Wiceprezes Beyond.pl o zaletach outsourcingu IT

Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl
Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl

Dostęp do specjalistycznej wiedzy, podniesienie efektywności w zarządzaniu, poprawę procesów biznesowych, oszczędności finansowe… – to jedne z wiodących celów dzisiejszych przedsiębiorstw. Jak je osiągnąć w działaniach IT, które w coraz większym stopniu będą rzutować na sukces całych firm?

Infografika: Outsourcing IT 2016 - Beyond.pl
Infografika: Outsourcing IT 2016 – Beyond.pl

„Jeśli nie masz pojęcia o diamentach, poznaj jubilera” – powiedział kiedyś Warren Buffett. Ten cytat bardzo dobrze oddaje ideę outsourcingu IT. Diamentem są w tym przypadku nowoczesne technologiczne rozwiązania, a jubilerem zewnętrzne podmioty. Rynek usług outsourcingowych i związane z tym zagadnieniem potrzeby przedsiębiorstw, stale nabierają znaczenia. Z ankiety przeprowadzonej przez Pierre Audoin Consultants wynika, że już 45 proc. menedżerów w Polsce korzysta ze wsparcia zewnętrznych firm informatycznych lub wynajmu kadry inżynierskiej. Zarządzanie infrastrukturą, bezpieczeństwo zachowania dostępności zasobów IT, cloud computing, zapewnienie bezawaryjnego działania sprzętu i jego dzierżawa, utrzymanie systemów informatycznych – to tylko kilka przykładów usług IT, które możemy oddać po opiekę zewnętrznego dostawcy.

Stwórz przewagę konkurencyjną i poprawiaj wydajność

Nie da się ukryć, że obecnie każde przedsiębiorstwo prędzej czy później stanie przed decyzją czy postawić na szeroko pojęty outsourcing usług IT. Posiadając własny zespół specjalistów należy liczyć się z takimi kosztami jak: wynagrodzenia, dodatkowe szkolenia, czy konieczność inwestowania środków w zakup i utrzymanie zaawansowanego sprzętu oraz serwerów. Jednak minimalizacja wydatków związanych z utrzymaniem działu technicznego to nie tylko cięcie kosztów i etatów. To również optymalne wykorzystanie specjalistów do stworzenia przewag konkurencyjnych i poprawa wydajności w firmie. Według IBM zastosowanie rozwiązań chmury obliczeniowej zwiększyło efektywność biznesową u 55% respondentów, a u 49% – mobilność swoich pracowników. A do tego nawet o 80% mogą spaść koszty korzystania z 1 tys. serwerów (Microsoft).

Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl
Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl

W czasach powszechnej cyfryzacji technologicznej istotne staje się korzystanie z najnowocześniejszych dostępnych rozwiązań. Biznes oczekuje już nie tylko dynamicznego skalowania, ale również szybkiego reagowania, dostępności oraz elastyczności usług. Nie podlega dyskusji, że inwestycja w stabilną i nowoczesną infrastrukturę w celu zapewnienia odpowiedniej wydajności dla wszystkich aplikacji i mechanizmów jest dzisiaj koniecznością – przekonuje Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl.

Nowoczesna infrastruktura i jej koszty utrzymania

Budowa np. własnego centrum danych to bardzo duża inwestycja, która może być obarczona sporym ryzykiem. Szacuje się, że koszt powstania tego typu obiektu w Polsce może, w zależności od standardu, przekroczyć nawet 50 tys. zł za m2. Do tego musimy doliczyć koszty utrzymania zespołu specjalistów.

W przypadku budowy własnego data center obiekt musi spełniać szereg wymogów dotyczących takich aspektów jak: zasilanie, lokalizacja oraz łączność. Natomiast decydując się na outsourcing, przedsiębiorca już na samym początku współpracy ustala miesięczne koszty jakie będzie ponosić, a do tego od razu otrzymuje dostęp do już przygotowanej infrastruktury. Nie musi zatem podejmować dodatkowych wydatków, które są związane z kosztami konserwacji, przystosowaniem pomieszczeń czy zakupem nowoczesnego sprzętu – tłumaczy Łukasz Polak.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Dane przechowywane w profesjonalnym Centrum Danych są znacznie bardziej bezpieczne niż na serwerze firmowym i to zarówno w aspekcie fizycznym (pożar, awaria), wirtualnym (ataki hakerów), jak i prawnym (np. tajemnica handlowa czy próby pozyskania danych przez instytucje trzecie).

Wielowarstwowa kontrola dostępu, monitoring 24/7/365; chroniona strefa dostaw wraz z magazynem, pracownicy ochrony monitorujący obiekt, śluzy dostępowe, ochrona przeciwpożarowa – to tylko namiastka bezpieczeństwa jaką gwarantuje dostawca usług IT. Głównymi elementem bezpieczeństwa jest specjalnie zaprojektowana i wybudowana infrastruktura Data Center. Redundantne zasilanie, systemy chłodzenia, dostęp do wielu dostawców telekomunikacyjnych oraz dedykowany system przeciwpożarowy – to części główne bezpieczeństwa, które dają klientom gwarancję ciągłości działania i utrzymania procesów biznesowych.

Outsourcing IT w Polsce choć rośnie na popularności cały czas posiada jeszcze spore rezerwy. Przedsiębiorstwa często nie zdają sobie sprawy z faktu, że firmy outsourcingowe pozwalają na zyskanie znacznych oszczędności przy jednoczesnym wykorzystaniu profesjonalnych zasobów IT, które podnoszą standardy pracy. Co ważne, nad wszystkim czuwają specjaliści, którzy zapewniają ciągłość pracy i dostęp do nowoczesnej infrastruktury w każdym momencie. Dotyczy to zarówno małych, dopiero co zaczynających startupów, jak i największych graczy na rynku.