Jak wybrać lokal usługowy lub biuro dla firmy?

biuro (2)

Wybór właściwego lokalu usługowego lub siedziby firmy to jeden z najważniejszych dylematów, jakie czekają przedsiębiorcę. Od lokalizacji, rodzaju i wielkości i kosztów utrzymania pomieszczenia, może zależeć bardzo wiele. Jak wybrać odpowiedni lokal dla swojego biznesu i czym kierować się przy wyborze miejsca na siedzibę firmy? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Wybór lokalu usługowego

Planując otwarcie sklepu, restauracji, hotelu czy innego lokalu usługowego, warto uwzględnić kilka istotnych czynników. Najważniejsze z nich to m.in.:

  • dobra lokalizacja – im więcej ludzi zamieszkuje lub odwiedza dany teren, tym wiesza szansa na nasz sukces. Nieprzypadkowo, tak wiele sklepów i lokali usługowych zlokalizowanych jest w centrum miast, nawet pomimo wyższych cen opłat. Przykład: Lokale użytkowe – Warszawa. Odpowiednia lokalizacja może sprawić, że wyższe nakłady na utrzymanie obiektu zwrócą się z nawiązką. Istotnym czynnikiem jest także odpowiednia ilość miejsc parkingowych,
  • bliskość konkurencji – wbrew pozorom, lokalizacja blisko konkurencji może być strzałem w dziesiątkę. Klienci lubią mieć kilka lokali o podobnym asortymencie blisko siebie. W ten sposób mogą porównywać oferty i wybierać produkty lub usługi tam, gdzie stosunek ceny do jakości jest ich zdaniem najlepszy,
  • obecność przedsiębiorstw oferujących usługi komplementarne – wielu klientów dokonuje zakupów kompleksowo. Dlatego warto sprawdzić, czy w najbliższej okolicy znajdują się lokale oferujące asortyment z podobnych branż co nasza, gdyż w ten sposób rosną również nasze szanse na sprzedaż produktów lub usług. Przykład: piekarnia blisko cukierni.
  • powierzchnia i rozkład pomieszczeń w lokalu – warto sprawdzić, czy rozkład i wymiary poszczególnych pomieszczeń odpowiadają naszym indywidualnym potrzebom, np. czy w przypadku restauracji będzie wystarczająco dużo miejsca na salę dla gości, kuchnię itp.

Wybór biura

Wybierając pomieszczenie na siedzibę firmy, musimy zwrócić uwagę na nieco inne czynniki. Ważne jest, by nasza lokalizacja była dobrze skomunikowana z głównymi dzielnicami w mieście, gdyż ułatwi to dojazd naszym pracownikom i klientom. Przykład: wynajem biur Warszawa. Jeśli na terenie miasta działa specjalnie wydzielona strefa ekonomiczna, oferująca niższe podatki i opłaty dla przedsiębiorców, warto na jej terenie założyć siedzibę firmy, gdyż pomoże to optymalizować koszty prowadzenia działalności. Przedsiębiorcy myślą długofalowo – dlatego warto mieć pewność, że budynek, w którym wynajmujemy lokal, nie zostanie za kilka lat sprzedany lub wyburzony. Czynniki wymieniane w przypadku lokali usługowych, takie np. liczba miejsc parkingowych również warto wziąć pod uwagę. Ciekawą alternatywę stanowi dla firmy biuro serwisowane.

Mimo że powyższe przykłady odnoszą się do warszawskiego rynku nieruchomości, zasada jest identyczna również w pozostałych regionach naszego kraju. Niezależnie, czy otwieramy firmę w dużym mieście, czy na prowincji, warto uwzględnić lokalne czynniki i uwarunkowania, gdyż potrzeby klientów w zakresie lokalizacji i komfortowej obsługi są podobne, niezależnie od miejsca zamieszkania.