TIM SA zwiększa sprzedaż przez sklep internetowy. E-commerce ma być głównym kanałem sprzedaży firmy

Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA
Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA
Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA
Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA

E-commerce staje się coraz ważniejszą częścią polskiego handlu detalicznego i hurtowego. Spółka TIM, do której należy sieć sklepów elektrotechnicznych, w ciągu roku zwiększyła sprzedaż przez ten kanał z 55 do 62 proc. ogółu obrotów.

Spółka inwestuje w rozwój wirtualnego sklepu. Właśnie uruchomiła wersję mobilną na iPhone, która uzupełniła już istniejącą dla telefonów z systemem Android. TIM deklaruje, że w tym roku wyda na sam rozwój platformy, bez aplikacji, kolejne 2 mln zł.

– Rok temu w I kw. udział sprzedaży przez sklep internetowy stanowił prawie 55 proc. mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA. – W I kw. tego roku udział sprzedaży przez sklep stanowił 62 proc., czyli widać tu zdecydowane przesunięcie się zakupów w stronę e-commerce i ten proces będzie postępował cały czas. To jest kanał sprzedaży, na który stawiamy. Oczywiście nie zapominamy o pozostałych. Stosujemy model hybrydowy czy multikanałowy, czyli oczywiście sprzedaż przez internet, ale zamówienia można składać również, wysyłając e-mail, dzwoniąc czy udając się do biura handlowego.

TIM jest dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych. Od 2011 roku prowadzi też szkolenia elektrotechniczne. Spółka chwali się, że w grudniu ub.r. 80 proc. sprzedaży dokonało się przez internet. Dostarcza produkty od stu polskich i zagranicznych producentów i dystrybutorów.

Mamy dostawców, których 98 proc. albo 99 proc. produktów sprzedaje się tylko przez kanał e-commerce, to już o czymś świadczy – podkreśla Krzysztof Folta. – U wszystkich dostawców, którzy są związani z instalacjami, czyli cały osprzęt elektryczny, instalacje, sprzedaż przez internet stanowi ponad 85 proc. całej sprzedaży. Czyli dużo więcej niż nasza średnia, bo ta wynosi 62 proc. Czyli wszystko, co jest związane z wyposażeniem mieszkań, domów, z galanterią to głównie internet.

TIM uruchomił dla klientów dwa portale, za pomocą których oferuje swoje towary. Jeden to zamknięty portal hurtowy, drugi – detaliczny portal otwarty, ogólnodostępny, bez konieczności logowania się przez klienta

 Nagle pojawiły się transparentne ceny na rynku – zwraca uwagę prezes zarządu TIM. – Nasi klienci mogą porównać ceny w naszym portalu otwartym z ceną u konkurencji. Oczywiście, ceny na rynku otwartym są cenami skierowanymi do klienta finalnego, który kupuje na własne potrzeby i one oczywiście są wyższe niż ceny proponowane naszym partnerom biznesowym. Ale już samo pokazanie tych cen w portalu otwartym zrobiło duże wrażenie na naszych konkurentach. Po prostu pojawiła się transparentność cen i warunków handlowych.

Przychody TIM SA w I kwartale przekraczały 123 mln zł i były o ponad 20 mln wyższe niż przed rokiem. Zysk netto spółka miała symboliczny, sięgający ćwierć miliona zł. Rok temu firma wykazywała jednak po I kwartale ponad 5 mln zł strat, i jak podkreśla prezes spółki Krzysztof Folta, teraz, po raz pierwszy od 2011 roku mogła wykazać zysk w I kwartale.

Na razie nie mamy planów eksportowych, musimy się skupić na Polsce, bo tu jest co robić. Mamy w tej chwili, jak podał miesięcznik „Elektrosystemy”, tylko 6,1 proc. udziału w rynku. Pierwsze cztery firmy mają mniej niż 20 proc.,więc jest co robić w Polsce i skupimy się na razie na kraju.