Płatności mobilne coraz bardziej popularne

ceo (3)

„Płatności mobilne stają się coraz bardziej popularnym i powszechnym sposobem finansowania usług z wielu segmentów rynku. Kojarzą się z wygodą i oszczędnością czasu. Płacąc telefonem nie trzeba martwić się o gotówkę na parking, bilet komunikacji miejskiej czy też płatność za taksówkę. Korzystanie z tego typu rozwiązań wpisuje się w naturalną potrzebę dzisiejszego społeczeństwa, które chce jak najefektywniej wykorzystywać technologiczne rozwiązania upraszczając sobie przy tym codzienne życie” – mówi Krzysztof Pawlicki, dyrektor rozwoju firmy CallPay, oferującej usługi płatności za pomocą krótkich połączeń głosowych.

Jeszcze parę lat temu płatności mobilne z wykorzystaniem telefonu komórkowego stanowiły ciekawostkę technologiczną. Obecnie ich potencjał dostrzega wielu graczy rynków finansowych, dzięki czemu możliwe jest wdrażanie tej formy płatności na kolejnych płaszczyznach. – „Wciąż najbardziej popularne w Polsce jest płacenie telefonem za usługi komunikacyjne. Jednak zapotrzebowanie rynku jest znacznie większe i dlatego też w najbliższym okresie płatności mobilne powinny z sukcesem rozprzestrzenić się także w internecie oraz wejść do stacjonarnych sklepów. Nadal za pomocą komórki płacić będziemy głównie za drobne zakupy, których np. ze względu na zbyt niski koszt, nie możemy uregulować za pomocą karty płatniczej. Jednak stopniowo wartość jednorazowych płatności mobilnych powinna wzrastać” – tłumaczy Krzysztof Pawlicki.

Wraz ze wzrostem popularności płatności w obrębie sieci GSM, z czasem zaczną rozwijać się również kolejne technologie umożliwiające płacenie za pośrednictwem telefonu. Obecnie możemy wyróżnić dwa główne kierunki odróżniające się zastosowanymi systemami. Z jednej strony mamy do czynienia z technologią zbliżeniową (NFC), gdzie do transakcji niezbędne jest zainstalowanie specjalnego terminala płatniczego po stronie sprzedawcy oraz odpowiadającego modułu (np. zintegrowanego z kartą sim czy kartą pamięci lub nawet w formie naklejki) instalowanego w telefonie klienta. Drugi schemat jest mniej wymagający technologicznie i opiera się na operatorach pośredniczących w dokonaniu płatności pomiędzy klientem, a sprzedającym. – „W tym modelu możliwe jest dokonywanie płatności za pomocą każdego telefonu komórkowego, działającego w każdej sieci GSM. Transakcja jest realizowana poprzez wykonanie połączenia głosowego. Numer, na który wykonywane jest połączenie określa danego usługodawcę/sprzedawcę lub dany produkt. Połączenie trwa ok. 5 sekund. Istnieje również możliwość dokonywania płatności przez specjalnie przygotowane aplikacje mobilne. Wydłuża to jednak proces zakupu i wymaga większego zaangażowania ze strony klienta. Często też takie rozwiązania są niedostępne dla posiadaczy starszych modeli telefonów komórkowych, na których niemożliwe jest zainstalowanie aplikacji” – mówi Krzysztof Pawlicki.

Coraz większa popularyzacja płatności mobilnych to kwestia czasu. W ciągu najbliższych lat klienci, jak również przedsiębiorcy zdecydują, czy jedno ze stosowanych rozwiązań technologicznych zdominuje rynek, czy też gałęzie te będą rozwijać się równolegle.