W wakacje rekordowa sprzedaż samochodów osobowych w Polsce i Europie

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że salony samochodowe w Unii Europejskiej miały pracowite wakacje. Sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła zarówno w lipcu jak i sierpniu, odpowiednio o 9,5% i 11% r/r. W Polsce było jeszcze lepiej – liczba rejestracji nowych osobówek w miesiącach wakacyjnych była najwyższa od kilkunastu lat (+16% w lipcu i +18% r/r w sierpniu). Przedstawiciele Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, podkreślają, że ścieżkę wzrostów utrzymujemy dzięki zakupom firmowym. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane.

W lipcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 29 654 nowych samochodów osobowych, czyli aż o 16% więcej niż w tym samym miesiącu 2014 r. Natomiast w sierpniu Polacy zarejestrowali 23 559 osobówek (+17,8% r/r). To w sumie daje 230 985 samochodów osobowych  zarejestrowanych od początku roku., co oznacza 4,3% dynamikę rok do roku[1]. – Tegoroczne wakacje, podobnie jak te w ubiegłym roku, okazały się pracowite dla salonów samochodowych. Zarówno w lipcu, jak i sierpniu odnotowaliśmy rekordowe wzrosty w porównaniu do wyników z kilku  ostatnich lat. To cieszy, jednak musimy wziąć pod uwagę, że ten optymizm zawdzięczamy przede wszystkim firmom. Ich udział w zakupach oscylował na poziomie 70%, podczas gdy klienci indywidualni korzystali z wakacji i zdecydowanie rzadziej myśleli o zakupie nowego samochodu – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Europa rośnie nieprzerwanie od dwóch lat

Na europejskim rynku samochodów osobowych w wakacje utrzymywał się wzrostowy trend rozpoczęty dwa lata temu. Sierpień był dwudziestym czwartym miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż samochodów osobowych w UE odnotowała wzrost. Europejczycy kupili niemal 745 tys. nowych osobówek, czyli o ponad 11% r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Lipiec, jak to bywa najczęściej, był zdecydowanie lepszy – producenci sprzedali ponad 1,1 mln aut osobowych (+9,5% r/r). Łącznie, po ośmiu miesiącach w UE zarejestrowano ponad 9 mln aut, co daje 8,6% dynamikę r/r.[2] – Sytuacja na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie jest bardzo stabilna. Obserwujemy comiesięczne wzrosty na największych rynkach takich jak Niemcy, Wielka  Brytania czy Francja, ale także w Hiszpanii i Włoszech. Pozytywną perspektywę sprzedaży samochodów w kolejnych miesiącach potwierdza również fakt obecnej wysokiej produkcji wśród producentów samochodowych oraz sektora poddostawczego, który realizuje złożone w salonach zamówienia. Oczywiście przekłada się to również na ilość zleceń kontroli jakości, które otrzymujemy z tych fabryk – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

Od stycznia do sierpnia najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów
w Niemczech (2,1 mln; +5,6 r/r). Na drugim miejscu znalazła się fenomenalna Wielka Brytania z 1,6 mln zarejestrowanych osobówek (+6,7% r/r), która od czterdziestu dwóch miesięcy z rzędu odnotowuje wzrosty. Trzecie miejsce przypadło Francji (1,3 mln; +5,9% r/r).

W Polsce nadal liderem Skoda, w UE Volkswagen

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce była Skoda, za nią uplasowali się Toyota i Volkswagen. Numerem jeden wśród modeli pozostaje Oktavia. W Europie nadal najlepiej radzi sobie marka Volkswagen
z ponad 1 mln sprzedanych aut.

2015 rok zakończymy w Polsce na plusie

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, uważa, że rekordowe wyniki sprzedaży w miesiącach wakacyjnych pozwalają z optymizmem patrzeć na wrzesień i ostatni kwartał tego roku. – Liczba 340-350 tys. rejestracji nowych osobówek w tym roku, co da nam ok. 4-7% wzrost r/r, wydaje się jak najbardziej realna. Pomocne w osiągnięciu tego wyniku z pewnością są spadające ceny paliwa, możliwość odliczania VAT-u od paliwa wśród przedsiębiorców oraz uruchamiane przez dilerów samochodowych już od września wyprzedaże roczników. Nadal jednak uważam, że zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, potrzebują wsparcia od rządu, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji – ocenia przedstawiciel Exact Systems.

[1] Na podstawie danych PZPM: http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Sierpien-2015r

[2] Dane ACEA obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, poza Maltą

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Wiadomości

Branża motoryzacyjna pozytywnie o planie KE, ale apeluje o równowagę technologiczną

5 marca 2025 roku na stronie Komisji Europejskiej pojawił...

Wyprzedaż rocznika – samochody premium. Analiza rynku

Początek roku oznacza wyprzedaże rocznika, a zatem mamy dobry...

Rynek opon wraca na ścieżkę wzrostu. Eksperci komentują wyniki za 2024 rok

W 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów...

Rejestracje samochodów elektrycznych w styczniu 2025 roku wzrosły o 11% r/r

Według danych z końca stycznia 2025 r., w Polsce...

92% kierowców samochodów elektrycznych nie wróci do spalinówek

92% kierowców samochodów elektrycznych na świecie i 85%...

Chińska rewolucja cenowa. Zmiany na rynku motoryzacyjnym

Chińskich samochodów drastycznie przybywa i przyciągają one głównie swoją...

Rynek wynajmu długoterminowego aut urósł w Polsce o 8,5% w 2024 roku

Dane na koniec 2024 roku potwierdziły wcześniejsze, wstępne prognozy,...

Branża motoryzacyjna krytykuje nowy program dofinansowań do elektryków „NaszEauto”

Ogłoszony niedawno nowy program dofinansowań do pojazdów elektrycznych „NaszEauto”...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie