Zwiększenie sprzedaży w sklepie – skuteczne porady

e-commerce sklep internetowy

Okazuje się, że to nie cena jest głównym czynnikiem wpływającym na sprzedaż. Użyteczność strony, przebieg procesu zakupowego, sposób w jaki klient trafił do sklepu internetowego – to oddziałuje na sprzedaż i jej rozmiar. Nawet z pozoru niewielkie ulepszenia strony są w stanie podnieść ruch, konwersję i sprzedaż. 

Strona sklepu internetowego

Zacznijmy od sklepu internetowego, który nie tylko powinien umożliwiać zakupy, ale płynnie prowadzić do ostatniego etapu zachodzącego na stronie, czyli kupna. Oczywiście sprzedaż nie kończy się wraz z otrzymaniem produktu, ale trwa nadal. Klient może wystawić opinię, polecić innym sklep, wrócić na zakupy. Może, ale nie musi. Dlatego właściciele powinni zrobić wszystko, by konsekwencją pierwszej transakcji były kolejne. Skupmy się na tym, co ułatwia klientom korzystanie ze strony sklepu. Na zwiększenie sprzedaży w sklepie wpływa:

  • wyszukiwarka produktów i autouzupełnianie – pozwala na łatwe odnajdywanie produktów,
  • filtrowanie produktów – dzięki tej funkcji użytkownik precyzyjnie określa tego, czego szuka i dostaje wyniki odpowiadające zaznaczonym opcjom,
  • nawigacja (breadcrumbs) – użytkownik dzięki nawigacji jest w stanie zlokalizować swoje położenie w sklepie, od produktu poprzez podkategorie i kategorie do strony głównej,
  • opis produktu i dostępność towaru – klient otrzymuje wszystkie informacje o produkcie w jednym miejscu,
  • zdjęcia – grafika powinna być wysokiej jakości, pokazywać produkt w różnych ujęciach i odzwierciedlać faktyczny wygląd towaru,
  • formularz kontaktowy – komunikacja ze sklepem ułatwia podjęcie decyzji i rozwiewa ewentualne wątpliwości, ale pod warunkiem, że obsługa odpowie sprawnie,
  • treści – jeśli sprzedajesz produkty, które wymagają więcej informacji, niż te zwarte w opisie, warto zainwestować w tworzenie treści, np. na blogu,
  • CTA – użytkownik w każdym momencie powinien mieć możliwość skorzystania z oferty, w czym pomoże zamieszczanie „call to action” na stronie sklepu (np. „kup teraz”).

Proces sprzedaży

Proces sprzedaży ma być ciągiem zdarzeń, które szybko zaprowadzą klienta do transakcji. Aby etap koszyka zakupowego zakończył się płatnością, powinniśmy wyeliminować wszystkie możliwe przeszkody. Jest kilka sposobów na porzucone koszyki, np. możliwość zapłaty w innym terminie lub na raty, czyli tzw. odroczone płatności. Klienci lubią mieć wybór w kwestii dostawy i formy płatności, więc dobrze, żeby było ich kilka. Pomimo najlepszego zdjęcia i opisu, może darzyć się, że produkt nie spełni oczekiwań. Darmowy zwrot (również dostawa) jest jednym z rozwiązań, dzięki którym klient decyduje się na zamówienie. Jeszcze przed płatnością klient powinien otrzymać podsumowanie, mieć możliwość rejestracji konta, widzieć dane kontaktowe do sklepu.

Mimo, że cały proces zachodzi online, a więc konsumenci nie mają bezpośredniej styczności z obsługą sklepu, miejmy na uwadze, że kontakt jest nie mniej ważny. Komunikacja pracowników sklepu z klientami wpływa na sprzedaż i to co, dzieje się długo po niej.

Zwiększenie sprzedaży w sklepie – sposoby

Jeśli mamy sklep, który spełnia oczekiwania użytkowników, a proces sprzedaży nie sprawia klientom problemów – wręcz przeciwnie, czyni kupowanie szybkim, możemy skupić się na innych sposobach.

Zwiększenie sprzedaży w sklepie można uzyskać również dzięki wdrożeniu:

  • cross-sellingu (propozycja produktu uzupełniającego) i up-sellingu (propozycja droższego produktu),
  • remarketingu (oferowanie produktów osobom, które miały kontakt ze sklepem),
  • specjalnych ofert w ramach newslettera,
  • chatbota na stronie sklepu i Facebooku,
  • Google Merchant Center (przesyłanie informacji o sklepie i produktach do Google),
  • reklamy Google Ads i w social media (Facebook Ads, Instagram Ads itp.),
  • pozycjonowania w wyszukiwarce,
  • powiadomienia push i web push (komunikaty w przeglądarce i aplikacji),
  • marketingu afiliacyjnego (programy partnerskie),
  • sprzedaży na marketplace,
  • certyfikatu SSL (szyfrowanie danych),
  • programu lojalnościowego,
  • poprzez dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych.