9 narzędzi budowania lejka sprzedażowego

marketing

Wiele firm ma problem z generowaniem leadów, ale to nic nowego. Przyciąganie klientów zawsze było wyzwaniem. Dobra wiadomość jest taka, że dzięki najnowszym technologiom marketingowym mamy więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej. Pozyskiwanie większej liczby potencjalnych klientów zaczyna się od poznania narzędzi, które można wykorzystać i sposobu ich zastosowania.

Wyszukiwarka Google

Google jest cennym narzędziem marketingowym. Ma ogromny potencjał. Większość kampanii marketingowych rozpoczyna się od bezpłatnego wyszukiwania. Zasadniczo chodzi o SEO, ale w Google dostępne są różne narzędzia, które można wykorzystać do generowania ruchu i nawiązywania relacji z klientami.

  • Wyszukiwarka Google: użytkownicy w Google praktycznie wszystkiego, produktów, usług, odpowiedzi na nurtujące ich pytania.  Wpisują słowa kluczowe, a w odpowiedzi otrzymują linki do stron. Już na poziomie wyszukiwarki odpowiednim opisem musimy zachęcić potencjalnego klienta do wybrania naszej strony. W tym miejscu rozpoczyna się już walka o klienta.
  • Mapy Google: wyszukiwania lokalne stały się ogromnie ważne w mobilnym świecie. Jest to kluczowy kanał generowania potencjalnych klientów dla lokalnych firm.
  • Opinie Google: opinie klientów pozostawione w Google, mogą być wyświetlane w Mapach Google oraz wynikach wyszukiwania. Mają szczególne znaczenie w przypadku firm lokalnych, np. restauracji.

Obecnie generowanie potencjalnych klientów z Google znacznie wykracza poza tradycyjne SEO. Musimy znać wszystkie dostępne produkty Google, aby móc je wykorzystać w naszej strategii.

Wyszukiwarka Google jest często pierwszy etapem budowania lejka sprzedażowego.

Reklamy Google

Google jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o reklamy. To najpopularniejszy kanał do wyszukiwania informacji w naszym kraju. Jeśli wybierzemy właściwe słowa kluczowe, będziemy mogli dotrzeć do osób, dokładnie w momencie gdy szukają naszych produktów lub usług.

Reklamy Google to jednak nie tylko reklama w wyszukiwarce, ale całej sieci reklamowej. Sieć reklamowa Google dociera do prawie 95% użytkowników Internetu w Polsce – jest to ponad 25,5 mln użytkowników. Obejmuje ona serwisy takie jak Gmail czy YouTube i dodatkowo wszystkie witryny partnerskie jak Interia czy Onet.

Reklamy Google Ads umożliwiają nam również stosowanie remarketingu, czyli ponowne docieranie do osób, które już były na naszej stronie lub wykonały jakieś działania (np. dodały produkt do koszyka, ale nie przeszły do kasy) i ponowne zaprezentowanie im oferty.

Reklamy Google mogą zatem generować leady, które po raz pierwszy stykają się z marką oraz pomagać nam docierać do klientów po raz kolejny i  generować leady, które przesuną się w dół naszego lejka – ostatecznie zostając klientami.

Media społecznościowe

Trzecim kluczowym czynnikiem dla potencjalnych klientów na szczycie ścieżki sprzedaży są media społecznościowe (wyszukiwarki i portale społecznościowe to zdecydowanie dwa największe kanały organicznego ruchu polecającego).

Po pierwsze, musimy wiedzieć, które media społecznościowe są najważniejsze dla Twojej marki i docelowych odbiorców. Warto rozpocząć od stworzenia persony klienta, a następnie przeanalizować statystyki social mediów i wybrać ten kanał, w którego korzysta nasz docelowy klient. W przypadku branż B2B obok popularnego Facebooka, warto zaistnieć na kanale LinkedIn. Promując produkty dla nastolatków dobrym rozwiązaniem jest Instagram.

Media społecznościowe świetnie współgrają z innymi formami marketingu. W zależności od branży mogą zostać wykorzystane na różnych etapach lejka.

Narzędzia do automatyzacji

Jeśli chcemy zmaksymalizować pozyskiwanie klientów, dzięki platformom społecznościowym, będziemy potrzebować narzędzi do automatyzacji, np. Buffer lub Hootsuite. Narzędzia te umożliwią nam zaplanowanie postów w przód i pilnowanie harmonogramów. Możemy również analizować statystyki wyświetleń i wyciągać wnioski.

