowe, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices oferty konkretnych produktów z tych kategorii zostały wyszukane oraz podłączone do codziennego monitoringu. Łącznie przebadano ponad 150 produktów, które znajdują się w ofercie ponad 800 sklepów online. Ocenie podlegała tylko cena bez jakości serwisu, warunków zwrotu towaru, siły marki sklepu czy kosztów transportu.
Noworoczne obniżki o jeden grosz
Jak wynika z analizy ośmiu sklepów internetowych, które reklamowały się naprawdę dużymi obniżkami (komunikacja obniżek cenowych w okolicach 70 proc.), w ich ofercie w okresie noworocznych wyprzedaży można było znaleźć jedynie pojedyncze produkty, których ceny spadły o więcej niż 50 proc. Najczęściej były to gry komputerowe. – Analizując strony internetowe największych sklepów komunikujących bardzo duże obniżki, nie zaobserwowaliśmy wyraźnych zależności pomiędzy rzeczywistymi ruchami cenowymi a przekazami reklamowymi. W rzeczywistości ciężko było odnaleźć artykuły, które były tak wysoko przecenione jak wynikało to z komunikatów marketingowych – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Z analizy Deloitte i Dealavo wynika, że w porównaniu do 17 listopada ub. r. w połowie stycznia br. ceny w największych sklepach online spadły o około 7-8 proc. Dla porównania w czasie Black Friday obniżki były jeszcze bardziej symboliczne i wynosiły 1-3 proc. Po zestawieniu cen z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday, 39 proc. cen produktów zostało obniżonych (co najmniej o 1 grosz). Sklepy o najszerszym asortymencie obniżały ceny na około 50-60 proc. dostępnych produktów. – To sugeruje, że sklepy rzeczywiście obniżają ceny w trakcie noworocznych wyprzedaży. Widzimy jednak, że sklepy robią to bardzo umiejętnie: reklamami, komunikacją i niskimi cenami na wybrane produkty przyciągają klientów, a ewentualne straty nadrabiają na pozostałych produktach, których obniżki nie dotyczą lub są nieznaczne – mówi Krzysztof Boś, Starszy Konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte.
Minimalne ceny na wybrane produkty w okresie 17 XI 2017 – 18 I 2018 w wybranych dniach (na zielono zaznaczono najniższą cenę minimalną w wybranych dniach z okresu 17 listopada 2017 do 18 stycznia 2018, a na czerwono najwyższą cenę minimalną w wybranych dniach analizowanego okresu).
Kategoria | Produkt | 17 XI 2017 | 24 XI 2017 (BF) | 8 XII 2017 | 22 XII 2017 | 5 I 2018 | 18 I 2018 |
AGD drobne | Lokówka automatyczna Babyliss C 1200E | 298,99 | 298,99 | 259,00 | 259,00 | 299,00 | 299,00 |
AGD drobne | Prostownica Remington Keratin Therapy S8590 | 159,00 | 159,00 | 159,00 | 159,00 | 159,00 | 159,00 |
AGD drobne | Szczoteczka soniczna Philips Sonicare Easy Clean HX6511/50 | 178,89 | 178,99 | 185,00 | 195,00 | 119,99 | 195,00 |
Gry | FIFA 18 – EDYCJA STANDARDOWA (GRA XBOX ONE) | 215,00 | 195,00 | 215,00 | 195,00 | 179,90 | 138,60 |
Gry | STAR WARS: BATTLEFRONT II (GRA PC) | 181,90 | 181,90 | 181,90 | 98,00 | 98,90 | 93,99 |
Gry | Titanfall 2 (PC) | 69,00 | 59,00 | 49,00 | 58,90 | 53,95 | 69,00 |
Konsole | Sony Playstation 4 SLIM 1TB czarny | 1 298,00 | 1 298,00 | 1 349,00 | 1 198,00 | 1 198,00 | 1 248,00 |
Konsole | XBOX ONE 500GB | 1 099,99 | 1 099,99 | 1 099,99 | 1 099,99 | 1 099,99 | 1 099,99 |
Perfumy | Giorgio Armani Acqua Di Gio Pour Homme woda toaletowa 100 ml | 207,85 | 215,89 | 215,00 | 224,80 | 224,80 | 224,80 |
Perfumy | Paco Rabanne Invictus woda toaletowa 100ml | 207,00 | 207,00 | 207,00 | 225,00 | 195,00 | 195,00 |
Smartfony | Smartfon Apple iPhone 5S 16GB Szary | 1 345,00 | 1 279,00 | 1 345,00 | 1 199,00 | 1 199,00 | 1 199,00 |
Smartfony | APPLE IPHONE X 64GB SREBRNY | 4 975,00 | 4 975,00 | 4 975,00 | 4 975,00 | 4 729,00 | 4 620,00 |
Smartfony | Smartfon Samsung Galaxy S6 32GB czarny | 1 777,00 | 1 554,00 | 1 534,00 | 1 504,00 | 1 395,00 | 1 395,00 |
Smartfony | Smartfon Samsung Galaxy S7 32GB Złoty | 1 837,00 | 1 836,80 | 1 819,00 | 1 749,00 | 1 736,80 | 1 648,00 |
Smartfony | SAMSUNG GALAXY S8 64GB SM-G950 MIDNIGHT BLACK | 2 477,00 | 2 447,00 | 2 447,00 | 2 467,00 | 2 407,00 | 2 357,00 |
TV | LG 43UJ6307 | 1 757,00 | 1 499,00 | 1 737,00 | 1 728,98 | 1 745,00 | 1 763,00 |
TV | SAMSUNG UE50MU6102 | 2 269,35 | 2 199,00 | 2 177,10 | 2 129,00 | 2 126,98 | 2 095,00 |
Zegarki | Michael Kors RUNAWAY MK5055 | 491,00 | 640,00 | 469,00 | 530,00 | 489,00 | 474,00 |
Zegarki | Timex Retrograde T2N720 | 425,00 | 425,00 | 593,00 | 480,00 | 480,00 | 480,00 |
Taniejące smartfony
Eksperci Deloitte na podstawie danych Dealavo dokonali porównania cen minimalnych na każdy z 154 produktów. Jedną z kategorii, w której ceny minimalne były sukcesywnie obniżane w okresie na tydzień przed Black Friday do 18 stycznia 2018 r., były smartfony. Co ciekawe, około 30 proc. produktów było najtańszych w analizowanym okresie (do połowy stycznia) w połowie listopada, czyli na tydzień przed Black Friday. Natomiast 42,9 proc. produktów miało najniższe ceny właśnie w okresie wyprzedaży noworocznych. W ubiegłym roku było to 31,4 proc. – Patrząc na zachowania cen w ubiegłym i obecnym roku, ciężko jest dostrzec konkretny wzorzec i stwierdzić dla poszczególnych kategorii, kiedy i jakie produkty warto kupować, żeby nie przepłacić – podsumowuje Krzysztof Boś.