40 proc. kierowniczych stanowisk zajmują kobiety. Wciąż jednak ich wynagrodzenia są o 1/5 niższe niż mężczyzn

0

W Polsce odsetek kobiet na najwyższych, kierowniczych stanowiskach sięga już 40 proc. – pokazały tegoroczne badania Grant Thornton. Choć sytuacja się poprawia, kobietom na rynku pracy wciąż jest trudniej ze względu na pełnione role społeczne, obowiązki rodzinne i stereotypy. Luka płacowa w zarobkach kobiet i mężczyzn sięga w Polsce blisko 20 proc., a z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że kobiety ponaddwukrotnie częściej pracują w niepełnym wymiarze czasu pracy. Szansą – coraz częściej wykorzystywaną przez kobiety – jest własny biznes.

– Ciągle jeszcze są szklane sufity. Dane statystyczne jasno pokazują, że kobiety w dalszym ciągu mają problem, żeby uzyskać awans. Mamy bardzo pracowite, zaradne i mądre kobiety na bardzo wysokich stanowiskach, ale ten problem dotyczy średniej, gdzie przebić się przez męski świat jest bardzo trudno. Czasami – niezależnie od tego, jak ciężko pracujemy i jak bardzo dbamy o swój rozwój – w określonym środowisku jesteśmy skazane na to, że nie będziemy awansować. Dlatego zawsze polecam otworzyć swój własny biznes, by udowodnić światu, że też potrafimy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Rogozińska, międzynarodowy ekspert z zakresu komunikacji międzykulturowej i etyki w biznesie.

Z badania „Women in Business 2017”, które opracowała firma audytorsko-doradcza Grant Thornton, wynika, że w Polsce odsetek kobiet zajmujących kierownicze stanowiska (zarządy, szefowie pionów) rośnie z roku na rok i wynosi już 40 proc. Choć nadal 13 proc. polskich dużych i średnich firm nie ma w zarządzie ani jednej kobiety, to i tak Polska wyprzedza pod tym względem Niemcy czy Japonię, gdzie kobieta na kierowniczym stanowisku jest rzadkością. Na świecie i w krajach Unii Europejskiej średni odsetek kobiet na szczeblu kierowniczym wciąż oscyluje w okolicach 25 proc. Polska wypada na tym tle zaskakująco dobrze.

– Rzeczywiście, kobiety stają się dużo bardziej przedsiębiorcze, aktywniejsze. Widać, że faktycznie sobie radzą, przebijają szklane sufity, jest dużo lepiej. Natomiast gdy wychodzimy na polskie ulice albo wyjeżdżamy z dużych miast, widzimy, że kobiety są zblokowane. Wciąż mamy jeszcze w Polsce wiele szklanych sufitów – powiedziała Agnieszka Zydroń, dziennikarka i felietonistka, podczas ubiegłotygodniowego VIII Polish Businesswoman Congress w Warszawie.

Czytaj również:  Czynniki budujące cenę na rynku poligraficznym

Choć sytuacja kobiet się poprawia, statystyki pokazują też ogromne dysproporcje w zależności od branży. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że z około siedem milionów pracowników zatrudnionych w sektorze ICT tylko 30 proc. to kobiety, które są niedostatecznie reprezentowane zwłaszcza wśród kadry zarządzającej – zaledwie 19 proc. pracowników branży ICT ma kobietę za szefa.

Badania Microsoftu pokazują, że 60 proc. kobiet boi się nierówności czekających na nie na rynku pracy w sektorze technologicznym. Natomiast z ubiegłorocznego raportu koncernu kosmetycznego L’Oreal („Piękne umysły – rola kobiet w świecie nauki” 2016) wynika, że kobiety zajmują zaledwie ok. 10 proc. najwyższych stanowisk akademickich w UE i 11 proc. najwyższych stopniem naukowców. W ciągu dwóch minionych dekad liczba kobiet naukowców wzrosła zaledwie o 3 pkt proc.