Gdy już wiemy, kiedy nasze posty są najbardziej skuteczne, skorzystajmy z tych informacji, aby zwiększyć zaangażowanie potencjalnych klientów w reklamę społeczną. Możemy zaplanować wyświetlanie reklam w najbardziej istotnych momentach.

Reklamy na Facebooku

Facebook Ads to bardzo rozbudowane narzędzie do tworzenia reklamy, dystrybucji i optymalizacji na Facebooku. Podstawowym założeniem Facebook Ads jest tzw. targetowanie. To my określamy osoby, do których trafia nasza reklama. Na podstawie naszych kryteriów Facebook dobiera osoby, którym wyświetli naszą reklamę.

Możemy tworzyć grupy na podstawie takich kryteriów jak:

  •       dane demograficzne,
  •       lokalizacja,
  •       zachowania,
  •       zainteresowania
  •       inne.

Facebook Ads umożliwia nam również tworzenie reklam remarketingowych, czyli docierania do osób, które już były na naszej stronie www.

W zależności od celu reklamy możemy zwiększać rozpoznawalność marki, zachęcać do interakcji, pozyskiwać kontakty oraz generować bezpośrednio konwersję na www.

Reklamy Facebook Ads świetnie sprawdzają się na pierwszym etapie lejka sprzedażowego, będąc jednocześnie skuteczną formą generowania ostatecznej konwersji.

Kreator stron docelowych

Istnieje mnóstwo wspaniałych narzędzi do tworzenia stron docelowych dostępnych. Niezależnie od tego, jakie narzędzie wybierzemy, ważne jest, aby szybko tworzyć skuteczne strony docelowe dla różnych typów kampanii (wprowadzenie nowych produktów, organiczne kampanie SEO, płatne reklamy, seminaria internetowe). Następnie można je przetestować pod kątem lepszej wydajności.

Dzięki stronom docelowym możemy pozyskiwać dużą liczbę potencjalnych klientów. Dlatego nie bójmy się zainwestować w wysokiej jakości narzędzie do stron docelowych. W wielu branżach strona internetowa jest obowiązkowa, jeśli chcemy budować lejek sprzedażowy online.

Leadformly

Niezależnie od tego, czy są to strony docelowe, strony produktu czy strony główne, formularze internetowe mogą być przydatne w każdej strategii marketingowej.

Dzięki odpowiednio opracowanym formularzom możemy uzyskać wyższy współczynnik konwersji. Twórcy narzędzia wykorzystali wszystkie spostrzeżenia klientów i wdrożyli je w Leadformly. Jest to skuteczne narzędzie do projektowania formularzy, analityki i optymalizacji. Dzięki temu możemy przekształcić większą liczbę odbiorców w potencjalnych klientów.

Formularze kontaktowe dostarczają nam gotowe leady, z którymi możemy kontaktować się bezpośrednio.

Analityka internetowa

Nic nie może być zrobione idealnie za pierwszym razem. Optymalizacja działań marketingowych to jeden z najważniejszych etapów budowania lejków. Analityka internetowa to proces, który obejmuje gromadzenie danych o użytkownikach strony www, gruntowną analizę danych, sugestie zmian oraz wdrażanie odpowiednich działań służących osiągnięciu wybranych celów biznesowych.

Zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem do analityki stron na rynku jest Google Analitycs. Narzędzie pomaga zrozumieć reguły ruchu sieciowego oraz jego źródła, dane o aktywności użytkownika, a także poznać współczynnik konwersji i znacznie więcej.

W przypadku prowadzenia różnych działań należy korzystać również ze statystyk oferowanych przez wykorzystywane narzędzie, np. Statystyki Facebook.

CRM

Narzędziem, które warto wykorzystać w procesie budowania i obsługi lejka sprzedażowego jest CRM.

CRM umożliwia monitorowanie szans sprzedaży i ułatwia podejmowanie decyzji. Dodatkowo poprawia skuteczność obsługi leadów w całym procesie. W znacznym stopniu usprawnia pracę doradców, opiekunów klienta, porządkując ich codzienną pracę z klientami.

Pomaga w synchronizacji wszystkich elementów, związanych z obecnymi i przyszłymi klientami. Synchronizuje dział sprzedaży, marketingu, wsparcia technicznego i obsługi klienta.

CRM pomaga firmom organizować i przyspieszyć strategie sprzedaży, identyfikując priorytety i śledząc sprzedaż na łatwych do odczytania wykresach. Zwiększa produktywność poprzez automatyzację archiwów danych. Zespół może skupić się na nowej sprzedaży.

Agnieszka Szklarczyk, CEO Agencji Marketingowej IAM